سالمندان نیز مانند تمام افراد، احساساتی پُررنگ در درون خود دارند و قلبی بزرگ در وجودشان می‌تپد، نیاز به مقبولیت و توجه از طرف اطرافیان در این گروه، بیشتر احساس می‌شود.
کد خبر: ۸۹۲۸۸۲۲
|
۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، پیری روندی طبیعی در زندگانی هر فردی است، روندی که مانند کودکی و جوانی دوره‌ای از عمر انسان را دربرمی‌گیرد، با این تفاوت که دیگر آن انرژی گذشته، وجود ندارد.

سالمند به افرادی اطلاق می‌شود که از مرز 60 سالگی عبور کرده‌است، در دوران سالمندی قوای فرد کاهش می‌یابد و فعالیت‌های فیزیکی وی نسبت به گذشته محدود می‌شود، اما این نکته نباید فراموش شود که سالمندِ امروز همان جوان پُر هیاهوی دیروز است که مانند تمام جوانان، آرزوهای بزرگی در سر می‌پرورانده و گام‌های بزرگی را نیز برداشته‌است.

سالمندان نیز مانند تمام افراد، احساساتی پُررنگ در درون خود دارند و قلبی بزرگ در وجودشان می‌تپد، نیاز به مقبولیت و توجه از طرف اطرافیان در این گروه، بیشتر احساس می‌شود.

لذا اول اکتبر هر سال به روز جهانی سالمند نام‌گذاری شد تا همگان بدانند این روندی است که برای ما نیز اتفاق می‌افتد، تا تمام مردم به یاد داشته‌باشند که سالمندان نیز حق شادبودن و زیستن دارند و باید بیش از دیگران به آنان توجه کرد.

در سال جاری، این تاریخ با نهم مهرماه مصادف شده‌است، لذا دهم تا شانزدهم اولین ماه پاییزی در ایران به هفته سالمند نام‌گذاری شده‌است، امروزه توجه دولت‌ها به قشر سالمندان بیش از گذشته به چشم می‌آید و برنامه‌های متعددی برای بهبود سطح زندگانی آنان طراحی شده‌است.

شعار روز جهانی سالمند در سال جاری «آینده‌ای بهتر با مشارکت سالمندان» اعلام شده‌است، بر اساس این شعار، روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، عناوین روزهای هفته سالمند را اعلام کرده‌است تا گامی در راستای بهبود زندگانی این گروه سنی، برداشته‌ شود.

دوشنبه ۱۰ مهرماه، روز سالمند، ایثار و مقاومت، سه‌شنبه ۱۱ مهرماه، روز سالمند و مناسبت‌های مذهبی، چهارشنبه ۱۲ مهرماه، روز سالمند و سبک زندگی سالم، پنجشنبه ۱۳ مهرماه، روز سالمند و امنیت اجتماعی، جمعه ۱۴ مهرماه، روز سالمند و ارزش‌های فرهنگی و دینی، شنبه ۱۵ مهرماه، روز پدربزرگ، مادر بزرگ و انتقال تجربیات و یکشنبه ۱۶ مهرماه، روز سالمند، توانمندی و مشارکت، نام‌گذاری شده‌است.

تمام این برنامه‌ها به منظور ارتقای سطح کیفی زندگی سالمندان طراحی شده‌است تا آینده‌ای روشن‌تر در مقابل دیدگان‌مان ترسیم شود، زیرا طبق آمارهای به‌دست‌آمده، جمعیت سالمند با سن بیش از 65 سال از 7/ 5 درصد در سال 90 به 1/ 6 در سال 95 افزایش یافته‌است و در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت کنونی کشور (51 درصد)را افراد میانسال و سالمند تشکیل می‌دهد.

بنابراین در آینده‌ای نه چندان دور با رشد چشمگیر جمعیت سالمندان در ایران و جهان روبه‌رو هستیم و باید از هم‌اکنون برای مشارکت آنان در این آینده پیش‌رو، برنامه‌ریزی کنیم.

گرچه برخی از افراد از توجه به سالمندان غافل هستند و نیازهای آنان را نادیده می‌گیرند اما این گروه سنی بسیار آسیب‌پذیر هستند و تابلویی از فردای خود ما هستند.

گاهی سَر زدن به خانه سالمندان و نشستن پای صحبت‌های آنان برای ‌این پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، بسیار باارزش است، صحبت‌هایی که شاید سال‌هاست در درون قلب‌های‌شان جا خوش کرده‌است و گوش شنوایی نیست تا آنان را درک کند.

سالمندان مانند کودکان نیاز به مراقبت و توجه ویژه‌ای دارند و بی‌توجهی به عواطف و احساسات آنان لطمه‌ای بزرگ به روح شکننده‌شان وارد می‌کند، به همین دلیل است که در قرآن و احادیث متعدد از معصومان به توجه و احترام گذاشتن به سالمندان سفارش شده‌است و خصلت پسندیده انسانی خوانده‌می‌شود.

همان‌گونه که پیامبر دین مهربانی، حضرت محمد(ص) فرموده‌ است: «مَنْ عَرَفَ فَضْلَ کبیرٍ لِسنّهِ فَوَقَّرَهُ، آمَنَهُ اللَّهُ تعالی مِن فَزَعِ یوم القیامه»؛ هر کس فضیلت و مقام یک «بزرگ» را به خاطر سن و سالش بشناسد و او را مورد احترام قرار دهد، خدای متعال او را از هراس و نگرانی روز قیامت ایمن می‌دارد.

لذا تمام افراد باید به یاد داشته‌باشند که روزی سیر طبیعی سالمندی، زندگانی آنان را نیز فرا می‌گیرد و شور جوانی آنان جایش را به شکنندگی سالمندی می‌دهد، پس یادمان باشد امروز هر طور که به یک سالمند بنگریم و با او برخورد کنیم، فردا نیز همان‌گونه با ما برخورد می‌شود.

پس فرهنگ احترام به سالمندان را از امروز در خود نهادینه کنیم و به فرزندان‌مان بیاموزیم.

صائمه یوسفی گل‌افشانی

ارسال نظرات
پر بیننده ها