خبرهای داغ:
این روزها تغییرات اجتماعی بخصوص در حوزه زنان در کشور عربستان سرو صدای زیادی به پا کرده است، درواقع به نوعی عربستان در پی تثبیت قدرت ولیعهد برای تاج‌گذاری جدید است.
کد خبر: ۸۹۲۸۷۷۲
|
۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، این روزها تغییرات اجتماعی بخصوص در حوزه زنان در کشور عربستان سرو صدای زیادی به پا کرده است.

وزارت خارجه عربستان برای نخستین بار یک زن را به عنوان سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن تعیین کرد.

اما قبل از اینکه "فاطمه باعشن" به عنوان سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن انتخاب شود، رویداد اجتماعی دیگری در این کشور رخ داد. پس از مدت‌ها مناقشه در این کشور که زنان حق رانندگی در خیابان‌ها را نداشتند، ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان اجازه رانندگی به زنان عربستان آن هم برای نخستین بار در تاریخ این کشور را داد.

اما این آخر ماجرا نبود. همچنین پادشاه عربستان دستور تدوین قانونی را طی دو ماه آینده برای حمایت از زنان در برابر تعرض جنسی صادر کرد. سلمان بن عبد العزیز، پادشاه عربستان در پیامی خطاب به عبدالعزیز بن سعود بن نایف، وزیر کشور به او دستور داد قانونی برای مبارزه با تعرض جنسی به زنان را از امروز تا ۶۰ روز آتی تدوین کند.

در همی راستا رسانه‌های عربی خبر دادند که اعضای مجلس شورای عربستان صدور حکم فتوا از سوی مفتی های زن را در این کشور آزاد اعلام کرد. این حکم 107 رای موافق داشت و به 45 سال حق انحصاری مردان در عربستان برای صادر کردن حکم فتوا خاتمه داد. مفتی های زن در عربستان با حکم پادشاهی انتخاب می شوند.

همچنین در چارچوب مجموعه تصمیمات اخیر عربستان در قبال زنان به دانشجویان دختر اجازه داده شد تا با تلفن همراه وارد دانشگاه شوند.

حال سئوال مهمی در این راستا ایجاد می شود، عربستان سعودی که با خرج پول‌های کلان مروج وهابیت و خشونت در جهان است چطور در عرض چند روز دست به اقداماتی زده که سال‌ها مفتی‌های سعودی با آن مخالفت می کردند. امروزه بر هیچ کس پوشیده نیست که نحله فکری داعش که خشن ترین گروه تروریستی جهان است و طی این سالهای اشغال سوریه و عراق جنایات‌های مختلفی را علیه مردم مظلوم مسلمان و غیر مسلمان خصوصا زنان روا داشته است، از آبشخور فکری وهابیت تغذیه می‌شود.

منابع خبری عربستان از جمله توئیتر مجتهد پیش از این نسبت به تغییراتی اینچنینی خبر داده بودند. مجتهد شاخه این تغییرات را در برگیرنده انحصار قدرت سیاسی در دست محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و لائیک کردن این کشور از جنبه اجتماعی، فروش شرکت آرامکو و تعیین مالیات‌ها عنوا کرده بود.

با نگاهی به روندی که عربستان از روی کار آمدن سلمان بن عبدالعظیم آل سعود تا به کنار گذاشتن اجباری «مقرن‌بن عبدالعزیز»، ولیعهد اول و کودتای خانوادگی علیه دوم یعنی «محمد بن نایف» ولیعهد پیشین این کشور و جایگزینی پسر سلمان به جای او بیندازیم، بهتر می‌توانیم چنین تغییرات اجتماعی را درک کنیم. درواقع به نوعی عربستان در پی تثبیت قدرت ولیعهد برای تاج‌گذاری جدید است. در این راستا نیز منابع خبری مطرح کرده‌اند که رژیم صهیونیستی و آمریکای ترامپ در این بازی نقش عمده‌ای دارند.

درواقع در این بازی عربستان سعی کرده که با اعطای برخی امتیازات سطح پایین و بی دردسر زنانه ولو با مخالفت مفتی‌های این کشور زمینه سرکوب مخالفان خود را فراهم کند. درواقع اعطای برخی آزادی‌های مدنی به زنان یک وجهه مثبت و سپر آهنینی در خصوص انتقادات خارجی نسبت به سرکوب‌های بی‌رحمانه آل سعود علیه مخالفان ایجاد می‌کند. در این راستا سروصدای اعطای آزادی‌های اجتماعی به زنان آنقدر زیاد است که صدای ناله و سرکوب مخالفان شنیده نمی‌شود.

جالب ایجاست که برخی این موارد را به اعتراضات چند سال قبل و نتیجه و ثمره آن مطرح می‌کنند. این درحالی است که عربستان سعودی در طی سال‌های گذشته حتی یک امتیاز  کوچک در این زمینه به معترضان نداده بود. اما اینک به طور رگباری در حال اعطای چنین امتیازات است، قطعا باید پشت پرده آن را نگریست. در این راستا نمی‌توان مطرح کرده که عربستان به یکباره از وهابیت به روشنفکری و لیبرال مسلکی روی آورده است. البته تا حدود زیادی این اقدامات به اصطلاح اصلاح‌طلبانه در عربستان رضایت عمومی و بین المللی برای این کشور به‌وجود آورده است و به نظر می‌رسد که کم کم سعودی‌ها برای تاج‌گذاری جدید آماده می‌شوند.

ارسال نظرات