کد خبر: ۸۹۳۰۶۳۶
|
۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳

 

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): حضور و تأثیر ایران موجب محقق نشدن طراحی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه شده و همین، دلیل عصبانیت آنهاست.(1396/6/30) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 
▼ حرف روز
چرا آمریکا ایران را تحمل نمی‌کند؟!
دولت آمریکا در شش دهه گذشته به ندرت روزی را بدون تلاش برای ضربه زدن به ایرانی‌ها سپری کرده است. این جمله یک سیاستمدار ایرانی نیست، بلکه جمله یکی از استراتژیست‌های آمریکاست که درباره برنامه آمریکا برای ضربه زدن به ایران گفته شده است. نوام چامسکی، سیاستمدار و زبان‌شناس برجسته آمریکایی که نظرات وی بر سیاستمداران آمریکایی اثرگذار است، درباره دلایل واقعی دشمنی آمریکا با ایران می‌گوید، آمریکا و اسرائیل نمی‌توانند یک نیروی مستقل در منطقه‌ای را که آنها حق‌شان می‌دانند، تحمل کنند.
این سخنان یکی از صریح‌ترین اعتراف‌های تاریخ است که دلایل واقعی دشمنی و دسیسه‌چینی آمریکا را علیه ایران آشکار می‌کند. برخی‌ها به دنبال آن هستند که به مردم القا کنند دشمنی آمریکا با ایران به دلیل حقوق بشر، حقوق هسته‌ای، حمایت از فلسطین و... است. در این زمینه، آمریکا هم هر روز فشارهای خود را به بهانه‌ای علیه نظام اسلامی ادامه می‌دهد.
در چهار سال گذشته معامله بر سر مسائل هسته‌ای در دستور کار دولت‌مردان و مسئولان دیپلماسی کشورمان قرار گرفت؛ آنها انتظار داشتند پس از این مذاکرات شاهد فضایی رویایی باشند؛ اما نه تنها این موضوع حل نشد، بلکه در عمل شاهد افزایش تهدیدها و تحریم‌ها علیه ایران هستیم و این روزها هم رئیس‌جمهور تازه به دوران رسیده ایالات متحده از کنار گذاشتن برجام سخن می‌گوید. یکی از رهبران ضدجنگ در آمریکا و سردبیر نشریه «ویرجینیا دیفندر» تعبیر بسیار جالبی از نقش انقلاب اسلامی در تقابل با آمریکا دارد و می‌گوید: «من معتقد هستم بقای ایران در طول این 38 سال به عنوان یک کشور آزاد و رها از استثمار شرکت‌های غربی و تسلط دولت‌های غربی، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب ایران و الهام و الگویی برای مردم ستمدیده و استثمار شده در هر جای دنیا و با هر نژاد و مذهبی است.»
راهکار مقابله با آمریکا همان است که امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) می‌فرمایند: «بیداری، اعتماد و خودباوری، سه مقوله مهم حرکت در مسیر پیشرفت و مقابله با توطئه‌های نظام سلطه است، که برگرفته از راه و سلوک حضرت امام خمینی(ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است.»
 
▼ گزارش روز
خلاف مصلحت!
«هیچ فردی هم حق ندارد به بهانه مبارزه با فساد تسویه‌حساب سیاسی کند و نهادهای حاکمیتی باید در چارچوب قانون حرکت کنند»؛ «اینکه ما با یک احتمال برویم دنبال کسی و بعد از مدتی روشن شود جرم چندانی نداشته، این برای دستگاه قضایی و اطلاعاتی ما خوب نیست»؛ «برخی از دستگاه‌ها بیکارند و برای ایجاد شغل برای خود عده‌ای را احضار می‌کنند» و موارد دیگری از این سخنان که متأسفانه در سال‌های اخیر از زبان مسئولان دولت اعتدال شنیده شده است و زمینه‌ساز به وجود آمدن دو تردید و نگرانی است؛ اول آنکه چرا مسئولان دولتی به جای پاسخگویی درباره عملکرد خود و چگونگی حل مشکلات کشور در تمامی حوزه‌ها مدام به مسائل جانبی و حاشیه‌ای می‌پردازند! آیا دستان دولتی‌ها خالی است و برای آنکه نوبت به آنها برای توضیح اقدامات‌شان نرسد، مدام تلاش می‌کنند میدان بازی و تمرکز رسانه‌ای را از خود و اقدامات دولت دور کرده و متوجه دیگری کنند؟ موضوعی که قضاوتش با مردم است و البته رأی و نظر عادلانه و مطابق با واقعیت درباره آن چندان سخت نیست؛ اما نکته دومی که بسیار نگران‌کننده‌تر است، بیان چنین نکات و اظهارات در شرایطی است که رسانه‌ها و جریان‌های ضد انقلاب نیز درست خط حمله به دستگاه قضایی و نیروهای قضایی کشور را دنبال می‌کنند! اگرچه بی‌تردید هیچ هماهنگی‌ای در اتخاذ این مواضع وجود ندارد، اما نمی‌توان از این نکته و پرسش صرف‌نظر کرد که چرا باید برخی از مسئولان کشور، با اتخاذ مواضعی خلاف مصلحت و خلاف واقعیت و صرفاً سیاسی زمینه فتنه‌آفرینی و جولان جریان‌های ضد انقلاب را فراهم کنند؟! آیا چنین اظهاراتی با منطق و احساس مسئولیت نسبت به کشور و انقلاب همخوانی دارد؟ اساساً بیان چنین جملاتی چه کمکی به کشور و حل مسائل مختلف چه در حوزه وظایف دولت و چه در حوزه وظایف دیگر قوای کشور خواهد کرد؟
 
▼ خبر ویژه
روزنامه دولتی «ایران» علیه ایران؟!
پس از سخنان تأمل‌برانگیز علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر احتمال باقی ماندن ایران در برجام با خروج آمریکا، روزنامه دولتی ایران خبط بزرگی مرتکب شد و همراه با صهیونیست‌ها خواهان مذاکره مجدد درباره روح برجام شد؟! علی خرم، کارشناس مسائل بین‌المللی روزنامه ایران، دیروز برخلاف مسیر عزت، مصلحت و حکمت ایران اسلامی و اجماع بین‌المللی علیه ترامپ قلم‌ زده است و در مطلبی با عنوان «اروپا علیه تک‌روی ترامپ» که انگار از زبان تندروهای افراطی کاخ سفید و حلقوم صهیونیست‌ها صادر شده،‌ نوشته است: «تا آنجا که به ایران مربوط می‌شود، ایران به نص توافق هسته‌ای طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند بوده؛ اما آمریکا و ایران، هر یک دیگری را به نقض روح برجام متهم می‌کنند و این نکته باید در دستور کار بین‌المللی قرار گرفته و با حضور بقیه اعضای گروه 1+5 مورد ارزیابی و درمان قرار گیرد؛ زیرا هر کدام از دو کشور آمریکا و ایران، عملکرد دیگری را علت و دلیل می‌دانند.» گفتنی است متأسفانه، این روزها مواضع انفعالی دولتمردان و حامیان آنها علیه مواضع ترامپ و آمریکا بیش از خروج آمریکا از برجام به کشور خسارت وارد می‌‌کند و همان‌طور که این جماعت در آغاز برجام با هوچی‌گری برجام غیر کارشناسی را به ملت تحمیل کردند و برای برچیدن سانتریفیوژها شیرینی پخش کردند، الآن نیز قصد دارند با فشار از پایین و چانه‌زنی در بالا مذاکره مجدد را بر ملت و کشور تحمیل کنند تا خسارات مردم از قبل برجام چند برابر شود.
 
▼ اخبار
1ـ خیز تاکسی اینترنتی روسی برای ورود به ایران!
تاکسی اینترنتی با برند تجاری «ماکسیم» که در روسیه فعالیت می‌کند، برای ورود به بازار ایران اعلام آمادگی کرده و براساس اظهارات یکی از مسئولان آن، کلیه مجوزها برای فعالیت در کشورمان را کسب کرده است. این شرکت از سال 2014 با افتتاح واحدهای خود در اوکراین، قزاقستان، گرجستان، بلغارستان، تاجیکستان و بلاروس کار خود را به خارج از مرزهای روسیه گسترش داده است. با توجه به اینکه پایگاه فارسی این برند تجاری روسی هم راه‌اندازی شده و عنوان «ایران» در فهرست کشورهای خدمات‌دهنده قرار گرفته است، به زودی اسنپ و تپسی باید شاهد رقابتی جدید در زمینه فعالیت‌شان باشند. گفتنی است، در راستای همکاری‌های دو کشور در زمینه فضای مجازی چندی پیش نیز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات علاقه‌مندی خود به آغاز رسمی فعالیت موتور جست‌وجوی یاندکس روسیه در ایران را نشان داد و توافق دوجانبه برای تأسیس دفتر نمایندگی این شرکت اینترنتی در تهران صورت گرفت.
 
2ـ بهانه‌ای تازه برای فرار از پذیرش مسئولیت
«رسول منتجب‌نیا» قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «از آنجا که ما بین کاندیداها خیرالموجودین را روحانی دانستیم و با توجه به همه شرایط و ملاحظات او را شایسته‌ترین فرد پنداشتیم و با تمام قدرت از او حمایت کردیم، به حسب ظاهر عملکرد او اعم از موفقیت و ناکامی رئیس‌جمهور بر آینده اصلاح‌طلبان اثر خواهد گذاشت؛ اما اگر اندکی درنگ نماییم، درمی‌یابیم که اصلاح‌طلب‌ها از برنامه حمایت کردند، نه شخص و در شرایطی این حمایت صورت گرفت که شخص بهتری نداشتیم و او خیرالموجودین بود. اگر خواص و عامه این تحلیل را بپذیرند، اصلاح‌طلب‌ها نه تنها نباید پاسخگوی عملکرد ریاست‌جمهوری باشند؛ بلکه باید به نمایندگی از مردم از رئیس‌جمهور پرسشگری کنند. مردم این واقعیت را به خوبی دریافتند که اصلاح‌طلبان از شخص روحانی حمایت نکردند؛ بلکه برنامه‌های او را مورد حمایت قرار دادند.»
 
3ـ انگشت‌نگاری یک کشور اروپایی از نمایندگان مجلس ایران!
ابوالفضل حسن‌بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بر اساس برنامه‌ریزی کمیسیون امنیت ملی مجلس، برای کمک به وزارت خارجه و سرکشی به سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور، به ویژه اروپا بنا شده است که من به همراه محمدجواد جمالی، نماینده فسا به ایتالیا سفر کنیم. در همین راستا، سفارت ایتالیا در تهران بیان کرده است که ما پیش از سفر باید در سفارت انگشت‌نگاری انجام دهیم؛ اما ما این موضوع را توهین به جمهوری اسلامی و جایگاه نمایندگی مجلس می‌دانیم و اجازه چنین کاری را نخواهیم داد. نماینده دامغان خاطرنشان کرد: وقتی یک نماینده مجلس، گذرنامه سیاسی دارد، چه معنایی دارد که انگشت‌نگاری انجام دهد. ما در جایگاه مجلس هستیم و مصونیت داریم؛ از این رو این کار توهین است.
 
4ـ دعای ضد انقلاب برای نماینده اصلاح‌طلب مجلس!
به دنبال شایعه‌پراکنی رسانه‌های وابسته به سرویس‌های جاسوسی غرب علیه رئیس ‌قوه قضائیه، تلویزیون صدای آمریکا در برنامه «صفحه آخر» به همین مسئله پرداخت. در این برنامه مهدی فلاحتی که پیشتر رسوایی تجاوز به همکارانش در صدای آمریکا خبر داغ رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور شده بود، ضمن استناد به اسناد به اصطلاح محرمانه‌ای انتقادها و اعتراض‌های داخلی و خارجی علیه این شایعات و دروغ‌ها را نقل کرد. وی سپس از سخن و اقدام محمود صادقی تجلیل کرد و در این تجلیل امثال محمود صادقی را برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی لازم دانست و گفت: «... خدا واقعاً این‌جور آدم‌ها را زیاد کند، مگر جمهوری اسلامی تکلیفش روشن شود...»!

▼ اخبار کوتاه
دولت آمریکا به بهانه مقابله با دامپینگ قیمتی برای واردات هواپیماهای بمباردیر کانادا تعرفه گمرکی 220 درصدی اعمال کرد و قرار است آن را به 300 درصد افزایش دهد و عملاً قیمت این هواپیما در بازار آمریکا چهار برابر شود. این موضوع مناقشات تجاری بین آمریکا، کانادا و انگلیس را که بخشی از هواپیماهای بمباردیر در این کشور تولید می‌شود، تشدید کرده است.
سیدمحمود علیزاده طباطبایی، وکیل مدافع محسن مهاجرانی، فرزند وزیر ارشاد دولت اصلاحات که یکی از متهمان پرونده دکل نفتی است، گفت: پرونده مهاجرانی برای رسیدگی به شعبه 1063 مجتمع امور اقتصادی ارجاع شده و قاضی اعلام کرده است هنوز مطالعه پرونده را تمام نکرده و احتمالاً پایان مهر ماه، زمان محاکمه و تشکیل جلسه دادگاه مشخص می‌شود.
پس از انتشار اخباری مبنی بر دیدار علی‌اکبر ناطق‌نوری و تولیت آستان قدس رضوی، کانال تلگرامی حجت‌الاسلام رئیسی با اعلام این خبر نوشت: حجت‌الاسلام ناطق‌نوری در این دیدار از اقدامات و تلاش‌های اخیر آستان قدس رضوی قدردانی کرد. گفتنی است، ناطق‌نوری در روزهای اخیر با علم‌الهدی، امام جمعه مشهد نیز پس از ۱۲ سال دیدار کرده است.
در طرح تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت بالای 60 درصد تا 30 مرداد ماه امسال حدود 17 هزار و 77 واحد تولیدی نام‌نویسی کرده‌اند که از این تعداد دو هزار و 570 واحد به بانک معرفی و در نهایت 678 واحد موفق به دریافت تسهیلات رونق تولید شده‌اند.
محمودرضا حقی‌فام، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت: افزایش حق انشعاب برق موضوع جدیدی نیست، یک اقدام قانونی بوده و وزارت نیرو این مصوبه را به شرکت‌های توزیع برق ابلاغ کرده است. گفتنی است، نمایندگان مجلس در نامه‌ای به روحانی درباره افزایش تعرفه انشعاب برق واکنش نشان دادند.
دولت کره شمالی با صدور بیانیه‌ای تهدید کرد در صورت وقوع درگیری با آمریکا، نظامیان این کشور مستقر در منطقه غیر نظامی کره را هدف می‌گیرد. در این بیانیه همچنین آمده است: «دارایی‌های استراتژیک آمریکا در شبه‌جزیره کره، اولین هدف تخریب نیروهای مسلح کره شمالی خواهند بود.»
نشریه «ایندیپندنت» گزارش داده است سرویس مخفی آمریکا که مسئول حفاظت از جان رئیس‌جمهور این کشور و اطرافیانش است، تاکنون حداقل 137 هزار دلار برای حفاظت از ترامپ در هنگام تفریح وی در داخل کلوب‌های شخصی‌اش هزینه کرده است.
 

ارسال نظرات