شهر دوچرخه‌ها عنوانی است که از دیرباز برای یزد مطرح بوده است و پیر و جوان برای طی کردن طول و عرض شهر، از دوچرخه استفاده می‌کردند.
کد خبر: ۸۹۲۹۵۱۲
|
۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، فرهنگ دوچرخه‌سواری همواره در بین یزدی‌ها رواج داشته است، اما کم‌کم با ورود موتورسیکلت‌ها، جای دوچرخه‌ها اشغال شد و کمتر صدای زنگ دوچرخه‌های لاری در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر به گوش رسید.

صدای رکاب شهروندان در کوچه‌های آشتی‌کنان، تداعی‌کننده خاطرات شیرین گذشته است که حسرت آن در دل بسیاری از یزدی‌ها مانده است و امروز شاهد صدای دلخراش موتور‌های آلاینده در نقاط مختلف شهر هستیم.

مرکبی مرگبار که هم آلودگی دارد و هم تلفات ناشی از استفاده غیرایمن از آن، روز به روز بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی احیای فرهنگ دوچرخه‌سواری باید غنیمت شمرده شود؛ به‌ویژه اینکه شهردار جدید یزد به احیای فرهنگ دوچرخه‌سواری اعتقاد راسخ دارد و با توجه به تجربیات موفقی که در این حوزه در اصفهان کسب کرده، قرار است شهر دوچرخه‌ها را دوباره احیا کند.

شهر دوچرخه‌ها عنوانی است که از دیرباز برای یزد مطرح بوده است و پیر و جوان برای طی کردن طول و عرض شهر، از دوچرخه استفاده می‌کردند؛ چراکه بهترین مرکب برای عبور از کوچه‌های آشتی‌کنان بافت قدیم شهر دوچرخه است و صدای عبور آن در لابه‌لای دیوار‌های بلند کاهگلی، بسیار لذت‌بخش است.

هنوز هم پیرمردان بسیاری از دوچرخه‌های لاری برای تردد استفاده می‌کنند؛ با این تفاوت که به دلیل ایجاد معابر جدید در شهر و افزایش ترافیک، ایمنی قبلی برای عبور دوچرخه‌سواران از معابر شهر وجود ندارد و لازمه آن ایجاد مسیر‌های ویژه عبور دوچرخه‌سواران است.

هرچند مسیر ویژه دوچرخه‌سواران در هسته مرکزی شهر با توجه به عرض کم معابر، وجود ندارد، اما خوشبختانه، شاهد ایجاد مسیر‌های ویژه در معابر جدید شهر از‌جمله معابر عریض مناطق ۲ و ۳ شهرداری هستیم که نشان می‌دهد رویکرد مدیریت شهری به سمت تقویت دوچرخه‌سواری و ایجاد زیرساخت‌های آن است. امید است که این رویکرد با ترفند‌های مدیریتی، در هسته مرکزی و به‌ویژه بافت تاریخی یزد هم اجرا شود.

رونق بخشیدن به دوچرخه‌سواری در کنار احیای یک سنت دیرینه، فرصت مناسبی برای رونق گردشگری در بافت تاریخی ایجاد خواهد کرد و می‌توان با سرمایه‌گذاری در این امر، بستر لازم و زیرساخت‌های مناسب را برای دوچرخه‌سواری گردشگران در بافت تاریخی، فراهم کرد.



توسعه زیرساخت‌ها برای ترویج دوچرخه‌سواری

شهردار یزد که هر روز با لباس اداری، مسیر محل سکونت تا شهرداری را رکاب می‌زند، استفاده از دوچرخه را برای رفتن به محل کار هدف‌دار می‌داند و می‌افزاید: با این حرکت می‌خواهم مردم متوجه شوند دوچرخه علاوه‌بر این‌که وسیله‌ای تفریحی و ورزشی است، وسیله حمل‌ونقل نیز هست.

«مهدی جمالی‌نژاد» با اشاره به تجربیات مدیریتی خود در اصفهان برای احیای فرهنگ دوچرخه‌سواری، می‌گوید: در کنار ایجاد فرهنگ، باید بستر‌های لازم برای احیای این سنت پسندیده قدیمی نیز ایجاد شود؛ همان‌طور که در اصفهان اجرای ۱۰۰ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه مصوب شد و در حال اجراست.

وی بیان می‌کند: راه‌اندازی پویش مردمی «هوای اصفهان را دارم» نیز یکی دیگر از اقدامات برای احیای فرهنگ دوچرخه‌سواری است که مردم همراهی کردند و حمل‌ونقل غیرموتوری را گسترش دادیم.

شهردار یزد به اقدامات زیرساختی برای ترویج دوچرخه‌سواری در اصفهان ازجمله ایجاد جداول ویژه مسیر‌های دوچرخه با روشنایی در شب، مسیر‌های دوچرخه در زیر سایه درختان و ساخت گیره‌های دوچرخه برای جلوگیری از سرقت به جای بستن دوچرخه به تیر برق و درخت اشاره می‌کند.

وی می‌افزاید: در این طرح پارکینگ‌های دوچرخه در بین فضا‌های سبز ایجاد شد که هم دسترسی به پارکینگ و هم فرصت برای دوچرخه‌سواری فراهم شود.

جمالی‌نژاد اضافه می‌کند: در پارکینگ‌های شهر نیز قسمتی به پارکینگ دوچرخه اختصاص خواهد یافت. در پارکینگ‌های عمومی نه‌تن‌ها پارکینگ‌های دوچرخه را فعال کردیم، بلکه تعمیرگاه‌های دوچرخه نیز در پارکینگ‌های عمومی ایجاد شده است.

شهردار یزد تاکید می‌کند: همه این تجربیات قابل اجرا در شهر یزد است. بسیاری از مشکلات دوچرخه‌سواری در شهر یزد به‌مراتب کمتر از اصفهان است؛ برای مثال سرقت دوچرخه در شهر یزد بسیار کمتر است، بنابراین بستر آماده‌تر است.

وی بر ضرورت ایجاد مسیر‌های ویژه دوچرخه در یزد تاکید می‌کند و می‌گوید: شهر یزد نسبت به شهر اصفهان خیابان‌های عریض‌تری دارد. گستردگی شهر فرصت مناسبی برای احیای فرهنگ دوچرخه‌سواری ایجاد کرده است.

جمالی‌نژاد بر ضرورت افزایش دوچرخه‌سرا‌ها تاکید می‌کند و می‌افزاید: توجه ما به دوچرخه‌سواری، اقدامی صرفا نمادین نیست. باید دوچرخه‌سواری به ابزاری برای زندگی روزانه به‌عنوان وسیله نقلیه، تبدیل شود. استفاده از لباس رسمی حین دوچرخه‌سواری نشان می‌دهد که می‌توان برای رفتن به محل کار هم از دوچرخه استفاده کرد.



ایجاد ۱۰ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه در شهر

معاون حمل‌و‌نقل و امور زیربنایی شهرداری یزد درباره ایجاد مسیر ویژه دوچرخه در شهر، می‌گوید: تاکنون ۱۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در شهر یزد به‌ویژه در مناطق ۳ و ۲ از‌جمله بلوار‌های شهید بهشتی، شهید قندی، شهیدان اشرف، جوان و آرام ایجاد شده و قرار است در مرکز شهر نیز، این طرح اجرا شود.

«محمدرضا شفیعی» می‌افزاید: مسیر‌های ویژه دوچرخه در یزد با ایجاد پیاده‌رو‌های عریض‌تر با رنگ متفاوت نسبت به سایر پیاده‌رو‌های شهر، اجرا شده تا مسیر‌های ایمنی برای دوچرخه‌سواران ایجاد شود.

وی ادامه می‌دهد: لازم است مسیر‌هایی مشابه این معابر در بافت مرکزی شهر هم ایجاد شود؛ چراکه علاقه ساکنان هسته مرکزی شهر به دوچرخه‌سواری بسیار است و باید بستر لازم برای تحقق آن، فراهم شود.

معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهرداری یزد اظهار می‌کند: با توجه به عرض کم معابر مرکزی شهر، می‌توان با حذف یکی از پارک‌های حاشیه‌ای خودرو با همکاری راهور، مسیر مناسب برای تردد دوچرخه‌سواران ایجاد کرد.

وی بیان می‌کند: اکنون ۴ ایستگاه برای ارائه و تحویل دوچرخه در میدان‌های فرهنگ، عالم، اطلسی و پارک شادی وجود دارد که مردم استقبال و استفاده می‌کنند.

شفیعی با تاکید بر این‌که استفاده از دوچرخه نباید نمادین باشد، اظهار می‌کند: با نظر موافق شهردار یزد، قرار است تا ۷ سال آینده نزدیک به ۶۰ ایستگاه دوچرخه در شهر ایجاد شود.

وی با تاکید بر این‌که استقبال شهروندان از دوچرخه‌سواری قابل تحسین است، می‌گوید: تردد بیش از حد موتور‌ها مزاحمت ایجاد می‌کند؛ از‌این‌رو ایجاد مسیر ویژه دوچرخه برای رونق این سنت حسنه قدیمی، بسیار لازم و ضروری است.
ارسال نظرات