خبرهای داغ:
کتاب «زن در اسلام » به قلم فریبا علاسوند، با نگاهی به جایگاه زن در طول تاریخ، مخاطبان را با دوره‌ای از معارف اسلامی در تبیین جایگاه زن و مناسبات حقوقی و اخلاقی زنان آشنا می‌کند.
کد خبر: ۸۹۳۰۳۶۳
|
۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، مطالعات زنان و خانواده حوزه پژوهشی جدید و میان‌رشته‌ای است. امروز کتاب‌های بسیاری از زاویه‌های علمی مختلف به موضوع زنان پرداخته‌اند. رایج‌ترین مباحث مربوط به زنان و خانواده در دو حوزه جامعه‌شناسی و حقوق است که غالبا با رویکرد انتقادی نسبت به سنت‌های علمی این دو رشته طرح شده‌اند. در کشور ما با وجود تمام پیشرفت‌های به‌دست ‌آمده برای زنان پس از انقلاب اسلامی، با آغاز دهه هفتاد، گفت‌وگوهای چالشی و گاه انتقادی پیرامون حقوق زن درگرفت. فعالیت داخلی منتقدان به ضمیمه فشارهای خارجی برای تضعیف دیدگاه دینی درباره حقوق فردی، خانوادگی و اجتماعی زنان باعث شد متفکران دینی با تلاش بیشتری به دفاع از دیدگاه اسلامی راجع به زن و خانواده بپردازند.  

 
فریبا علاسوند، نویسنده کتاب «زن در اسلام » در قالب 6 فصل «جایگاه‌شناسی»، «برابری یا تفاوت»، «رابطه جنس و نقش»، «حقوق و تکالیف فردی»، «حقوق و تکالیف خانوادگی» و «حقوق و تکالیف اجتماعی» تلاش کرده تا مخاطبان را با یک دوره عمومی و نسبتا کامل از معارف اسلامی در تبیین جایگاه زن و مناسبات حقوقی و اخلاقی زنان آشنا کند.
 
در فصل دوم کتاب در ذیل مبحث «برابری در حقوق و ادله آن» آمده است: «انکار برابری در حقوق میان مردان و زنان، پیشینه‌ای کهن دارد. بر پهنای این نظریه، دیدگاه‌های متعادل و افراطی، هر دو وجود داشته‌اند. چنان‌که از تاریخ مکتوب برخی علوم برمی‌آید، انکار برابری تا صدها سال از مسلمات فکری اندیشمندان بوده است. در سده‌های پایانی هزاره دوم، یعنی قرون هفدهم به بعد، برابری آگاهانه‌تر و متعمدانه‌تر انکار شد. در این زمان، طرفداران حقوق زنان گاه به‌طور پراکنده و گاه منسجم، مدعی یکسانی مردان و زنان در حقوق بودند. در نتیجه، منکران برابری، جدی‌تر به انکار آن پرداختند. از آن میان می‌توان به ژان ژاک روسو اشاره کرد. وی معتقد بود: «از آنجا که منشأ حقوق طبیعی برای انسان در تفاوتی است که به واسطه خردورزی او را از حیوانات جدا می‌کند، تردید در خردورزی زن سبب می‌شود که وی را واجد حقوقی ندانیم.» (سوزان مولرآکین، زن از دیدگاه فلسفه سیاسی غرب، ترجمه: نادر نوری‌زاده، ص 141 – 194)... نمی‌توان نادیده گرفت که منکران برابری گاه در تقسیم‌بندی حقوقی‌شان، زنان را در درجه دوم اهمیت قرار داده و آنان را از حقوق مشروع انسانی خود محروم ساخته‌اند.»
 
در ادامه مباحث کتاب در فصل پنجم درباره «الگوی دینی همسری» می‌خوانیم: «با مطالعه رفتار معصومانه امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) در مساله همسری، به‌دست می‌آید که الگوی دینی همسری آن است که همه کارکردهای مورد انتظار از زوجیت در آن دیده شود. در این الگو، مهارت‌های ارتباطی اهمیت دارند. اساس ماهیت زوجیت، پیوند و ارتباط است. بنابراین، هرآنچه ارتباط زن و شوهر را تعمیق می‌کند در این الگو وجود دارد و هرآنچه به این ارتباط آسیب می‌رساند،‌ در آن دیده نمی‌شود. مهارت کلامی در این زمینه نقش مهمی دارد. گفت‌و‌گوهای زن و شوهر باید به غنی‌سازی فضای انس و الفت کمک کند و در صورت لزوم، مشاوره‌های عقلانی و به‌ هنگام نیاز، بُعد عاطفی شورانگیز داشته باشد؛ همان‌گونه که سخنان آنان هنگام خشم و ناراحتی نیز باید کم‌زیان یا بی‌زیان باشد. سکوت و قنوتِ بجا، خود مهارتی ارتباطی است که به‌ویژه برای زنان ضروری است.»
 
نخستین چاپ کتاب «زن در اسلام » در 448 صفحه با شمارگان چهار هزار و 500 نسخه به بهای 16 هزار تومان از سوی مرکز نشر هاجر راهی بازار نشر شده است.
 
به گزارش خبرگزاریایبنا، فریبا علاسوند، دارای مدرک تحصیلی سطح چهار فقه و اصول حوزه، مدرس حوزه و دانشگاه، عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده است. سوابق پژوهشی فراوان از جمله تدوین مقاله و تالیف و ترجمه کتاب در کارنامه علمی وی دیده می‌شود. از جمله آثار فریبا علاسوند می‌توان به «زنان و حقوق برابر»، « نقد کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان»، «زنان در موازنه حق و تکلیف»، «زنان در سیره پیامبر اعظم (ص)» و «مهارت‌های زندگی با رویکرد دینی» اشاره کرد.

ارسال نظرات