خبرهای داغ:
فرماندار شهرضا خبر داد

ثبت سفال شهرضا در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور

فرماندار شهرستان شهرضا گفت: با تلاش و پیگیری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرضا و آماده سازی پرونده‌های مربوطه، سفال شهرضا در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.
کد خبر: ۸۹۲۸۶۳۷
|
۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان، محسن گلابی با اشاره به اینکه شهرضا از شهرهای کهن و با اصالت استان اصفهان است، اظهار کرد: صنایع دستی شهرضا دارای قدمت و اصالت است و اهمیت بسیاری در تاریخ هنر و فرهنگ مردم دارد.

وی با بیان اینکه سفالگری یکی از مهم‌ترین صنایع دستی این شهرستان محسوب می‌شود، افزود: صنعت سفالگری در شهرضا به زمان صفویه باز می‌گردد و در دوران قاجار بسیار مهم و ارزشمند می‌شود.

فرماندار شهرضا با بیان اینکه سفال شهرضا سابقه 700 ساله دارد و سفال و سرامیک شهرضا به خارج از کشور صادر می‌شود، گفت: ویژگی‌های تمایز دهنده و مشخصه‌های اصلی سفال شهرضا در طرح‌ها و نقش‌ها و رنگ لاجوردی خاص سفال شهرضا است.

وی با بیان اینکه لعاب سفال شهرضا آن را از سفال همدان تمایز می‌دهد، بیان کرد: رنگ آبی فیروزه‌ای سفال شهرضا مختص به خود است که با آبی فیروزه‌ای سفال همدان تفاوت دارد.

گلابی با اشاره به عنوان شهرضا به عنوان شهر ملی سفال و سرامیک، بیان داشت: با تلاش و پیگیری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرضا و آماده سازی پرونده‌های مربوطه، با همکاری اداره کل میراث اصفهان و پیگیری در سطح ملی، سفال شهرضا در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.

وی در پایان با تأکید بر اینکه ثبت سفال و سرامیک شهرضا به عنوان میراثی معنوی و ناملموس برای انتقال به آیندگان از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، تأکید کرد: باید کارگاه‌های سفالگری بیشتری در شهرستان ایجاد شود و سفال شهرضا صنعتی کاربردی در منازل و رستوران‌ها شود.

ارسال نظرات