خبرهای داغ:
نگاهی گذرا به صنعت بازی‌های رایانه ای در ایران و دنیا

کم توجهی به یک صنعت اشتغال آفرین و فرهنگ ساز

اهمیت بازی‌های رایانه ای و تاثیرات شگرف اقتصادی و به خصوص فرهنگی آن تا بدانجاست که برخی محققان و صاحب نظران پیش بینی کرده‌اند تا 10 سال آینده حجم رجوع به بازی‌های رایانه ای و خرید و فروش آن‌ها به میزانی می‌شود که عملاً صنعت سینما در جهان دچار ورشکستگی و مهجوریت می‌گردد.
کد خبر: ۸۹۲۸۵۸۲
|
۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، شاید 10، پانزده سال پیش کمتر کسی فکر می‌کرد که بازی‌های رایانه ای در دنیا به جایگاهی برسد که اینک بسیاری از کشورهای قدرتمند دنیا در رقابت جدی با یکدیگر قرار بگیرند برای این که بر میزان سهم خود از این تجارت بسیار پرسود و گسترده بیفزایند و البته به این واسطه دامنه تاثیرگذاری فرهنگی خود را بر پهنه گیتی توسعه دهند.

در سال گذشته میلادی، چین پس از رقابتی سخت و نفس گیر بالاخره ایالات متحده آمریکا را کنار زد و توانست با ۲۴ میلیارد دلار درآمد رتبه نخست جهان را در صنعت بازی‌های رایانه ای به خود اختصاص دهد.

ژاپن ، کره جنوبی، آلمان و انگلیس در رتبه‌های سوم تا ششم در این بخش قرار دارند و کشورمان نیز با تنها 270 میلیون دلار در رتبه بیست و پنجم است.

اهمیت بازی‌های رایانه ای و تاثیرات شگرف اقتصادی و به خصوص فرهنگی آن تا بدانجاست که برخی محققان و صاحب نظران پیش بینی کرده‌اند تا 10 سال آینده حجم رجوع به بازی‌های رایانه ای و خرید و فروش آن‌ها به میزانی می‌شود که عملاً صنعت سینما در جهان دچار ورشکستگی و مهجوریت می‌گردد.

حتی اگر این پیش بینی را هم بسیار بعید و غیرمحتمل بدانیم اما به هر حال آمار و ارقام جهانی در این حوزه نشان دهنده آن است که روز به روز بر محبوبیت بازی‌های رایانه ای نه فقط در بین کودکان و نوجوانان بلکه در بین اقشار جوان و میانسال افزوده می‌شود تا آن جا که حتی به زودی صنعت پویانمایی با آن همه محبوبیت و حوزه نفوذ و تاثیرگذار را هم پشت سر می‌گذارد.

خوشبختانه در سال‌های اخیر پس از تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم توجه به این عرصه از سوی متولیان فرهنگی، حرکت‌های خوبی آغاز شده و بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای نیز تحرک نسبتاً مناسبی از خود نشان داده اما به نظر می‌رسد که با روند فعلی ما نتوانیم چه در بُعد داخلی و چه به خصوص عرصه بین المللی به معنای حقیقی کلمه حرفی برای گفتن داشته باشیم.

از سویی با وجود تهاجم فرهنگی بی امان دشمن آن چه مسلم است این که یکی از بهترین و اثربخش‌ترین راه‌های مقابله با بازی‌های رایانه ای غربی، تولید بازی‌های رایانه ای فاخر است که در درجه اول حاوی مضامین اسلامی و ایرانی باشند و در وهله بعد هم این که واجد عنصر جذابیتی باشند که بتواند با نسل جدید ارتباط لازم را برقرار سازد.

در حال حاضر آمارهای ارائه شده از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد از کاربران این بازی‌ها در کشورمان را مردان و مابقی را زنان تشکیل می‌دهند، ضمن آن که حداقل یک چهارم کاربران سنی کمتر از ۱۲ سال سن دارند و حدود 34 درصد آنان در رده سنی ۱۲ تا ۱۹ سال قرار می‌گیرند.

از دیگر سو با توجه به جایگاه دینی و فرهنگی استان قم، در صورت توجه مسوولان به این صنعت می‌توان هم به اشتغالزایی قابل توجهی در استان دست زد و هم این که از این طریق به صدور پیام فرهنگی متناسب با شاخصه‌های ملی و انقلابی خویش اقدام کنیم.

به هر حال با عنایت به این که قم به نوعی ‌ام‌القرای شیعه به شمار می‌رود، بهره گیری از این ابزار مهم تبلیغی نیز می‌تواند بخش قابل توجهی از اهداف والای انقلاب را در درون خود محقق سازد.

مهدی مرادی

ارسال نظرات