عضو شورای فرهنگی استان یزد گفت: مناسب است که عزاداران قبل از آنکه به شور حسینی بپردازند به شعور حسینی دست پیدا بکنند و شور را با شعور ممزوج کنند.
کد خبر: ۸۹۳۰۷۰۴
|
۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، آیت الله سید محمد کاظم مدرسی گفت: عزاداری‌ها باید به صورت متعارف و بر اساس معیار‌های اسلامی باشد. یعنی هم معیار‌های اسلامی شرط است و هم عرف جامعه باید لحاظ شود.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان یزد افزود: در مورد برهنه شدن و عزاداری کردن فقط این نکته را باید گفت: سید الشهدا (ع) در لحظات آخر عاشورا از خواهرشان زینب کبری (س) پیراهنی را طلب کردند و در بعضی از نقل‌ها است که خودشان با سرِ نیزه کمی آن را چاک چاک کردند تا دشمن به آن رغبتی نداشته باشد. فلسفه مطالبه پیراهن این بود که بدن امام حسین (ع) عریان دیده نشود. وقتی این ملاک سیدالشهدا (ع) در جریان کربلا پس من عزادار اگر بخواهم عریان شوم با این ملاک و ارزشی که امام حسین (ع) به عنوان یک درس بیان کرده اند قابل جمع است نیست.

وی افزود: ما شیعیان خیلی از نکته‌های ظریف را از جریان کربلا استفاده می‌کنیم. وقتی سیدالشهدا (ع) امر می‌کنند به یارانشان هرکسی بدهکار است در کنار من خونش ریخته نشود و من دوست ندارم با کسانی که حق الناس به گردنشان است خونم مخلوط نشود، معلوم می‌شود عزاداری که بدهکاری به مردم دارد و سهل انگاری در پرداخت می‌کند مطلوب امام حسین (ع) نیست.

مدرسی تاکید کرد: مناسب است که عزادارن قبل از آنکه به شور حسینی بپردازند به شعور حسینی دست پیدا بکنند و شور را با شعور ممزوج کرده و هردو را در کنار هم نسبت به ابراز ارادت و توسل به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) متجلی کنند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد عنوان کرد: شکی نیست که قیام سیدالشهدا (ع) بر اساس اصل فقهی امر به معروف و نهی از منکر بود و امام با وجود این که می‌دانستند امر به معروف و نهی از منکرشان تأثیر گذاری فوری ندارد، اما در عین حال برای حفظ اصل دین اقدام کردند؛ بنابراین همه ما وظیفه داریم در رابطه با منکرات مراحلی که در اختیارمان هست توجه کنیم و حداقل ابراز انزجار و ناراحتی کنیم.

آیت الله مدرسی ابراز داشت: متأسفانه در کنار عزاداری‌های بسیار خوبی که داشتیم و جا دارد از همه دست اندرکاران تکایا، هیات‌های امنا، هیات ها، مسئولین، مداحان محترم، وعاظ و سخنرانان و کسانی که به هر عنوان دخیل بودند، تقدیر و تشکر کنم، لازم است نظارت‌ها نسبت به عزاداری‌ها باید وسیع تر، دقیق تر، و همراه با ژرف نگری بیشتر باشد. به نظر می‌رسد این نظارت‌ها نیاز به دقت و عمق بیشتری دارد و اگر این نظارت‌ها دقیق‌تر باشد مفاد، نوحه ها، سبک نوحه‌ها و هم بعضی از حرکات‌های خلاف شان صادر نخواهد شد. بعضی از ملودی‌ها هر چند بسیار کنترل شده‌تر بود، اما بعضی از محتوا‌ها و ملودی‌ها مناسب و زیبنده شان امام حسین (ع) نبود.

وی در پایان با تاکید بر نقش دستگاه‌های نظارتی در این زمینه بیان داشت: برای حل معضلات در زمینه عزاداری‌ها باید مسئولین هیئات از لحاظ سطح معلومات رشد بیشتری داشته باشند و همچنین هیئات باید روحانی محور باشد، در این صورت این نقاط ضعف کمتر در آن‌ها دیده می‌شود.
ارسال نظرات