عضو سابق کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با آمارها مردم را گول نزنیم که این تعداد شغل و یا کارآفرینی در کشور ایجاد شده است.
کد خبر: ۸۹۲۸۵۲۷
|
۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۹

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: بررسی جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران از بازار کار کشور نشان می‌دهد که در فصل بهار امسال مجموع بیکاران و شاغلان کشور ۲۶ میلیون و ۶۷۵ هزار و ۳۲۸ نفر بوده که از این تعداد ۲۳ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۳۵۵ نفر شاغل و ۳ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۹۷۳ نفر نیز بیکار بوده‌اند.

بر پایه این گزارش، از ۲۱ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۱۳۱ مرد فعال در بازار کار کشور، ۲ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۷۷۶ نفر از مردان کشور در صف بیکاری قرار دارند و ۱۹ میلیون و ۵۵ هزار و ۳۵۵ نفر نیز شاغل بودند.

 همچنین از مجموع ۵ میلیون و ۳۷۲ هزار و ۱۹۷ نفر زن فعال در بازار کار کشور نیز یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۹۷ نفر بیکار و ۴ میلیون و ۲۵۳ هزار نفر شاغل هستند. همچنین ۱۹ میلیون و ۶۰۳ هزار نفر از کل بیکاران و شاغلان کشور در شهرها و ۷ میلیون و ۷۱ هزار نفر نیز در روستاهای کشور سکونت دارند.

 قطع قاچاق شاهراه حل معضل بیکاری است/اشتغالزایی معضل ریشه دار /با آمار مردم را گول نزنید!

نرخ بیکاری شهرها ۱۴.۴ درصد و تقریبا دو برابر نرخ بیکاری در روستاها (۷.۸ درصد) است. در عین حال، بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله ۲۸.۸ درصد و نرخ بیکاری ۱۵ تا ۲۹ ساله ها نیز به عنوان مهمترین گروه جوینده شغل در کشور ۲۶.۴ درصد است که نسبت به میانگین نرخ بیکاری کشور که ۱۲.۶ درصد است، ‌ به بیش از ۲ برابر رسیده است.

نرخ بیکاری مردان ۱۵ تا ۲۹ ساله کشور در فصل بهار امسال ۲۱.۱ درصد و نرخ بیکاری زنان نیز ۴۴.۶ درصد بود. بخش کشاورزی ۱۸.۷ درصد از کل اشتغال کشور را معادل ۴ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۵۴۵ نفر ایجاد کرده و سهم بخش صنعت نیز از اشتغال زایی به میزان ۳۱.۵ درصد و تعداد شاغلان نیز ۷ میلیون و ۳۴۲ هزار نفر است.

بخش خدمات به عنوان بزرگترین ظرفیت اشتغال زایی کشور، ۴۹.۸ درصد کل اشتغال کشور را ایجاد کرده و شاغلان این بخش ۱۱ میلیون و ۵۹۷ هزار و ۶۹۱ نفر است. سهم زنان نسبت به مردان در اشتغال بخش خدمات کشور بیشتر بوده و معادل ۵۱.۳ درصد است.

این گزارش بسیج  حاکی است، از ۲۳ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۳۵۵ نفر از کل شاغلان کشور، ۲ میلیون و ۳۷۷ هزار و ۴۵۲ نفر دارای اشتغال ناقص بوده (یعنی در هفته کمتر از ۴۴ ساعت کار می کنند و در مرز بیکاری و اشتغال قرار دارند)، در عین حال، ۹ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۱۱۷ نفر نیز در ایام هفته بیشتر از حد استاندارد در محل کار خود حاضر شده و اضافه کاری می‌کنند.

 اهمیت معضل بیکاری در بین جوانان و اهمیت دادن به بخش تولید داخلی ما را بر آن داشت تا گفتگویی با عضو سابق کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ترتیب دهیم که از نظرتان می گذرد:

 قطع قاچاق شاهراه حل معضل بیکاری است/اشتغالزایی معضل ریشه دار /با آمار مردم را گول نزنید!

عباس صلاحی، عضو سابق کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج،  با اشاره به لزوم جلوگیری از واردات قاچاق گفت: جلوگیری از قاچاق کالا می تواند در بهبود وضعیت اشتغال و اوضاع وخیم بیکاری مؤثر واقع شود. در حال حاضر معضل بیکاری و اشتغال جوانان به قدری بزرگ و جدی است که باید از یک سری راه حل های موقتی و مسکن هایی که در کوتاه مدت می تواند جواب دهد بهره برد.

وی با بیان این مطلب که نباید مشکل اشتغالزایی را ساده انگاریم؛  افزود:  اما اشتغالزایی به همین جا ختم نمی شود چون مشکل بیکاری جوانان کشور ما معضلی ریشه ای است و ابعاد مختلفی دارد که باید به آن پرداخته شود.

عضو سابق کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این موضوع که نباید تنها به آمارها اکتفا کرد؛ گفت:  نمی توانیم یک بعد مشکل بیکاری را بگیریم و بگوییم که با حل نقطه ای از کار، کل معضل بیکاری حل خواهد شد.بر همین اساس در کوتاه مدت یک سری کارها و در دراز مدت می توان یک سری کارها را به ثمر رساند.اگر امروز حرف از حل مشکل بیکاری است نباید تنها به آمار ها اکتفا کرد.

وی با بیان این مطلب که آمار های واقعی از اوضاع بیکاران ارائه کنیم؛ عنوان کرد:  با آمارها مردم را گول نزنیم که این تعداد شغل و یا کارآفرینی  در کشور ایجاد شده است.اما  کسی به طور ملموس و عینی در خانواده، اطرافیان و دوستان و آشنایان جست و جو کند حداقل چند نفر جوان بیکار وجود دارد که با آمارهای اعلام شده متناقض است.

 قطع قاچاق شاهراه حل معضل بیکاری است/اشتغالزایی معضل ریشه دار /با آمار مردم را گول نزنید!

وی خاطرنشان کرد: دولت مردان بدانند که تعداد بیکاران در خانواده ها می تواند آمار صحیح و واقعی باشد و باید به آن عمل کرد.باید برای حل مشکل بیکاری یک عزم جدی وجود داشته باشد و همه سازمان ها و نهاد ها می توانند در حل  مشکل بیکاری مؤثر واقع شوند.

ارسال نظرات