پس از واقعه عاشورا، حضرت امام سجاد(ع) در کنار عمه بزرگوارش زینب کبری(س) در برابر یزیدیان ایستاد و در مجلس یزید، سخنرانی ایراد کرد که بطلان راه دشمنان، کاملا هویدا شد، سخنرانی که ترسی بزرگ بر وجود یزید انداخت و رسوایی او را در میان مجلس، هویدا کرد.
کد خبر: ۸۹۲۸۴۲۵
|
۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، امام سجاد(ع) فرزند امام حسین(ع) در سال 38 هجری قمری به دنیا آمد و پس از شهادت سالار شهیدان، چهارمین شمع فروزان راه امامت شد.

وی در صحرای کربلا به خواست خداوند، دچار بیماری شد تا پس از پدر بر گوارش امام حسین(ع) بتواند ادامه‌دهنده راه امامت باشد.

امام سجاد(ع) در واقعه کربلا، شاهد فجایایی بود که تا ابد در دل تاریخ، زخمی عمیق حک کرد، شاهد بی‌حرمتی‌هایی که به خاندان پیامبر(ص) وارد شد و عرش خدا را لرزاند.

پس از واقعه عاشورا، حضرت سجاد(ع) در کنار عمه بزرگوارش زینب کبری(س) در برابر یزیدیان ایستاد و در مجلس یزید، سخنرانی ایراد کرد که بطلان راه دشمنان، کاملا هویدا شد، سخنرانی که ترسی بزرگ بر وجود یزید انداخت و رسوایی او را در میان مجلس، هویدا کرد.

امام سجاد(ع) پس از شهادت پدر، امامت شیعیان را برعهده‌گرفت و برای حفظ راه اباعبدالله(ع) و آرمان‌های اسلامی ایستادگی کرد.

امام(ع) در عبادت از همگان پیشی گرفته‌بود و در پیشگاه معبود، سجده بندگی به جا می‌آورد، ایشان با خلوصی آسمانی برای معبود بندگی می‌کرد و هنگام عبادت، آن‌چنان غرق در پرستش پروردگار می‌شد که مایه حیرت بود، همین خصلت امام(ع) باعث شد که او را زین‌العابدین (زینت‌بخش عبادت‌کنندگان) بنامند.

بسیاری از خانواده‌های نیازمند مدینه، هنگام شب، دست یاری مردی را به سمت خود می‌دیدند که هرگز او را نشناختند، مردی که مانند جد بزرگوارش، شبانگاه به درِ خانه نیازمندان می‌رفت و برای‌شان آذوقه و وسایل مورد نیاز می‌برد، امامی که پس از شهادتش، چهره‌اش برای مردم آشکار شد و سخاوتش در مقابل دیدگان آنان روشن شد.

امام سجاد(ع) پس از امامت، برای زنده نگاه داشتن قیام عاشورایی از کوچک‌ترین اقدامی دریغ نکرد، ایشان با روش‌های گوناگونی، نهضت عاشورای حسینی را در جامعه زنده می‌کرد که خود مبارزه‌ای شدید علیه دستگاه حاکم به شمار می‌رفت.

از طرف دیگر، حفظ نهضت عاشورا، حفظ عدالت‌خواهی، ظلم‌ستیزی و غیرت دینی در جامعه بود که با تدبیر امام سجاد(ع) این هدف به بار نشست.

علاوه‌برآن، با توجه به جو خفقانی که از سوی حکومت آن زمان حاکم بود، امام(ع) لحظه‌ای هدف خود را رها نکرد و با ابزاری نافذ در دل مردم نفوذ کرد، ایشان برای هدایت مردم و جلوگیری از تحریفات مبانی اسلامی در عرصه دعا، فعالیت‌های متعددی کردند.

دعاهای ایشان در عین اینکه اقدامی اخلاقی بود و روح مردمان را صیقل می‌داد، مبارزه‌ای آرام اما نافذ در دل دشمن به شمار می‌رفت.

بنابراین مجموعه با ارزش صحیفه سجادیه، درسی جامع از معارف توحیدی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی است که از وجود نورانی امام(ع) نشأت گرفته‌ است تا مانند خورشیدی تابان، راه حقیقت را بر مردم هر زمانی روشن کند.

با وجود تمام ایستادگی‌های امام سجاد(ع) و اقدامات ایشان برای حفظ اسلام، حسد دشمنان‌شان برانگیخته شد، اهریمنان زمان که ایشان را چراغ راه هدایت مردم می‌دیدند و خواهان گمراهی ابدی مردم جامعه بودند، نقشه شومی کشیدند، نقشه‌ای برای به شهادت رساندن امام(ع) که زهری تلخ، به آن جامه عمل پوشاند.

امام سجاد(ع) سرانجام پس از 35 سال هدایت‌گری در تاریخ دوازدهم محرم سال 95 هجری قمری به شهادت رسید و در کنار عموی بزرگوارش، امام حسن(ع) در قبرستان بقیع در جوار رسول خدا(ص) مهمان شد.

این‌روزها با نوای محرم، بقیعِ بی‌شمع و چراغ نیز با فانوس‌هایی که از آسمان به زمین فرستاده‌شده‌اند، می‌درخشد تا در سالروز شهادت امام زین‌العابدین(ع) فرشتگان سوگ عاشورا را در کنار فرزند اباعبدالله(ع) به عزا بنشینند.

عزایی که با شهادت سفیر کربلا این‌روزها بیشتر رنگ غم به خود گرفته‌ است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها