خبرهای داغ:
جمعی از فعالان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی استان فارس پویش مردمی برای بزرگداشت یاد و خاطره شهید عبدالله اسکندری و احداث یادمان برای نخستین شهید مدافع حرم بی‌سر در کشور را آغاز کردند.
کد خبر: ۸۹۲۸۲۱۹
|
۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴

مفهوم حرم خصوصاً اگر نسبتی داشته باشد با زینب کبری (س)، برای شیعه و بلکه برای همه آزادگان جهان، سرشار از جذبه و حرارتی است بی‌پایان؛ شیعه هزار سال در این ماتم گریسته است که چرا نبود تا از «حرم» دفاع کند.

حرم صاحبی دارد؛ و آن صاحب دوباره کسانی را به نگهبانی گماشته است؛ و این گماشتگان دوباره سرداری دارند که حسین (ع) فرمود: «و لیس فیهم الاشوس الاقعس»: در آنان جز دلاوران و والاگهران نیست.

زینب (س) از پس صدها سال غیرت درهم‌تنیده شیعه، دوباره کسانی را به نگهبانی پذیرفته است و چون این بزم برپاست، مردانی از گوشه و کنار سر برآورده‌اند که شاید به هیچ روش دیگری، چشم جهان، یارای کشف گوهر نهفته در جان پاکشان را نداشت: «اِنَّ هولاء اصحابی مِن عالم الذر، و بهم وعدنی جدی رسول‌الله...»

عبدالله اسکندری، مدیرکل اسبق بنیاد شهید و امور ایثارگران استان فارس نیز یکی از مدافعان حرمی بود که به‌صورت خودجوش برای دفاع از حرم حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) به دمشق رفت و در درگیری با تروریست‌های تکفیری در سال 1393 در حلب سوریه به شهادت رسید. 

داعش پس از به شهادت رساندن این سردار والامقام، عکس‌ها و فیلم‌های بریدن سر مطهر او را منتشر کرد و پس از آن نیز تصاویری منتشر شد که در کمال تاسف نشان می‌داد سر این شهید والامقام همچون سیدالشهداء بر نیزه زده شده و داعشیان از خدا بی‌خبر بر گرد آن مشغول رقص و پایکوبی هستند.

اما جسد پاک سردار اسکندری نیز که عمری در خدمت خانواده معظم شهدا و ایثارگران بود، هیچ‌گاه به میهن بازنگشت. فرزند شهید عبدالله اسکندری در این‌باره توضیح می‌دهد: «بعد از شهادت پدر، صحبت‌هایی بود که با مبادله اسیر یا پرداخت هزینه‌ای بتوانیم پیکر پدر را بازپس بگیریم. اما ما به مادرمان گفتیم که مادر جان به کسانی که می‌خواهند پیکر پدر را بازگردانند بگویید ما راضی نیستیم که یک ریالی از پول بیت‌المال صرف این گروه خبیث شود. حتی یک اسیر هم نباید آزاد شود. پدر رفته بود تا آنها را به درک واصل کند. ما برای آنچه در راه خدا داده‌ایم توقعی نداریم و حاضر نیستیم که به ازای پیکر پدرمان، ریالی از بیت‌المال هزینه شود.»

گفتنی است طبق تحقیقات ابتدایی، این شهید شیرازی نخستین شهید مدافع حرم بی‌سر در کشور است.

پس از غفلت 3 ساله نهادهای دولتی برای بزرگداشت یاد و نام این شهید بی‌سر، این‌بار گروه‌های خودجوش مردمی هم‌زمان با عزای حسینی در شیراز، دست به راه‌اندازی پویشی برای احداث مقبره، یادمان و نمادی برای این شهید بزرگوار در شیراز زدند.

تکریم مدافعان حرم و سردار باغیرتشان، شاید مهم‌ترین کاری است که اکنون شیعه بر ذمه دارد. باید گفت مدافعان حرم نه‌تنها مشغول به دفاع از حرم حضرت زینب (س) هستند، بلکه می‌توان آن‌ها را مدافعان حریم اهل‌بیت دانست که این ویژگی و وظیفه همه عاشقان اهل‌بیت عصمت و طهارت است.

در این پویش مردمی، جمعی از فعالان فرهنگی، سیاسی و اجتماعی استان فارس، گرد هم آمده‌اند تا با توجه به عدم بازگشت پیکر مطهر سردار رشید اسلام شهید مدافع حرم حاج عبدالله اسکندری، در راستای ماندگاری نام این شهید گام بردارند.

در همین راستا این پویش مردمی در نخستین فعالیت خود طی نامه‌ای به مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان فارس، خواهان ساخت مقبره‌ای در گلزار شهدای دارالرحمه شیراز کنار مقبره شهید عباس دوران و همچنین احداث یادمان و نمادی در شهر شیراز برای وی شده‌ است.

گفتنی است تا لحظه مخابره این گزارش، بیش از 1950 نفر با ذکر نام و نام خانوادگی به این پویش پیوسته و نامه فوق را امضاء کرده‌اند که در بین این افراد، افراد شاخصی از جامعه نخبگانی و نیروهای مردمی به چشم می‌خورد.

پیش‌ازاین هم برخی از فعالان فرهنگی و رسانه‌ای استان فارس سی‌ام شهریورماه جاری با ارسال نامه‌هایی جداگانه به سردار سیدهاشم غیاثی فرمانده سپاه فجر فارس، سید احمدرضا دستغیب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز و رجبعلی راهی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس، خواستار ایجاد مقبره‌ای برای این شهید بزرگوار شده بودند.

گفتنی است با وجود آنکه این پویش به تازگی در فضای مجازی تشکیل شده، تاکنون بیش از 3 هزار و 500 نفر در کانال تلگرامی این پویش عضو شده‌اند و لحظه‌ به لحظه بر استقبال‌کنندگان از این پویش مردمی افزوده می‌شود.

به گزارش فارس، تاکنون که 3 سال از شهادت این شهید بزرگوار می‌گذرد، تنها یک کتاب به نام «سرِّ سَر» نوشته نجمه طرماح از انتشارات روایت فتح  آن‌هم از نویسندگان خارج از استان منتشر شده است که امید است بعدازاین پویش مردمی شاهد کارهای هنری فاخری برای معرفی این شهید بزرگوار باشیم.

علاقه‌مندان برای پیوستن به این پویش مردمی می‌توانند می‌توانند به آدرس تلگرامی https://t.me/joinchat/AYy-QUP3eBRpimDK_VoYxg مراجعه کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها