معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان:

شنوایی یکی از حواس برتر انسان است

شنوایی یکی از حواس برتر انسان است که عدم دستیابی به این حواس موجب از دست دادن بسیاری از تجربیات مفید و امیدبخش زندگی اجتماعی فرد می شود.
کد خبر: ۸۹۳۰۵۶۱
|
۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه در شش ماهه نخست سال نزدیک به 9 هزار کودک زنجانی تحت غربالگری شنوایی سنجی قرار گرفتند، گفت: 8مرکز غربالگری شنوایی نوزادان بهزیستی استان زنجان در 6شهرستان فعالیت می کنند.

گل نساء آقامحمدی افزود: شنوایی یکی از حواس برتر انسان است که عدم دستیابی به این حواس موجب از دست دادن بسیاری از تجربیات مفید و امیدبخش زندگی اجتماعی فردمی گردد.

وی با اشاره به اهمیت تشخیص و مداخله در یک ماهگی، سه ماهگی و 6 ماهگی نوزاد اظهار داشت: آزمون غربالگری، آزمونی ساده است که فقط چند دقیقه طول می کشد و هدف آن شناسایی نوزادانی است که شنوایی آنها نیاز به ارزیابی بیشتری دارد.

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان تصریح کرد: برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران از سال 85 در زنجان آغاز گردیده و این برنامه در سه سطح اجرا می شود.

آقا محمدی توجه به غربالگری شنوایی نوزادان را مهم ارزیابی نمود و اظهار داشت: اگر بررسی شنوایی نوزاد دیر انجام شود موجب تاخیر در رشد و تکلم می شود که روی توانایی کودک برای یادگیری و تحصیل و ارتباطات اجتماعی تاثیر می گذارد.

وی از علائم ناشی از کم شنوایی در کودکان اختلال در تکلم ، اختلال در ارتباطات اجتماعی ، افت تحصیلی ، تاخیر در رشد و بلوغ اجتماعی ، بروز ناتوانایی های درکی – شنیداری و اختلال در خواندن و نوشتن برشمرد و گفت: بهترین زمان دوره یادگیری گفتار و زبان، 6 ماه اول زندگی نوزاد است و بهترین زمان غربال شنوایی نوزاد قبل از ترخیص از بیمارستان است. .

این مقام مسئول خاطر نشان کرد : غربالگری شنوایی نوزادان روشی سریع و آسان است که توسط تست هایی بنام OAE و AABR با استفاده از دستگاه های کوچک و بدون درد و خطر در شرایطی که نوزاد آرام است انجام می شود

وی اقدامات توانبخشی و طبی از جمله تهیه سمعک و کمک هزینه کاشت حلزون و گفتار درمانی را از دیگر فعالیت های بهزیستی استان زنجان در زمینه پیشگیری از ناشنوایی کودکان عنوان نمود.

وی گفت: در حال حاضر 3 مرکز در شهرستان زنجان، یک مرکز در خدابنده ،خرمدره، ابهر، طارم و ماهنشان در زمینه غربالگری شنوایی توسط بهزیستی استان زنجان فعالیت می نمایند.

گفتنی است، سال گذشته نزدیک به 17 هزار نوزاد و شیرخوار در سطح استان زنجان تحت غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار