شانزدهمین سالگرد آیت‌الله ایازی(ره)، دو فرزندش و همچنین یادواره بیش از 100 شهید روحانی حوزه علمیه جعفریه رستمکلا از ساعت 9 تا 14 روز پنج‌شنبه 13 مهرماه در مسجد جامع رستمکلا و در جوار حوزه علمیه و بارگاه آن عالم ربانی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۹۲۸۴۴۹
|
۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، شانزدهمین سالگرد درگذشت آیت‌الله علامه حاج شیخ ابوالحسن ایازی(ره) و گرامیداشت یاد دو فرزند برومندش مرحوم حجت‌الاسلام محمدرضا ایازی رئیس سابق دادگاه تجدید نظر استان مازندران رئیس کل دادگستری استان گلستان و مرحوم حجت‌الاسلام محمدجواد ایازی مسؤول حوزه علمیه و همچنین یادواره بیش از 100 شهید روحانی حوزه علمیه جعفریه رستمکلا  از ساعت 9 تا 14 روز پنج‌شنبه 13 مهرماه در مسجد جامع رستمکلا و در جوار حوزه علمیه و بارگاه آن عالم ربانی برگزار می‌شود.

آیت‌الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان سخنران این مراسم است.

عالم جلیل‌القدر و شخصیت کم نظیر مازندران مرحوم آیت‌الله العظمی علامه حاج شیخ ابوالحسن ایازی(ره) فرزند مرحوم آیت‌ا... حاج شیخ حیدر ایازی(ره) در سال 1310 ش در مازندران شهر رستمکلا دیده به جهان گشود.

او پس از طی مراحل ابتدایی تحصیل و فراگیری ادبیات نزد والد گرانقدرش وارد حوزه علمیه کوهستان شد و چندین سال از محضر مرحوم آیت‌الله کوهستانی(ره) کسب علم کرد و مدتی کوتاه هم در حوزه علمیه ساری بهره جست.

این علامه برای ادامه تحصیل همزمان با زعامت پر برکت آیت الله بروجردی(ره) بر مرجعیت جهان اسلام وارد حوزه علمیه قم شد و از محضر حضرات آیات بروجردی، امام خمینی و علامه طباطبایی (صاحب تفسیر المیزان) بهره برد.

پس از 12 سال بنا به نظر و پیشنهاد استاد عارف آیت‌الله کوهستانی (ره) وارد حوزه علمیه پر آوازه نجف اشرف شد و در جوار تربت پاک امام علی(ع) از محضر بزرگانی همچون آیات عظام سید محسن حکیم، سید ابوالقاسم خویی سید محمود شاهرودی میرزا باقر زنجانی و میرزا هاشم آملی بهره‌مند و در سن 30 سالگی موفق به اخذ اجتهاد شد.

وی پس از هشت سال تلاش مستمر و آگاهانه در حوزه بزرگ نجف اشرف و بهره‌گیری از محضر اکابر و اقطاب علم و عمل و دست‎یابی به مراتب والای علمی و عرفانی و رسیدن به مراتب عالی اجتهاد بنا به دعوت استاد گرانقدرش مرحوم آیت‌الله کوهستانی(ره) و تقاضای مردم مازندران در سال 1341 شمسی به همراه فرزندان و همسرش به موطن خود رستمکلا مراجعت کرد.

با رسیدن ایشان به زادگاهش استاد عظیم‌الشأن آیت‌الله کوهستانی(ره) از نخستین کسانی بودند که به دیدارشان آمدند و فرمودند: « از آنجا که دوران کهولت را سپری می‌نمایم همواره نگران تداوم نیافتن تلاش ده‌ها ساله خویش در امر اداره حوزه علمیه و تربیت طلاب بودم و این نگرانی را داشتم که مبادا این مهم پس از حیات من به زمین بماند و شخصیتی متکفل اداره آن نشود لیکن اینک پس از مراجعت شما از نجف اشرف و شایستگی‌هایی که در شما سراغ دارم ، خاطرم آسوده شد و خوشوقتم که این مهم با جدیت و تلاش شما ادامه خواهد یافت.

 آیت‌الله ایازی (ره) بعد از شنیدن عرایض آیت‌الله کوهستانی فرمود: «من تنها برای اقامه نماز جماعت به اینجا نیامده‌ام بلکه تمام انگیزه تحصیلم تدریس بوده است و دوست دارم در اینجا حوزه‌ای تحصیل بشود که شعبه‌ای از حوزه نجف اشرف یا قم باشد».

مردم رستمکلا هم کمر همت بسته و حوزه علمیه جعفریه را تاسیس کردند که گنجایش 200 نفر طلبه را داشته باشد.

بنابراین حوزه علمیه رستمکلا از سال ۱۳۴۱ و به دنبال درخواست آیت‌الله کوهستانی از علامه ایازی تأسیس شد.

 حوزه علمیه جعفریه شهر علم فقاهت رستمکلا، بیش از 5 هزار طلبه و روحانی، عالم، استاد و محقق را تحویل جامعه داد و در حال حاضر با مسؤولیت حجت‌السلام آقاشیخ مرتضی ایازی اداره می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها