خبرهای داغ:
در سن نوجوانی فرد در حال شکل‌گیری هویت خود است و برای حضور در اجتماع تلاش زیادی می‌کند. از این رو یکی از توهماتی که افراد فکر می‌کنند با آن رفتار آنان را مستقل و بزرگ نشان می دهد، سیگار کشیدن است.
کد خبر: ۸۹۳۰۳۵۱
|
۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، زنان بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند و از سوی دیگر آسیب‌هایی که به زنان وارد می‌شود بیشتر برای جامعه زیان‌آور است. امروزه یکی از آسیب‌های اجتماعی که متاسفانه در میان زنان و دختران در کشورمان در حال رشد است، سیگاری شدن دختران است. متاسفانه این آمار تا حدی رو به رشد است که دختران در زمینه سیگاری شدن در حال جلو زدن از پسران هستند. 

ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت‌ بهداشت در نشستی خبری درباره آمار مصرف سیگار و سایر مواد ‌دخانی در ایران و جهان با بیان اینکه آمار مصرف سیگار در دختران نوجوان از کمتر از یک‌درصد به 1/2‌درصد رسیده است، تصریح کرد: این آمار در پسران از 1/5 به 8/4درصد کاهش پیدا کرده است. با توجه به اینکه استعمال سیگار و قلیان در حوزه ورود به مصرف موادمخدر و رفتارهای پرخطر جنسی است، خانواده‌ها باید هوشیار باشند و بدانند که مصرف قلیان در کنار نوجوان‌ها چه ضربه‌ای می‌تواند به آنها وارد کند. در حال حاضر 6/6درصد دختران ۱۳ تا ۱۵ساله سابقه مصرف قلیان دارند که این رقم در پسران 1/11‌درصد اعلام شده است.

این آمار می‌افزاید:‌ باید توجه کرد که مصرف سیگار در نوجوانان ۱۳ تا ۱۵‌ساله افزایش کمی داشته که عمده آن در دختران نوجوان بوده است.


 

کارشناسان چند عامل اصلی را دلیل روی آوردن دختران به مصرف سیگار و قلیان برشمرده‌اند. تغییراتی که در الگوپذیری‌های نسل نوجوان در سنین استقلال‌یابی آنها اتفاق افتاده و الگوها به سمت خارج از فضای ‌خانواده منحرف شده، یکی از این موارد است. دختران در این زمینه بیشتر تحت تاثیر و آسیب‌پذیر می‌شوند. محیط نیز قطعا بر آنان تاثیرگذار است بخصوص اینکه برخی از خانواده‌ها دیگر حساسیت‌های گذشته را در تربیت دختران اعمال نمی‌کنند. در این راستا حتی نگرشی مبنی بر قبح زدایی از بسیاری از آسیب‌های زنانه نیز سبب گرایش هر چه بیشتر دختران به مواردی مانند سیگارکشیدن شده است. افکار روشنفکری و گروه‌های هنری که لاابالی‌گری را با هنر اشتباه می‌گیرند سبب می‌شود که به سراغ تابوشکنی بروند و در این راستا سیگارکشیدن یکی از ابتدایی‌ترین تابوهایی است که می‌توان شکست. شعارهای آزادی‌خواهانه برای زنان که اغلب با سوء استفاده‌های سیاسی همراه است و بدون هیچ چارچوبی مطرح می‌شود به این فضای کاذب و بی‌هنجار دامن می‌زند که بیشتر آسیب‌زاست. این تصور که زنان می‌توانند در جامعه به هر کاری دست بزنند و مثلا زن و دختر سیگاری مسئله‌ای عادی است یکی از منحط ‌ترین و فاسد‌ترین تفکری است که از سوی رسانه‌های سیاسی در بوق و کرنا می‌شود. در این عرصه رقابت کاذبی در درون زنان با مردان ایجاد می‌کنند که قطعا زنان را در این عرصه آسیب‌پذیر می‌کند. تفکرات غلط فمنیستی برابری زن و مرد و رقابت برای بالابردن زنان مثلا در آزادی‌های اجتماعی به آسیب‌هایی مانند سیگارکشیدن هم ممکن است بدل شود.

این‌ موارد آدرس غلط دادن به نوجوانان است قطعا در جامعه امروز دختری که سیگار می‌کشد مورد قبول هیچ کس نیست. هیچ زنی قبول نمی‌کند که پسرش با یک دختر سیگاری ازدواج کند. بنابراین دختران در این چرخه معیوب و توهمی خود آزادپنداری با القاء تصورات غلط بیشترین زیان را می‌بینند. تصویرنمایی غلط زندگی برای دختران امروز یکی دیگر از عوامل گرایش دختران به دخانیات است که به مرور زمان آسیب‌های خود را نشان می‌دهد و بعضا به اعتیاد و از بین رفتن زندگی می‌انجامد. قطعا دختری که رو به سوی اعتیاد برود بیشتر از مردان در جامعه آسیب‌پذیر و ترد می‌شود و شانس و درصد بسیار پایینی در دوباره بازیابی زندگی عادی خود دارد. از این رو نباید خیلی خام تبلیغات‌های کمپ‌های ترک اعتیاد و ... شد؛ مشکل اصلی در اینجا انگ و برچسب اعتیاد بر روی دختران است.

 

 در این عرصه خودنمایی هم بلایی خانمانسوزی است. خصوصا در سن نوجوانی فرد در حال شکل‌گیری هویت خود است و برای حضور در اجتماع تلاش زیادی می‌کند. از این رو یکی از توهماتی که افراد فکر می‌کنند با آن رفتار آنان را مستقل و بزرگ نشان می دهد، سیگار کشیدن است. دوری از خانواده، خودبزرگ بینی در بین دانشجویان و... با بروز رفتارهایی که نشان‌دهنده استقلال رای آنهاست، همگی باعث این مساله می‌شوند که در فضای دانشگاه، به جای گرایش روزافزون به آموزش و ارتقای سطح معلومات، به طرف رفتارهایی که بیانگر خودنمایی‌های افراد است، سوق پیدا کنند.

سرکشی و غرورکاذب و عدم هدایت درست توسط خانواده‌ها به بروز چنین آسیب‌هایی کمک می‌کند. ناآگاهی دختران در مصرف سیگار و قلیان متاسفانه در برخی از خانواده‌ها تشدید می‌شد. به عنوان مثال در خانواده پدر قلیان مصرف می‌کند و در تفریحات روزمره قلیان به خانواده سرایت می‌کند و دختران نیز در مصرف آن همراهی می‌کنند.



 

راه نجات امروز زنان و دختران در درون اذهان مردم، جامعه و خانواده‌ها قرار دارد و با توجه به اینکه ریشه‌های تربیتی و آموزشی فرزندان در درون خانواده، بنیان نهاده می‌شود، رفتارهای اعضای خانواده به‌ویژه والدین می‌تواند سهم قابل توجهی در تربیت اجتماعی فرزند به ویژه دختران داشته باشد، بنابراین باید به شیوه‌ درست محیط اجتماعی یک دختر شناسایی شده و سبک زندگی درست را به دختران آموزش داد. متاسفانه امروز جدایی از سبک زندگی گذشته و ایجاد افکار غلط و منفی در باره چنین رفتارهایی و همچنین شبه مدرنازیسیون زندگی زنانه آسیب‌های فراوانی را به همراه خود داشته است که باعث یک نوع آنومی، بی‌قاعدگی و بی‌هنجاری در جامعه شده است که سیگاری شدن دختران در این بستر فاسد رشد کرده است.   

 

ارسال نظرات