اخیرا کتابی با عنوان «سازمان سیا به عنوان جرایم سازمان یافته: چگونه عملیات های غیرقانونی به آمریکا و جهان آسیب رساند»، منتشر شده است که توانسته بخش هایی از جرائم سازمان یافته سیا را بررسی کند. در این یادداشت تلاش می شود با توجه به نگارش این کتاب هم معرفی از آن صورت گیرد و هم به بخش هایی از جرایم این سازمان آمریکایی اشاره شود.
کد خبر: ۸۹۲۸۳۳۶
|
۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸

اخیرا کتابی با عنوان «سازمان سیا به عنوان جرایم سازمان یافته: چگونه عملیات های غیرقانونی به آمریکا و جهان آسیب رساند»، منتشر شده است که توانسته بخش هایی از جرائم سازمان یافته سیا را بررسی کند. در این یادداشت تلاش می شود با توجه به نگارش این کتاب هم معرفی از آن صورت گیرد و هم به بخش هایی از جرایم این سازمان آمریکایی اشاره شود.

 

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا که به سازمان سیا معروف است، یک سازمان اطلاعات برون مرزی غیرنظامی دولت آمریکاست که وظیفه ‌قانونی اش جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و پردازش اطلاعات مرتبط با امنیت ملی، عمدتاً با استفاده از اطلاعات گردآوری شده توسط افراد از سرتا سر جهان است. این سازمان از بدو تاسیس خود تا کنون مسئولیت های مختلفی در سراسر جهان داشته است و یکی از بازوهای اجرایی کردن سیاست خارجی ایالات متحده به حساب می آید. در این راستا بارها ثابت شده است که این سازمان فعالیت های غیر قانونی را نیز انجام داده است. در این مطلب سعی داریم ضمن معرفی جدید ترین کتابی که در خصوص جرایم سازمان یافته این سازمان منتشر شده است به بررسی اقدامات فراقانونی و غیر قانونی این سازمان مخوف بپردازیم. از آنجایی که فعالیت های این سازمان بسیار گسترده تر از مطلب حاضر است و در این مقال نمی گنجد، تنها به بخشی از آن ها که طی سال های اخیر نمود بیشتری داشته است پرداخته خواهد شد.

 

کتاب سازمان سیا به عنوان جرایم سازمان یافته

 

این کتاب مجموعه مقالات تازه به روز شده و از مصاحبه های اخیر داگلاس ولنتین است که در ژانویه 2017 به چاپ رسید. این کتاب در مورد بخشی از تاریخ که در حال حاضر به ندرت ذکر شده است بحث می کند و برای درک اینکه ما وارد دوره ترامپ شده ایم بسیار حیاتی است و به سه بخش تقسیم می شود که اولین آن برنامه فینیکس سازمان سیا در ویتنام است. دوم اینکه چگونه آژانس جنگ علیه مواد مخدر را مدیریت می کند؛ سوم اینکه چگونه برنامه فونیکس به عنوان الگو برای امنیت ملی و جنگ علیه تروریسم مورد بررسی قرار می گیرد. حال آن که در برنامه فونیکس، در چهل مرکز بازجویی، 20,000 مظنون کشته و چندین هزار نفر دیگر شکنجه شدند. مقامات مرتبط با این برنامه، چندی بعد اعتراف کردند که شمار زیادی از کشته شده‌ها از افراد رده پایین «ویت کنگ» بوده‌اند و بسیاری حتی هیچ ارتباط مهمی با چریک‌ها نداشته‌اند و چهارمین نگاهی به نفوذ سیا در رسانه ها می زند.

 

نویسنده این کتاب پیش از این نیز سه کتاب دیگر درزمینه فعالیت های این سازمان منتشر نموده بود. وی در کتابی که درباره سیا و فعالیت های آمریکا در ویتنام به چاپ رسانده است رسما اعلام نمود که پروژه های این سازمان نه سربازان ویتنامی بلکه غیرنظامیان این کشور را هدف قرار داده است. داگلاس همچنین آشکارا در کتاب هایش از فعالیت های غیر قانونی سیا و شکنجه ها توسط این سازمان پرده برمی دارد[1].

 

داگلاس در بخش هایی از کتاب که مربوط به «برنامه فونیکس»  است نشان می دهد که سازمان سیا چگونه اجازه می داد تریاک  و هروئین از پایگاه های مخفی در لائوس به ژنرال های ارتش و سیاستمداران در ویتنام برسد. منابع داگلاس در این خصوص مصاحبه با مقامات ارشد ایالات متحده و سیا، آرشیو های موجود در مرکز دانشگاه تگزاس و کالج جان جی است. اما برخی از جرایم و فعالیت های غیر قانونی این سازمان به قرار زیر است.

 

زندانی کردن و شکنجه های غیر قانونی

 

پس از یازده سپتامبر، سازمان سیا طی عملیات ویژه ای اقدام به سرقت، انتقال و زندانی کردن افرادی که مظنون به عملیات تروریستی بودند کرده و در طی این عملیات که در سراسر دنیا صورت می گرفت مظنونین به مدت نامعلومی در زندان های مخفیانه بدون اعلام جرمی تحت بازجویی و شکنجه های غیر انسانی مامورین سازمان سیا قرار می گرفتند.

 

بر اساس گزارش های منتشر شده توسط کنگره آمریکا، سازمان سیا اقدام به زندانی و شکنجه کردن افراد بدون گذراندن مراحل محاکمه کرده است که برخی از شیوه های شکنجه به شرح زیر بوده است:

 

-استفاده از شیوه القاء حس خفگی در بازجویی  یا غرق مصنوعی (در این شیوه فرد احساس خفگی در آب می کند)

- قراردادن چند روزه افراد در تاریکی مطلق

- قراردادن چند روزه افراد در آب یخ

- جلوگیری از خواب به مدت یک هفته

-  تهدید به شکنجه با برق

- کتک زدن

- قراردادن برخی زندانیان در صندوق های کوچک که توان تکان خوردن نداشتند

- تهدید به مرگ

- رها شدن بسیاری از زندانیان با دست وپای شکسته ناشی از شکنجه ها

- تهدید زندانیان به تجاوز جنسی و اعمال خشونت های جنسی

- سیلی زدن افراد

  • کوبیدن فرد به دیوار[2]

 

بر اساس مستندات موجود این گزارش که حدود 3 سال پیش منتشر شد و شامل 500 صفحه است ، به صورت جزئی از به کارگیری این روش ها و نام برخی از افرادی که مورد شکنجه غیر قانونی قرار گرفته اند ذکر شده است.

 

قاچاق مواد مخدر

سازمان سیا از جنگ ویتنام تا کنون در مدیریت بازار مواد مخدر نقش داشته است. همان طور که در معرفی کتاب داگلاس نیز ذکر شد، سازمان سیا چگونه اجازه می داد تریاک  و هروئین از پایگاه های مخفی در لائوس به ژنرال های ارتش و سیاستمداران در ویتنام برسد.

به جز موارد ذکر شده در این کتاب، درباره دست داشتن سازمان سیا در تجارت مواد مخدر «میشل لوین»، مقام سابق اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا می گوید: دولت آمریکا طی جنگ ویتنام با جاسازی مواد مخدر در اجساد نظامیان کشته اش در این کشور به آمریکا قاچاق می کرد و زمانی که من به این موضوع پی بردم و آن را افشا کردم، مرا از کار اخراج و تاکید کردند که عملیات انتقال این مواد توسط سازمان سیا انجام می شود و این مسئله نباید به جایی درز کند.

این مقام سابق اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا با اشاره به اینکه در طول مدت فعالیتش در این دایره دریافته که قاچاق بین المللی مواد مخدر به آمریکا تحت کنترل سازمان سیا است، تاکید می کند: سازمان سیا افراد و سازمان های فعال در امر قاچاق مواد مخدر را حمایت می کند. من بارها که تلاش کردم، برای این افراد پرونده ای تشکیل دهم، سازمان سیا مانع آن شد.[3]

علاوه برآن، این مسئله در جنگ افغانستان نیز این داستان ادامه داشت. روزنامه گاردین در این خصوص مدعی شده بود که تحقیقات رسمی نشان می دهد، تلاش های انجام شده برای ریشه کن ساختن کشت و تولید و تجارت مواد مخدر در افغانستان فاصله  زیادی دارد و نه تنها بیهودگی آن ثابت شده  بلکه این باور وجود دارد، در کنار صرف این هزینه برای مبارزه با مواد مخدر، آمریکا در جریان 13 سال گذشته هزینه کردهایی داشته که به رونق مواد مخدر کمک کرده است.

ایالات متحده حتی پس از شکست رژیم طالبان که در افغانستان حضور داشت علی رغم شعارهای مقابله با مواد مخدر، منجر به افزایش قاچاق مواد مخدر از این کشور شده است.[4]

مدیریت تبلیغات و رسانه ها

داگلاس در بخش هایی از کتاب خود به این مسئله اشاره کرده است که تبلیغات در حوزه های مختلف تحت سیطره سازمان سیا و مدیران آن است. وی معتقد است که حوادث سیاسی و غیر سیاسی جهان توسط برخی از رسانه های بزرگ مدیریت می شوند که سازمان سیا در آن ها نفوذ دارد. وی معتقد است که این سازمان طی سال های مختلفی از رسانه ها برای القای خواسته های خود بهره جسته است.[5]

جمع بندی

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا طی دهه ها فعالیت خود منجر به اتفاقات بسیاری در سراسر جهان شده است. بسیاری از این فعالیت ها که به سال های جنگ سرد برمی گردد مربوط به سرنگونی حکومت های مخالف با عقیده آمریکا است. اما به مرور زمان فعالیت های این سازمان با تغییر اوضاع نظام بین الملل تغییر یافت وفعالیت های این سازمان از سرنگون کردن مستقیم حکومت ها به سمت کنترل و نفوذ غیر مستقیم تغییر یافت. علاوه بر مسائل دیگری مورد علاقه این سازمان قرار گرفت که از جمله آن می توان به قاچاق مواد مخدر و کنترل رسانه ها و سینما اشاره کرد. به طور کلی باید گفت این سازمانِ برون مرزی ایالات متحده طی سال ها فعالیت خود فعالیت های غیر قانونی بسیاری را بدون این که به نهاد خاصی پاسخگو باشد انجام داده است.

 

ارسال نظرات