مسکن دغدغه بزرگ همه مردم در همه دنیاست، دولت ها در سده‌ی اخیر توجه ویژه‌ای به تامین این نیاز مردم داشته‌اند تا بتوانند مسائل و مشکلاتی را که در این زمینه وجود داشته است حل کنند.
کد خبر: ۸۹۲۸۵۴۳
|
۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۲

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره:  مسکن دغدغه بزرگ همه مردم در همه دنیاست، دولت ها در سده‌ی اخیر توجه ویژه‌ای به تامین این نیاز مردم داشته‌اند تا بتوانند مسائل و مشکلاتی را که در این زمینه وجود داشته است حل کنند.  دولت ها در سده اخیر تلاش کرده‌اند تا برای تامین مسکن به خصوص برای اقشار کم درآمد برنامه ریزی داشته باشند و کشور ما نیز مستثنی از این موضوع نیست. در ایران قانون اساسی وظایفی برای حاکمیت و دولت تعیین کرده است که توجه به تامین مسکن برای گروه‌های کم درآمد دارد.

پیش مصوبه طرح «مسکن اجتماعی» در قالب 5 ماموریت برای 4 نهاد متولی معیشت خانوارهای فقیر و کم‌درآمد، تدوین شد. در صورت تصویب این طرح در هیات دولت، از سال 96 تا پایان 1400، نیاز سکونتی سالانه 100 هزار خانوار کم‌درآمد – سه تا 4 دهک اول – با حمایت‌های مستقیم دستگاه‌ها و سازمان‌های مسوول تامین می‌شود. ساخت مسکن ملکی با وام کم‌بهره، کمک بلاعوض برای خرید مسکن مهر، پرداخت یارانه اجاره‌بها و همچنین ساخت مسکن استیجاری با تعهد اجاره 10 ساله واحدها، اشکال طرح «مسکن اجتماعی» است. برنامه امسال، 70 هزار واحد است.

 طرح مسکن اجتماعی زمانی مفید است که سیاسی کاری نباشد/مسکن معضل اصلی اجتماعی

قرار است طرح «مسکن اجتماعی» از سوی بنیاد مسکن به‌عنوان مجری اصلی طرح، به دو شکل «خرید و ساخت مسکن ملکی» و «ساخت مسکن استیجاری و پرداخت یارانه اجاره‌بها» به اجرا دربیاید.

اعتبار مالی مورد نیاز طرح، از طریق منابع قانون هدفمندی یارانه‌ها و همچنین وام نوسازی بافت فرسوده مصوب سال 93، تامین خواهد شد.

در قالب شکل اول طرح مسکن اجتماعی، چنانچه خانوارهای کم‌درآمد، متقاضی خرید واحد مسکونی مهر بدون متقاضی باشند، علاوه بر برخورداری از تسهیلات مخصوص این واحدها (وام‌های 25 میلیونی)، از کمک بلاعوض 7 میلیون تومانی خرید مسکن‌مهر نیز برخوردار خواهند شد که این تسهیلات ترکیبی، هزینه خرید این واحدها را به شدت کاهش خواهد داد.شکل دوم اجرای طرح «مسکن اجتماعی» در پیش مصوبه، راه‌اندازی بازار مسکن استیجار در ایران را هدف قرار داده است.

گزارش بسیج؛ حاکی از آن است که بر این اساس، شرکت‌های ساختمانی دارای زمین، در صورتی که تمایل به ساخت مسکن اجاره‌ای با شرایط مدنظر دولت را داشته باشند، تا دو برابر وام نوسازی بافت فرسوده، تسهیلات خواهند گرفت. همچنین شرکت‌های ساختمانی و انبوه‌سازان فاقد زمین، می‌توانند با دریافت زمین از وزارت راه و شهرسازی در شهرهای جدید، نسبت به ساخت مسکن استیجار، اقدام کنند.

هر یک از این  طرح ‌ها به نوبه خود عواید مثبت و منفی داشتند زیرا بخشی از آن تجربیاتی بود که ما پیاده می‌کردیم و بخشی از آن بهره‌گیری از تجریبات کشورهای دیگر بود. در یک دوره واگذاری زمین از برنامه های ما برای تامین مسکن بود، در دل مطالعات انجام شده برای مسکن، طرح جامع مسکن به عنوان یک برنامه بزرگ مطرح شد.

طرح مسکن اجتماعی زمانی مفید است که سیاسی کاری نباشد/مسکن معضل اصلی اجتماعی

معضل مسکن جوانان و باید ها و نبایدهای اجرایی شدن طرح مسکن اجتماعی، ما را بر آن داشت تا گفتگویی با عضو سابق کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ترتیب دهیم .

سالار مرادی، عضو سابق کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج،  با اشاره به باید ها و نباید های اجرایی شدن طرح مسکن اجتماعی گفت: من فکر می کنم که بحث مسکن اجتماعی اگر شعار سیاسی نبوده باشد و به خاطر مقابله با طرح مسکن مهر مطرح نشده باشد؛ مفید است.اگر ما صرف اینکه قبلا یک حرکت خوبی به نام طرح مسکن مهر را محقق کردیم بخواهیم طرح جایگزینی را به نام خودمان مطرح کنیم چه سودی دارد؟

وی با انتقاد از این که طرح مسکن اجتماعی موازی کاری با طرح مسکن مهر باشد؛ افزود: اگر بخواهیم طرح مسکن مهر را کنار بزنیم و با اسم دیگری به نام طرح مسکن اجتماعی آن را دوباره مطرح کنیم درست نیست. ما منکر اشکالات و ایرادات طرح مسکن مهر نیستیم لذا می توان با اصلاح آن به ادامه حیات طرح مسکن مهر پرداخت طرح مسکن مهر علی رغم ایراداتی که به آن وارد است خیلی از افراد را صاحب خانه کرد.

عضو سابق کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که مسکن معضل اصلی ما در کشور است که بر روی بحث بیکاری و اشتغال جوانان، اقتصاد اثرگذاشته است؛  خاطرنشان کرد:  امروز اگر طرح مسکن اجتماعی هم محقق شود باز یک فرجی خواهد شد؛ امروز معضل اصلی ما در کشور که بر روی بحث بیکاری و اشتغال جوانان، اقتصاد و همه جوانب تأثیر گذاشته است؛ مسکن است.اگر طرح مسکن اجتماعی تبدیل به یک شعار سیاسی نشود و در عرصه عمل منجر به خانه دار شدن افراد شود ، کار خوبی است.امروز معضل مسکن بسیار اهمیت دارد و می تواند در جامعه تحرکی را ایجاد کند.

ارسال نظرات