مردم روستای خورخوره شهرستان بیجار در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی مبلغ ۲۴ میلیون تومان برای کمک به تعمیر مدرسه روستا جمع آوری کردند.
کد خبر: ۸۹۲۷۹۳۰
|
۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، دهه اول ماه محرم، ماه شهامت، شجاعت و شفاعت با حزن و اندوه به پایان رسید.

دهه اول محرم حال و هوای خاصی خود را دارد و مومنان با پوشیدن رخت عزای مولایشان و شرکت در دستجات سینه زنی، زنجیر زنی و حضور در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و هیئت‌ها میزان ارادت خود را به سرور سالار شهیدان اعلام می‌دارند.

یکی از فرهنگ‌های که از قدیم الایام در ماه محرم رواج داشته نذری دادن است.

مسلمانان در ماه محرم به دور از هیاهوی زرق و برق زندگی با نذر کردن‌ها و خرجی‌دادن‌ها، یک نوع سرمایه‌گذاری معنوی می‌کند و بر خلاف نگاه امروزی دنیای مدرن و عقل تجربی که این‌ها را خرج می‌داند، او این بذل و بخشش‌ها و احسان کردن‌ها را نه تنها «خرج» نمی‌داند، بلکه به عنوان «دخل» نیز قلمداد می‌کند.

این روز‌ها علاوه بر نذر پخش آش و غذا و ذبح قربانی، نذری‌های حیات بخشی مانند نذر خون در ایام محرم به ویژه تاسوعا و عاشورا رواج پیدا کرده که در جامعه نهادینه شده است.

مردم روستای خوخوره در شهرستان بیجار در شب عاشورا نذری برزگ در راستای تعمیر و تجهیز مدرسه ادا کردند.

در شب عاشورای حسینی به همت مردم عزادار این روستا مبلغ ۱۶ میلیون تومان برای تعمیر و تجهیز مدرسه مستهلک شده روستا جمع آوری شد.
ثریا مطهرنیا مدیر مدرسه شهید محبیان روستای خورخوره در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: متاسفانه وضعیت این مدرسه را همان گونه که مشاهده می‌کنید از وضعیت بسیار نامناسبی برخوردار است.

وی با بیان اینکه سرانه آموزش و پرورش کفاف هزینه تعمیرات مدرسه را نمی‌هد، افزود: با برگزاری جلسات برای والدین و سخنرانی در مسجد روستا مردم را برای کمک به تعمیرات روستا ترغیب کردیم.

مدیر مدرسه روستای خورخوره گفت: دانش آموزان مهمترین سرمایه این کشور هستند که توجه به آن‌ها در پیشرفت جامعه نقش موثری دارد.
مطهرنیا ادامه داد: در شب عاشورای حسینی با توجه به برگزاری جلسات، شاهد اتفاق مهمی از سوی مردم روستا در راستای کمک به مدرسه مستهلک شده روستا بودیم.

وی با بیان اینکه در ایام عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) شاهد نذر‌های مختلف در روستا هستیم، بیان کرد: نذر مردم روستای خورخوره در شب عاشورای حسینی اقدامی بزرگ در راستای امر به معروف بود.

این معلم فداکار با تاکید بر اینکه اگر چه در امور دنیوی، انسان پس از انجام کار خیری در حق دیگران انتظار بازخورد آن را داشته باشد، اما در امور معنوی این گونه نیست و انسان صرفاً محبت و بدون توقع و چشمداشتی از او، خرج می‌کند و اصلاً معتقد است که عوض این هزینه‌ها از قبل به او رسیده و یا یک روزی این خرج کردن‌ها، بازگشت بزرگ و ماندگاری برای او به همراه دارد.

مطهرنیا با توجه به استقبال خوب مردم روستای خورخوره از این طرح، یادآور شد: در شب شام غریبان ابا عبدالله الحسین (ع) میزان مبلغ کمک مردم برای تعمیر مدرسه به ۲۴ میلیون تومان رسید.

جهانگیر حسنی یکی از اهالی روستای خورخوره که در سال ۶۳ در این مدرسه تحصیل کرده نیز بیان داشت: برای گرفتن پرونده تحصیلی به مدرسه آمده بودم، متاسفانه مدرسه‌ای که ۳۳ سال قبل در آن درس میخواندم در وضعیت بسیار بدی قرار دارد.

وی گفت: مشخص است در طی چندین سال قبل هیچگونه تعمیراتی در این مدرسه صورت نگرفته

حسنی ادامه داد: با توجه به اینکه در شهر دیگر زندگی میکنم برای شرکت در مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی به زادگاهم آمده بودم که از اقدام فرهنگی مردم روستا در راستای کمک به مدرسه مطلع شدم و افتخار میکنم در این نذر سهمی دارم.

وی تصریح کرد: ترویج اینگونه نذر‌ها در جامعه نقش مهمی در پیشرفت دانش آموزان دارد.

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات