مخترع جوان بسیجی در گفتگو با «بسیج» مرح کرد

لزوم حمایت از مالکیت فکری و معنوی مخترعین و نخبگان کشور

شجاعی گفت:حمایت از مالکیت فکری و معنوی مخترعین به توسعه همه جانبه و پیشرفت دائمی کشور کمک ارزنده‌ای خواهد کرد
کد خبر: ۸۹۳۰۰۱۴
|
۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
دکتر ناصر شجاعی، مخترع جوان بسیجی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج گفت:حمایت از مالکیت فکری و معنوی مخترعین به توسعه همه جانبه و پیشرفت دائمی کشور کمک ارزنده‌ای خواهد کرد؛ و در سایه این حمایت، جامعه به رشد و تعالی و ابتکارات مهم گوناگونی دسترسی پیدا می‌کند، و در نتیجه آن به رشد اقتصادی و توانایی معنوی و غنای فرهنگی شایسته‌ای خواهد رسید.
وی در ادامه افزود: این نوع مالکیت، رابطه حقوقی مالی و معنوی خاصی است که بین اثر فکری و صاحب فکر برقرار می‌شود؛ و به موجب آن صاحب آ. فرینه فکرری یا مخترع با حفظ شخصیت و اعتبار معنوی خود، حق بهره برداری، تمتع مالی از آن را در حدود قانون دارا است. این رابطه مالکانه و سلطه قانونی سبب می‌شود که دارنده اثر فکری بتواند به طور انحصاری و موقت از حقوق مالی اثر خود بهره‌مند شود و یا بهره برداری از آن را به دیگری واگذار کند که این واگذاری می‌تواند بر مبنای قرار داد باشد؛ در کنار این امتیاز مالی، حق معنوی دائم نیز برای مخترع و یاصاحب فکر وجود دارد که از طریق قرار داد قابل انتقال نیست.
شجاعی بیان کرد: ضعف نظام مالکیت فکری در کشور، آثار زیانباری بر اقتصاد کشور داشته است. در شرایط فعلی اقتصاد کشور، بیشتر شرکت‌های خارجی و برخی شرکت‌های خصوصی داخلی از تلاش در راستای افزایش میزان سرمایه گذاری‌ها بویژه در زمینه صنایعی که حقوق مالکیت فکری از اهمیت بالایی برخور دار است، باز مانده اند و سرمایه خارجی تنها در صنایع سرمایه بر و کاربر که سهم نیروی انسانی ماهر چندان بالا نیست متمرکز شده اند. از طرفی دیگر ضعف حمایت از مالکیت فکری منجر شده که برخی از خلاق‌ترین اعضای جامعه، به منظور جستجوی اهرم حفاظتی بیشتر و بهتر از آفرینه فکری خود و پیدا کردن مکان‌های مناسب‌تر برای خلق آثار فکری اعم از علمی، صنعتی، ادبی و هنری، کشور خود را ترک کنند.

وی در پایان اظهار کرد: حمایت از حقوق مالکیت معنوی نوآوران و مخترعین، سیاستی در جهت تقویت سیستم نوآوری جامعه است که یکی از زیر ساخت‌های مهم در تولید، بهره وری و رشد اقتصادی جامعه به شمار می‌رود. در نتیجه تقویت ساختار نظام مالکیت فکری و معنوی در جامعه ضروری و مهم می‌باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار