خبرهای داغ:
مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی قزوین:

عزاداری ها هویت شیعه هستند، خدشه دارش نکنیم!

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی قزوین اذعان کرد: نمی‌توان اهمیت سازمان تبلیغات را در ساماندهی عزاداری ها انکار کرد ولی می‌بایست دستگاههای امنیتی، انتظامی، فرهنگی، اطلاعاتی و صنایع هماهنگ با یکدیگر باشند و سازمان تبلیغات نیز هرکجا که لازم باشد از امکانات قانونی و حقوقی خود استفاده خواهد کرد.
کد خبر: ۸۹۳۰۶۳۵
|
۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵

حجت‌الاسلام علی نعمت‌اللهی مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری بسیج در قزوین، پیرامون آفت‌های موجود در هیئات مذهبی اظهار کرد: در زمینه هیئت‌های مذهبی مسائل بسیار متفاوتی وجود دارد که باید از زوایای مختلف بدان نگاه کرد.
وی تبیین کرد: عزاداری‌های حسینی ریشه در فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم دارد و امروز این عزاداری‌ها جزو هویت شیعه شده است.
این مسئول ضمن اشاره به تاریخچه هزارساله عزاداری‌های حسینی مطرح کرد: در دوران‌های قدیم عزاداری‌های حسینی ممنوع بود و از زمان عضدالدوله به شکل علنی در آمد و امروز این عزاداری‌ها توانسته بر اساس فرهنگ‌ها و آداب و رسوم ها شکل و شمایل خاص به خود بگیرد.
مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی قزوین ابراز داشت: ملت‌های مختلف جلوه‌ای از سوگواری‌هایشان در فراق عزیزانشان را در عزاداری‌های عاشورایی خود پیاده کرده و فرهنگی خاص و منطبق بر سرزمین خود را ایجاد نمودند.
نعمت‌اللهی با بیان این موضوع که دشمن نیز برای نفوذ به عزاداری‌ها بیکار نبوده است، تصریح کرد: دشمن همواره به دنبال راه‌های نفوذ بوده و در زمینه عزاداری‌ها نیز با پررنگ کردن حواشی و روایات ضعیف و غیر قابل استناد سعی در برهم زدن و بدعت در عزاداری‌ها را دارد.
وی ادامه داد: علم‌ها، علامت‌ها، طبل‌ها و برخی از موسیقی‌ها همه از حواشی است که سبب از بین رفتن پویایی، حیات، اخلاص و توجه به اهمیت مبارزه با استکبار و فساد در عزادری‌ها و در مقابل توجه به موضوعات سطحی می‌شود.
این مسئول تشریح کرد: باید با در نظر گرفتن و احترام گذاشتن به شیوه خاص عزاداری‌های حسینی در میان اقوام مختلف نسبت به آسیب‌های موجود در میان هیئات نگاه جدی داشت و چاره‌ای اندیشید.
مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی قزوین با اشاره به آفاتی چون قمه‌زنی و اضافه‌کردن تیغ به زنجیر بیان کرد: این فرهنگ‌ها از کشورهایی چون هند و پاکستان و یا دوران قاجار وارد فرهنگ ما شده و کم‌کم دارد به ادبیات عاشورایی ما نفوذ پیدا می‌کند.
نعمت‌اللهی مبارزه با آفات عزاداری‌ها تنها وظیفه یک نهاد خاص ندانسته و تاکید کرد: باید برای مبارزه با آفات عزاداری‌ها همه نهادها و سازمان‌ها دست به دست هم دهند و با کمرنگ کردن حواشی در صدد آگاه کردن ملت درآیند.
وی سازمان تبلیغات را عنصری مهم در برگزاری کارهای نرم‌افزاری، تبلیغاتی و فرهنگسازی برای کاهش آفات عزاداری ها دانست و اضافه کرد: هرچند نمی‌توان اهمیت سازمان تبلیغات را انکار کرد ولی با این تفاسیر می‌بایست همه دستگاه های امنیتی، انتظامی، فرهنگی، اطلاعاتی، تجاری، کارگاه‌های تولیدی و صنایع هماهنگ با یکدیگر باشند و سازمان تبلیغات نیز هرکجا که لازم باشد از امکانات قانونی و حقوقی خود در این زمینه استفاده خواهد کرد.
این مسئول خاطرنشان کرد: دانشگاهها زاینده ذوق و هنر و بخشی از فرهنگ ما است و اگر معتقدیم آسیب و یا آفتی در عزاداری‌های ما وجود دارد می‌بایست در زمینه کارهای علمی و فرهنگی و پژوهشی هوشیارانه‌تر عمل کنیم.
مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی قزوین در بخش پایانی این گفت و گو یادآور شد: ما نباید از اهمیت زبان غنای فارسی و شعر فاخر غافل شویم چراکه در صورت فراموشی این مهم اشعار درجه 2 و 3 وارد مداحی‌های ما شده و تاثیرگذاری لازم را نخواهد داشت لذا شایسته است موسسات پژوهشی و فرهنگی آگاه باشند.
1005/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها