به رغم هشدار مسئولان به سودجویان مصالح ساختمانی بحران استانداردسازی مصالح بی کیفیت در استان هنوز ادامه دارد.
کد خبر: ۸۹۲۸۱۵۹
|
۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۸
نبود نظارت و رعایت نکردن اصول فنی و استاندارد‌ها در ساخت مسکن سودجویی به قیمت جان مردممنجر به کاهش ایمنی و بازی با جان مردم شده است.

بنا به این گزارش کارشناسان رعایت اصول ایمنی در ساخت و ساز و نظارت بر آن را مهم‌ترین عوامل ساختمان سازی مطلوب می‌دانند، اما برخی دیگر بر این باورند که کیفیت مصالح مصرفی و نحوه مصرف آن‌ها با اهمیت‌ترین دلیل برای ساخت و ساز مطلوب است.

در حالی مسئولان کهگیلویه و بویراحمد به استفاده از مصالح ساختمانی بی کیفیت در استان هشدار داده‌اند، اما هنوز ساختمان‌سازی با خشت کج ادامه دارد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری با بیان اینکه ۱۰ درصد از واحد‌های تیرچه و بلوک استان مجوز استاندار دسازی دارند گفت: از ۸۴ واحد تولید شن و ماسه استاندار تنها نیمی از آن‌ها دارای مجوز هستند.

 سهمگین با اشاره به اینکه میانگین عمر مفید پروژه‌های عمرانی در کهگیلویه و بویراحمد حدود ۳۰ سال بوده افزود: دو دلیل مهم آن استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد و نامرغوب و بکارگیری کارگران ساختمانی بدون مهارت است.

در حالی که مقاوم سازی ساختمان‌ها در مقابل بلایای طبیعی همچون زلزله سال‌هاست که در استان مورد توجه است، اما امروز معلوم نیست که با استفاده از این مصالح چه تعداد خانه و پروژه در کهگیلویه و بویراحمد احداث شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه استفاده از مصالح غیراستاندارد و بی‌کیفیت در ساخت منازل مسکونی بیشتر از پروژه‌های عمرانی بوده و در این زمینه می‌گوید: شکل استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد و نامرغوب در پروژه‌های عمرانی بخش دولتی کهگیلویه و بویراحمد به دلیل نظارت و کنترل لازم کمتر از ساخت و ساز‌های مسکونی در این استان است.

پژمان نیک‌اقبالی البته معتقد است که باید به شدت با این‌گونه تولیدکنندگان برخورد شود، اما اینکه چه کسی جوابگوی بنا‌های غیر ایمن است معلوم نیست.

به سرعت تعیین تکلیف شوند این را پارسال نوروزی رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد از مسئولان استان در زمینه تولید مصالح ساختمانی غیر استاندارد درخواست کرد و گفت: یکی از راهکار‌های مناسب برای رفع این مشکل اساسی تعیین تکلیف هر چه سریعتر واحد‌های تولیدی مصالح ساختمانی غیراستاندارد و نامرغوب استان با روش برخورد و یا ترغیب صاحبان آن‌ها به بهبود کیفیت تولیدات است.

گفتنی است با شرایط موجود بحران استاندارد در ساخت منازل مسکونی و پروژه‌های عمرانی در این استان ادامه پیدا می‌کند و مردم در ساخت و ساز‌های خود مجبور به استفاده از مصالح فاقد کیفیت هستند.

این روز‌ها طرح بازسازی بافت‌های فرسوده در شهر‌های استان در سه شهر گچساران، یاسوج و دهدشت در دست اجرا است، اما مردم مقاومت بنا‌های فرسوده خود را بیشتر از بنا‌هایی جدید می‌دانند که قرار است با مصالح بی کیفیت در کمترین زمان ممکن ساخته شود.
ارسال نظرات