از وظایف جمنا همین طرح مطالبه‌گری است که باید از زاویه‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد، در استان‌ها نشست با اساتید تراز اول را در دستور کار دارد و زمانی محقق می‌شود که عملیاتی شود نه در حد شعار باشد.
کد خبر: ۸۹۳۰۰۹۹
|
۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، با توجه به فعالیت‌‌‌های جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی «جمنا» در سطح استان‌ها، گفت‌وگویی با شکرالله رضازاده‌شرمه سخنگوی این جبهه در دفتر خبرگزاری فارس مازندران انجام شد که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

اعتقاد ما بر این است حتی حضور یک نماینده در مجلس شورای اسلامی نیز می‌تواند تحول ایجاد کند، هم‌اکنون آرایش‌ 12 کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی در حال آغاز است که به ارزیابی و جمع‌بندی عملکرد کاندیداها برای انجام همکاری‌های لازم می‌پردازیم.

در مازندران نیز اصرار داریم از چهره‌ها عبور شود و هیأت رئیسه جمنا که متشکل از رئیس، دبیر و سخنگو است تشکیل جلسه خواهد داد و با شورای مرکزی استان که قرار است اعضایش انتخاب شود در میان خواهد گذاشت که خروجی‌ آن را در انتخابات مجلس یازدهم مشاهده کنیم.

 حوزه انتخابات شوراها به‌ویژه در مازندران قومیتی و فامیلیتی است که جمنا در این رابطه هیچ عملکردی از خود نشان نداده و این به معنای عدم تلاش نبود بلکه به‌دلیل اینکه هدف قرار دادن انتخابات ریاست جمهوری مهم بود، به همین دلیل جمنا پرهیز علنی کرد و در جلساتی با شورای مرکزی شهرستان‌ها و مشورت با آنها تکلیف کرده که یک همگرایی اتفاق بیفتد.

درباره انتخات شهرداران نیز ما مشورت‌مان را می‌دهیم و سعی می‌کنیم از ما مشورت بگیرند اما این برخلاف انتخاب استاندار است که در این زمینه خودمان پیش‌قدم شدیم.

یک بحثی اخیراً در رسانه‌ها و همچنین در میان مردم زمزمه می‌شود که انتخاب شهردار هم با نظر مردم باشد و مردم به شهردار مورد نظرشان رأی بدهند و خودشان به‌طور مستقیم انتخابش کنند، این موضوع هم آسیب‌ها و هم مزایای مربوط به خود را دارد و برای انجام آن باید به بحث و گفت‌وگوهای کارشناسانه پرداخت که متأسفانه نگاه کارشناسی در بین دولت و چه جریانات بیرونی دولت چندان پررنگ نیست و با عینک سیاسی به مسائل نگاه می‌شود، باید هدف پیگیری به‌نفع مردم باشد و بس.

دولت اصلاحات در دومین سال ورود خودش در سال 77 که انتخابات اول شوراهای اسلامی را برگزار کرد و مردم همه به نیکی از آن یاد می‌کنند، با هدف اینکه یک اصل بر زمین‌مانده قانون اساسی را زنده کند، عمل کرد، در صورتی‌که اصلاً چنین چیزی نبوده چرا که تیم اجرایی سر صندوق‌ها باید تیم جدید را بالا می‌آوردند و انتخاب شوراها یک دیدار تدارکاتی بود نه دغدغه آنها؛ در نتیجه نتوانستند وظایف خود را به‌درستی انجام دهند، همه از یک طیف بودند اما شهرداری که خودشان برگزیده بودند را به‌دلیل ناکارآمدی نپذیرفتند.

انتخابات شوراها باید مشخص‌شده و طبق قانون باشد نه اینکه بیایند تیم اجرایی خودشان را تست کنند و بروند تا جایی که از دل همین انتخابات صدای خودشان هم در بیاید، متأسفانه شوراها تبیین دقیقی ندارند و ساده عبور می‌شود که خروجی آنها هم همان اختلافات است.

جمنا بعد از انتخابات ریاست جمهوری حرکتی سیاسی دائمی را شروع کرد، از این جهت که بتواند به رأس حاکمیت کشور ورود پیدا کند تا بتواند دغدغه‌های خود را در بخش‌های مختلف اقتصاد مقاومتی یا سبک زندگی اسلامی و ... عملی کند.

لازمه این کار دست‌یابی به ارگان‌های اجرایی کشور است، در این مکانیزم عزم یا خیزشی ایجاد می‌شود که در حقیقت با نهضت مطالبه‌گری توأم بوده و در کنار آن سامان‌دهی نیروهای ارزشی انجام می‌شود تا با حضور در این جبهه به یک اجماع برسیم و در بزنگاه عملکردمان را نشان دهیم.

برای این کار از الگو و محورهای خوشنامی استفاده می‌کنیم تا نیروها حول این محور بچرخند؛ اگرچه جذب نیرو از گروه‌های دیگر هم با شرایط خاص در جمنا انجام می‌شود.

جمنا از 5 دی‌ماه 1395 اعلام موجودیت کرد البته قبلاً در قالب‌های دیگر نیز حضور داشت، استان مازندران یکی از سه استان پیشگام در زمینه ورود در جمنا بود، بحث ما از ابتدا این بود که فضا را محدود نکرده و شعاع دید را وسیع‌تر کنیم تا بتوانیم همه طیف‌ها و نیروهای ارزشی را از همه جا جذب کنیم.

اجماعی را در مازندران شکل دادیم و در 22 شهرستان دفتر داریم، دفاتر به معنای مکان فیزیکی نیستند بلکه به معنای حضور نیروها با 16 کمیته که 5 کمیته اصلی و بقیه فرعی هستند، در همه شهرستان‌ها تشکیل شده و اعضای کمیته‌ها مشخص و فعال هستند.

از وظایف جمنا همین طرح مطالبه‌گری است که باید از زاویه‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد، در استان‌ها نشست با اساتید تراز اول را در دستور کار دارد و زمانی محقق می‌شود که عملیاتی شود نه در حد شعار باشد.

در زمینه‌های مختلف ازجمله واردات برنج یا الان که در آستانه برداشت مرکبات هستیم و یا اینکه کشت دوم برنج منجر به فرسایش برنج می‌شود، باید به مسؤولان تذکر دهیم، ما با نمایندگان از طریق قالب‌های مختلف پیگیری با محتوای یکسان از هر 12 نماینده خواستیم و خواهیم خواست.

همچنین استفاده از تریبون علما نیز مورد توجه بوده که ظرفیت بالایی دارند ما با ارائه نظرات به آنها وظیفه بازوی مشورتی خود را انجام می‌دهیم، این ابزاری است که در دستور کار جمنا قرار دارد.

بحث مهم مطرح کردن واژه‌های آزادی در قالب‌های مختلف و جنگ که قرار است اگر فلانی به روی کار بیاید اتفاق بیفتد نکته‌های مهمی بود که از جانب آنان ارائه شد و کاملاً منطقی بود که تمام داشته‌هاشان را در مرحله پایانی رو کنند.

جمنا بعد از انتخابات به جمع‌بندی‌هایی رسید از جمله همین نکات که باید تیم مشاوره‌ای روانی وجود داشته باشد تا بتواند این فضا را ازبین ببرد.

یکی از مسائل مهم هم انصراف قالیباف بود که بستر شکست را فراهم کرد، برخی از شرایط را ما فراهم کردیم که اشتباه بود، مطالبه اقتصادی اولویت نخست مردم بود اما هرچه جلوتر رفتیم یک امر مصنوعی که هویت واقعی نداشت جای این مطالبه را گرفت.

از جمنا در این جلسه دعوتی نشد ما خبری نداشتیم اگر هم به دلایلی نمی‌خواستیم شرکت کنیم رسماً اعلام می‌کردیم که البته جمنا در همه جلسات شرکت می‌کند و هیچ ابایی ندارد و نظرات خودش را مطرح می‌کند.

این گله از استان وجود دارد که بسیار بی‌تدبیری شد هر مخاطبی گزارش این جلسات را ببیند به ما ایرادی وارد نیست ولی مخاطب این نوع رفتار مورد تمسخر قرار خواهد گرفت.

نکته بعدی در انتخاب استاندار این است که با توجه به اینکه ما تعیین‌کننده نیستیم اما نظر خود را به‌صورت شفاف بیان می‌کنیم و نظرمان به ماندگاری ربیع فلاح است، چون در 4 سال اخیر هیچ‌گونه تنشی با توجه به اینکه مازندران استانی سیاسی است نداشتیم، برخلاف حزب های دیگر که فقط اساس‌شان ایجاد کردن تنش است.

کسانی که ارکان نظام را قبول دارند رشدشان در مزرعه بی‌تنش انجام می‌گیرد، با توجه به ترددهای سیاسیون به استان اما ما فضایی آرام و بی‌تنش داشتیم، از نظر ما این گزینه‌ها، گزینه‌های دندان‌گیری نیستند.

یکی از کمیته‌های فعال ما حوزه دانشگاهی است که در چیدمان جدید سعی داریم فعالش کنیم، برنامه‌هایی برای دانشجوها، اساتید و مدرسان بود که بازوی اجرایی ما قرار است فعال‌تر شود.

در شورای مرکزی مازندران با برخی دوستان قطعاً خداحافظی خواهیم کرد و یارگیری جدید انجام می‌دهیم.

تقسیم‌بندی‌های تخصصی در سال قبل خیلی رعایت نمی‌شد، انتخابات در اولویت فصل مشترک همه کمیته‌ها بود، حال هر کس در چهارچوب حوزه فعالیت خودش عمل کند، در آینده مشکلی نخواهیم داشت.

معمولاً همه تشکل‌ها بعد از انتخابات یک دوره خوابی را دارند چه پیروزشدگان و چه پیروزنشدگان؛ جمنا بعد از انتخابات جلسات متعددی را برای آسیب‌شناسی داشت که طی صدور بیانیه‌ای رسمی قرار است رسانه‌ای شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها