نتایج یک بررسی نشان داده که از 6 شرکت بزرگ فعال در حوزه تولید لاستیک کشور در سال 95 تنها سه شرکت توانسته به سهامداران خود سود نقدی توزیع کند.
کد خبر: ۸۹۲۹۳۷۹
|
۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از نود اقتصادی،  اقتصاد کشور در سالی که گذشت چشم انتظار بهره‌مندی از اثرات اجرایی شدن برجام، سال کم فروغی را پشت سر گذارد؛ سالی که در آن به دلایلی چون رفع نشدن کامل محدودیت‌های مبادلات بین بانکی، عدم جذب سرمایه گذاری خارجی در صنایع راهبردی ، رکود حاکم بر بازار و گردش پایین نقدینگی و دست آخر بالا بودن نرخ هزینه‌های مالی در صنعت، خود را در قالب دست اندازهای فراروی اقتصاد کشور در سال 95 نشان داد. این مشکلات در کنار سایر صنایع بر صنعت لاستیک و تایر هم اثرات منفی خود را به خوبی نشان داد.

صنعت تایر، از جمله صنایع مهم در زنجیره ارزش صنعت خودرو و صنعت حمل و نقل کشور به شمار می‌رود.

صنعت لاستیک

در حال حاضر 10 شرکت ریز و درشت در صنعت تولید تایر و تیوپ، با اشتغال مستقیم قریب به 15 هزار نفر، مشغول به فعالیت بوده‌اند که 240 هزار تن از 350 هزار تن نیاز واقعی کشور در این حوزه تأمین می شود و مابقی هم از طریق واردات.

طبق اعلام انجمن تولید کنندگان تایر کشور صنعت خودروی کشور دستکم 300 میلیارد تومان به تولید کنندگان تایر بدهکار بوده ‌اند که این بدهی که همواره رو به فزونی است که این امر مشکلات صنعت تایر را چندین برابر کرده است.

با این اوصاف، نتایج یک بررسی نشان داده که از 6 شرکت بزرگ فعال در حوزه تولید لاستیک کشور درسال 95 تنها سه شرکت توانسته به سهامداران خود سود نقدی توزیع کند.

سه شرکت دیگر مورد بررسی اما بدون توزیع هرگونه سود نقدی سال 95 را به انتها رسانده اند؛ شرکت هایی همچون ایران تایر، ایران یاساتایر ولاستیک پارس.

شکی نیست که صنعت تایر در کشور در شرایط فعلی، همچون دیگر صنایع موانع و مشکلات بسیاری در مسیر توسعه خود داشته که از جمله آنها می‌توان به واردات بی‌رویه به خصوص واردات تایرهای چینی، فرسوده و قدیمی بودن بخش عمده ای از تکنولوژی و تجهیزات مورد استفاده در این صنعت و دست آخرهم به افزایش بی رویه قیمت محصولات پتروشیمی اشاره داشت.

ارسال نظرات