مجهز شدن اورژانس هوایی کردستان به پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بالگرد اورژانس هوایی کردستان به پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی روز دنیا تجهیز شده است.
کد خبر: ۸۹۲۹۹۵۵
|
۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، سعدالله اسماعیلی گفت: اورژانس هوایی فوریت‌های پزشکی کردستان به عنوان سی و سومین اورژانس هوایی کشور از ۲ ماه قبل راه اندازی شده و بالگرد این مرکز که از نوع 'LOT' تک موتوره بوده به مجهزترین تجهیزات پزشکی روز دنیا تجهیز شده است.


وی اضافه کرد: این بالگرد دارای تجهیزات کامل پزشکی و در واقع یک 'ICU' پرنده بوده و به خاطر داشتن چرخ، قابلیت فرود در اراضی شیب دار را نیز دارد.


به گفته وی تاکنون در سطح دنیا این نوع بالگرد دچار حادثه نشده و کم خطر‌ترین نوع بالگرد امدادی در جهان بوده که فقط یک هزار و ۳۰۰ فروند از این مدل ساخته شده است.


وی اظهار کرد: برای تجهیز این بالگرد و آشیانه آن در فرودگاه سنندج در مجموع یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده و علاوه بر خدمه پرواز و امدادگر قابلیت حمل یک مصدوم در شرایط عادی و ۲ مصدم در شرایط اضطراری را دارد.
مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در حوادث بویژه حوادث جاده‌ای زمان طلایی برای انتقال مصدوم به مراکز درمانی وجود دارد و استفاده از بالگرد می‌تواند این زمان انتقال را تا یک چهارم مسافت زمینی کاهش دهد.


به گفته وی این بالگرد می‌تواند با سرعت ۱۳۰ کیلومتر هوایی در ساعت پرواز کند و مصدومان را به مراکز درمانی منتقل کند.


مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: از زمان راه اندازی این اورژانس هوایی تاکنون ۱۴ ماموریت انجام شده که ۱۳ مورد آن انتقال مصدوم و یک ماموریت نیز انتقال بیمار بدحال از بیمارستان سقز به مراکز بیمارستانی سنندج بوده است.


اسماعیلی افزود: در برخی بیماری‌ها از جمله سکته‌های قلبی و مغزی نیز زمان طلایی برای انتقال بیمار وجود دارد و استفاده از بالگرد به دلیل انتقال سریع‌تر می‌تواند از میزان آسیب‌های وارده بکاهد.


وی با اشاره مفید بودن استفاده از بالگرد در فصل زمستان به دلیل شرایط جغرافیایی و توپوگرافی کردستان و شرایط جوی آن اضافه کرد: بالگرد در انتقال مادران باردار در مناطق کوهستانی و سخت گذر به مراکز درمانی می‌تواند بسیار مفید باشد.


** آموزش ۲۰۰ نفر از کارکنان بیمارستانی و بهورزان کردستان با اورژانس هوایی

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: برای هدایت فرود و دادن علایم و نشانه‌های فرود بالگرد اورژانس هوایی، بیش از ۲۰۰ نفر از پرسنل بیمارستانی و بهورزان شاغل در خانه‌های بهداشت روستایی تا کنون آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.

اسماعیلی افزود: در این آموزش‌ها چگونگی هدایت و دادن علایم به خلبان بالگرد، مهیا کردن مکان فرود، علایم هشداری و شرایط انتقال مصدوم به داخل بالگرد آموزش داده می‌شود.

وی اضافه کرد: برای فرود بالگرد باید یک زمین باز به شعاع ۳۶ متر مهیا شود و در آن محیط وسایلی که با استفاده از قدرت باد پروانه‌های بالگرد جابجا شود وجود نداشته باشد.

وی اظهار کرد: هر چند بالگرد اوژانس هوایی کردستان هنگام فرود در زمین می‌تواند حرکت پروانه‌ها را متوقف کند، اما افراد باید با احتیاط کامل و از زاویه ۴۵ درجه به سمت کابین خلبان حرکت کنند.

به گفته وی در برخی مواقع تجمع مردم در محل استقرار مصدوم باعث می‌شود که خلبان قادر به فرود نباشد و لازم است شخصی در محل، شرایط مناسب برای فرود را مهیا کند.

وی در خصوص محدودیت‌های بالگرد اورژانس هوایی کردستان نیز گفت: پرواز‌های این بالگرد تنها در طول روز باید انجام شود و در شب قادر به پرواز نیست.


**انجام ۱۹ هزار و ۲۰۰ ماموریت فوریت‌های پزشکی کردستان در نیمه نخست امسال

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در نیمه نخست امسال فوریت‌های پزشکی استان در مجموع ۱۹ هزار و ۲۰۰ ماموریت انجام داده که سهم هر ماه در حدود سه هزار و ۲۰۰ ماموریت است.


اسماعیلی افزود: میانگین کشوری رسیدن تکنسین فوریت‌های پزشکی بر بالین مصدوم در جاده‌ها ۱۵ دقیقه و در مناطق شهری هشت دقیقه است که این زمان در کردستان در جاده‌ها هشت دقیقه و ۴۲ ثانیه و در مناطق شهری کمتر از ۶ دقیقه است.

وی اضافه کرد: در کردستان در مجموع ۵۲ پایگاه فوریت‌های پزشکی فعال است که از این تعداد، ۲۸ پایگاه جاده‌ای و ۱۸ پایگاه شهری هستند.


به گفته وی اسقرار پایگاه‌های جاده باید در هر ۴۰ کیلومتر یک پایگاه و در مناطق شهری به ازای هر ۵۰ هزار نفر جمعیت یک پایگاه باشد که این تناسب در کردستان رعایت شده است.


وی اضافه کرد: فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ کردستان دارای ۳۴۰ نفر پرسنل بوده که از این تعداد ۳۰۰ نفر عملیاتی و ۴۰ نفر نیروی ستادی هستند.


وی اظهار کرد: فوریت‌های پزشکی استان دارای ۸۳ دستگاه آمبولانس بوده که ۱۹ دستگاه از آن‌ها سال گذشته با جدیدترین تجهیزات پزشکی دنیا از کشور آلمان خریداری شده و ۲ دستگاه موتورلانس و یک موتور چهار چرخ با قابلیت حمل مصدوم است.

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات