خبرهای داغ:
گزارشی از حلقه های صالحین مسجد مجرب دره تبريز؛
مساجد از آغاز انقلاب تاکنون پشتوانه مهمی برای مردم بوده است تا جایی که امام راحل نیز از آن به عنوان سنگر اسلام نام برده و بر اهمیت آن تاکید کردند چنانچه اهمیت آن جزو اهداف و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی بوده و جایگاه مهمی دارد.
کد خبر: ۸۹۲۸۱۸۷
|
۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، سنگر مهمی که پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس مرهون جواناني است که در آن تربیت و و پرورش یافته و بالیدن گرفتند و در جبهه های جنگ شوق شهادتشان آسمان کشورمان را چراغانی کرد.

اینک همین مساجد در برهه کنونی که هجمه های فرهنگی   با انواع رنگ و لعاب در قالب پیشرفته ترین برنامه ها و ابزارها بر فرهنگ ارزشی ما می تازد و آسیب های اجتماعی مختلفی را بر جامعه تحمیل می کند، جایگاه مهمی در تربیت فرزندان این مرز و بوم دارد.

فرزندانی که در حلقه های تربیتی صالحین گردهم آمده و صميمانه بحث های مختلفی را کنار برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی و هنری، به گفتگو می نشینند تا نشان دهند که نوجوانان و جوانان امروز نیز همچون نوجوانان و جوانان دوران انقلاب و دفاع مقدس آماده دفاع از ارزش های انقلاب و نظام جمهوری هستند و معتقدند؛ «دفاع همچنان باقی است».

فرمانده پایگاه مرصاد حوزه حضرت معصومه(س) سپاه غدیر تبریز که مسئول حلقه های صالحین این پایگاه در مسجد مجرب دره منطقه شمس تبریزی است در خصوص اهمیت این حلقه ها می گوید: حلقه های صالحین فرصت خوبی برای مباحث تربیتی است تا نوجوانان با اصول تربیتی در نشستی صمیمی و گفتگو محور به تبادل نظر پرداخته بپردازند.

حلقه حلقه از مساجد تا خدا

سارا نصیری با ابراز تاسف از اینکه امروز به مباحث تربیتی در جامعه اهمیتی داده نمی شود، اظهار می دارد: متاسفانه امروزه آن گونه که باید در مدارس و از کانال آموزش و پرورش به این موضوع اهمیتی داده نمی شود و تنها بعد علمی دانش آموزان مهم و اساسی تلقی می شود.

وی ادامه می دهد: در خانواده ها نیز مباحث تربیتی فرزندان مغفول مانده و آن چنان که به تغذیه و آموزش علمی آن ها بها داده می شود به بعد تربیتی آن ها توجه نمی شود بر همین اساس حلقه های صالحین از فرصت هایی است که این حلقه گمشده در جامعه را پر می کند تا بتوان با احصا آسیب های اجتماعی راه های پیشگیری از آن ها در این حلقه ها مطرح و ارائه کرد.

حلقه حلقه از مساجد تا خدا

نصیری حلقه های صالحین را بهانه ای برای پناه آوردن نوجوانان و جوانان به مأمن مساجد یاد و بیان می کند: در حلقه های صالحین همه ابعاد تربیتی انسان از بعد عبادی تا تفریحی مدنظر مربیان و سرگروه هاست به طوری که خود مترببان نیز در آن مشارکت داشته و در خصوص آن ها به تبادل نظر پرداخته و گفتگو می کنند.

وی محور مباحث تربیتی را سبک زندگی، احکام، فرزندداري، همسرداری و ..... نام می برد و اضافه می کند: این موضوعات به توجه به نوع حلقه ها متفاوت است و حتی مباحث تفریحی و مسابقات فرهنگی و .... آن ها با یکدیگر و نوع حلقه و طیف آن متفاوت است چراکه نوع آسیب های اجتماعی هر طیف نیز متفاوت است.

این بانوی بسیجی می افزاید: در سبک زندگی بحث مدنظر برای حلقه کودکان متناسب با سن آن ها و در حلقه جوانان متناسب با دوره جوانی و در حلقه پیشکسوتان نیز نسبت به افراد آن بیان می شود و حتی مسابقات فرهنگی تفریحی نیز بنا به طیف و سنین و ... حلقه ها برگزار می شود.

نصیری به فعالیت شش حلقه در پایگاه مرصاد و مسجد مجرب دره اشاره و بیان می کند: در این پایگاه دو حلقه نوجوان، یک حلقه جوان، یک حلقه عام، یک حلقه پیشکسوت و یک حلقه میانسال فعالیت دارد.

حلقه حلقه از مساجد تا خدا

وی برگزاری برنامه های مختلف آموزشی و تربیتی را در کنار نشست های حلقه ها برای متربیان از مهم ترین برنامه ها برای کیفی سازی حلقه ها با محور خود متربیان و مشارکت آن ها عنوان می کند.

به راستی که امروزه در تار و پود زندگی ماشینی و در روزمرگی های خود از آنچه انسان را به اوج می رساند غافل مانده ایم و باید تلنگری به خودمان بیاورد که انسان اشرف مخلوقات است و باید تا لحظه مرگ به تربیت خود و اندیشه اش بپردازد و چه جایی برای چنین تربیتی از مساجد بهتر!

یکی از سرگروه های حلقه جوانان این مسجد نیز در ادامه به هجمه فرهنگی دشمن اشاره و بیان می کند: جوانان از مطرح کردن مواردی در این خصوص استقبال می کنند و برای نشست های آینده تلاش می کنند با مطالب تازه درباره آن در مسجد حضور یابند.

فاطمه نصیری که خود سال های گذشته متربی حلقه نوجوانان این مسجد و پایگاه بوده، می افزاید: تاثیر حلقه ها در معرفی تهدیدهای فرهنگی و اثرات مخرب آن ها بیشتر است و شاهد آن هستیم که متربیان حتی بیشتر از سخنان والدین خود نکات مربیان را فراگرفته و به آن عمل می کنند.

حلقه حلقه از مساجد تا خدا

معصومه سلیمی از متربیان حلقه میانسالان نیز در ادامه می گوید: از زمانی که به مسجد آمدم و در حلقه ها شرکت کردم زندگیم متحول شد، خیلی از مباحث زندگی و نوع مدیریت آن در خصوص همسرم و فرزندم را آشنایی نداشتم و با حضورم در این حلقه ها و نکاتی که در آن مطرح شد توانستم زندگیم را آن گونه که لازم است مدیریت کنم و راضی هستم.

حلقه حلقه از مساجد تا خدا

آری مسجد، این مامن امن برای انسان از آغاز اسلام پناه دلدادگی و دلتنگی و ... انسان بود، مخلوقی که در آن بی ریا با خالق خود به نجوا نشسته و زمزمه هستی خود را بسراید.

رقیه غلامی

ارسال نظرات