خبرهای داغ:
نمایشگاه «بهشت خاكی» طی هفته دفاع مقدس در بوستان جنت شیراز برپا شد؛ نمایشگاهی كه در آن علاوه بر شبیه‌سازی عملیات آزادسازی «شیحه» برای كودكان، روند حركت خزنده دشمنان از جنگ سخت به جنگ نرم با استفاده از غرفه‌های نمایشگاهی نشان داده شد.
کد خبر: ۸۹۲۷۷۶۲
|
۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶

دوران دفاع مقدس یکی از حماسه‌سازترین دوران تاریخ درخشان ملت ایران است که در آن تمام ارزش‌های ملیتی و دینی به‌حداعلای خود متجلی شد. تبلور تمام نیکی‌ها، خوبی‌ها، ایثارگری‌ها،‌ دلاورمردی‌ها، شجاعت‌ها و شهامت‌های یک ملت را می‌توان در قالب یک دوران ۸ ساله مشاهده کرد.

ازاین‌رو ساله هر یک هفته را به نام هفته دفاع مقدس، نام‌گذاری کرده‌اند و در طی این‌یک هفته انواع و اقسام برنامه‌ها اعم از یادواره‌های شهدا، تکریم یاد و خاطره شهدا، بازخوانی و تورق خاطرات یادگاران دوران دفاع مقدس جهت انتقال ارزش‌ها اجرا می‌شوند.

ترسیم روند حرکت خزنده دشمن از جنگ سخت به جنگ نرم در «بهشت خاکی»

«بهشت خاکی» عنوان نمایشگاهی است که اکنون چندین سال است که در ایام طی هفته دفاع مقدس در شهر مقدس شیراز به همت بسیجیان پایگاه مسجدالرضا حوزه امام حسن (ع) سپاه ناحیه ثارالله شیراز و پتروشیمی شیراز برپا می‌شود که در آن انواع سلاح‌های جنگ سخت و روند تبدیل حرکت خزنده دشمن از جنگ سخت به جنگ نرم به‌خوبی در آن به نمایش گذاشته می‌شود.

اما «بهشت خاکی» شیراز قریب دو سال است که با توجه به رشادت‌های اخیر رزمندگان اسلام در جبهه‌های مقاومت و دفاع جانانه آن‌ها از کیان اسلام و حریم‌های اهل‌بیت (ع) و بلکه دفاع از راه دور از مرزهای کشور ما، کمی با سال‌های گذشته تفاوت پیداکرده است.

شبیه‌سازی عملیات آزادسازی شیحه سوریه توسط کودکان

در این نمایشگاه علاوه بر تکریم یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم، عملیات دفاع از حریم‌های آل الله آن‌هم برای کودکان و نوجوانان یعنی آینده‌سازان این مملکت بازسازی می‌شود؛ به‌این‌ترتیب که خود کودکان و نوجوانان در یک عملیات برنامه‌ریزی‌شده جهت دفاع از حریم اهل‌بیت (ع) وارد عمل می‌شوند تا از نزدیک شاهد جریانات و اتفاقاتی که برای رزمندگان مدافع حرم در جبهه‌های مقاومت رخ می‌دهد،‌ باشند.

همه‌چیز این نمایشگاه همانند هرسال، مزین به نام و یاد و خاطره شهداست. از لحظه ورود به نمایشگاهی که در بوستان جنت شیراز دائر شده است، با تمثال‌ها و عکس‌های مبارک شهدا مواجه می‌شوی. راهرو ورودی نمایشگاه به زیبایی هرچه‌تمام‌تر خاطرات و دلاورمردی‌های شهدا را در ذهن هر بیننده‌ای تداعی می‌کند.

نمایشگاهی که عطر شهادت و رشادت از در و دیوار آن می‌بارد

بعد از طی راهرو ورودی مسیر به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ بخش اول ما را به مجموعه فضای بازی راهنمایی می‌کند که در آن صندلی‌ها به‌ردیف و پشت سر هم چیده شده‌اند. اینجا محل برپایی «فصل شیدایی» بهشت خاکی شیراز است. برنامه‌ای که به همت مشترک سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج و سپاه ثارالله شیراز همچنین صداوسیما در طی ایام هفته دفاع مقدس هر شب به‌صورت زنده بر روی آنتن می‌رفت و در آن بسته به نامگذاری هر روز، میهمانانی اعم از یادگاران دوران دفاع مقدس و خانواده‌های شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم حضور می‌یافتند و به بیان نکاتی درباره این حماسه‌سازی‌ها می‌پرداختند.

استقبال مردم از این بخش با توجه به اینکه به‌صورت زنده از صداوسیمای فارس پخش می‌شد، خوب بود به‌خصوص در ساعات پایانی نمایشگاه این استقبال بیشتر می‌شد.

ارائه محصولات اقتصاد مقاومتی و نوشت‌افزارهای ایرانی ـ اسلامی

بخش دیگر نمایشگاه که دقیقاً در قسمت مقابل فصل شیدایی قرار داشت، محل برپایی غرفه‌های نمایشگاه و همچنین نمایش ماشین‌ها و سلاح‌ها و ادوات دوران دفاع مقدس بود. بیشترین تعداد غرفه‌های این بخش مربوط به اقتصاد مقاومتی و ارائه محصولات آن بود. البته غرفه‌هایی نظیر ارائه لوازم‌التحریر ایرانی ـ اسلامی، زیارت مجازی که در آن با توجه به تقارن ماه محرم‌الحرام، تصاویری از حرم مطهر امام حسین (ع) به‌صورت مجازی به بازدیدکنندگان نشان داده می‌شد و همچنین پرسش و پاسخ و رفع شبهات اعتقادی و عفاف و حجاب نیز نظرها را جلب می‌کرد.

و اما جذاب‌ترین بخش نمایشگاه که هر شب موجب جذب خیل بی‌شماری از کودکان و نوجوانان شیرازی می‌شد، بخش پادگان آموزشی شهید مدافع حرم،‌عبدالله اسکندری بود که با صحنه‌آرایی‌هایی که با استفاده از سیم‌های خاردار و گونی و سنگر سازی انجام داده بودند، بسیار شبیه پادگان‌های واقعی جنگی شده بود.

پادگان آموزشی شهید عبدالله اسکندری؛ از جذاب‌ترین بخش‌های نمایشگاه

امسال نیز مانند سال گذشته کودکان برای حضور در رزم شبیه‌سازی‌شده عملیات آزادسازی شیحه، بخشی از سوریه که در فروردین‌ماه امسال توسط لشکر سرافراز ۱۹ فجر فارس آزاد شد باید در گام نخست به بخش ثبت‌نام مراجعه می‌کردند.

همگام با کودکان در آزادسازی شیحه

کودکان بعد از ثبت‌نام، از طریق درب بخش آموزش پادگان شهید عبدالله اسکندری وارد می‌شدند و بعد از طی کوچه‌پس‌کوچه‌های شبیه‌سازی‌شده سوریه که مزین به نام‌ها و شعارهایی چون «لبیک یا زینب(ع)»، «کلنا عباسک یا زینب(س)» و غیره شده بود،‌ وارد پادگان آموزشی می‌شدند.

در این بخش کودکان توسط تعدادی از جوانان و نوجوانان بسیجی،‌ آموزش‌های رزمی می‌دیدند و در ادامه با سلاح‌های اسباب‌بازی که در اختیار آنان قرار داده می‌شد، راهی مناطق جنگی سوریه می‌شدند و بعد از طی مسافتی وارد منطقه شیحه شده و با داعش درگیر می‌شدند.

یکی از نکات بسیار مثبت این رزم، وجود و همراهی یک روحانی بود که در لحظه‌به‌لحظه‌های رزم و جنگ با داعش و بعد از فتح و پیروزی و آزادسازی تپه‌های شیحه به بیان نکات اعتقادی و کلیدی جبهه مقاومت و جهاد در راه خدا می‌پرداخت و بدین طریق یاد تک‌تک شهدای مدافع حرم را برای کودکان زنده و تکریم می‌کرد.

آزادسازی شیحه توسط لشکر ۱۹ فجر استان فارس انجام شد

حسن زارع، بسیجی حوزه مقاومت ۳ سپاه ناحیه ثارالله(ع) شیراز که در این نمایشگاه مسئول رزم شبیه‌سازی‌شده کودکان بود، درباره این عملیات گفت: در این برنامه عملیات شبیه‌سازی شیحه برای کودکان انجام می‌دهیم که این عملیات در فروردین‌ماه امسال توسط لشکر ۱۹ فجر در سوریه انجام شد و با موفقیت به پایان رسید.

ایجاد روحیه اعتمادبه‌نفس و مقابله با دشمن در کودکان

وی با یادآوری اینکه در عملیات آزادسازی شیحه، ۳ نفر از مدافعان حرم استان فارس به نام‌ها خشنود، عبودی و فرح‌بخش به فوز عظیم شهادت نائل آمدند که ما در این رزم شبیه‌سازی‌شده نیز یاد آنان را گرامی‌داریم، گفت: هدف نهایی ما از اجرای چنین عملیات شبیه‌سازی‌شده برای کودکان ایجاد روحیه اعتمادبه‌نفس و مقابله با دشمن در نسل آینده‌مان است.

زارع ادامه داد: برخی این شبهه را القا می‌کنند که نسل جوان ما از جنگ می‌ترسند لذا ما می‌خواهیم به پرورش نسلی بپردازیم که منویات مقام معظم رهبری را مبنی بر اینکه اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید را تحقق بخشند.

استقبال بیش از یک هزار کودک شیراز از عملیات آزادسازی شیحه

وی با تصریح اینکه بیش از یک هزار نفر از کودکان شیرازی تاکنون در عملیات شرکت کرده‌اند، گفت: هر شب ما دو بار این عملیات را برای کودکان بازسازی می‌کنیم و همچنین صبح‌ها نیز بنا به درخواست مدارس این کار را انجام می‌دهیم.

حجت‌الاسلام عمران حقیقی، طراح و فرمانده عملیات شبیه‌سازی آزادسازی شیحه نیز دراین‌باره گفت: این برنامه ویژه کودکان ۶ تا ۱۲ ساله در ایام هفته دفاع مقدس نمایشگاه بهشت خاکی شیراز شبیه‌سازی می‌شود.

وی بابیان اینکه در این عملیات کودکان با استفاده از توجیه اعتقادی که می‌شوند، وارد منطقه عملیاتی خواهند، گفت: در این عملیات تلاش کردیم تا از تمام وسایلی که کودکان به آن علاقه‌مند هستند استفاده کنیم تا جذب شوند.

حقیقی اظهار کرد: در عملیات مذکور بازسازی صحنه‌های شهادت و اسارت و همچنین وضعیت تکفیری‌ها و داعشی‌ها برای کودکان انجام می‌شود که کودکان بعد از پیروزی در آن، شعار گویان به محل اعزام خود برگشته و تحویل پدر و مادرشان می‌شوند.

توجه ویژه به بحث توسل و تبری و تولی برای کودکان

وی بابیان اینکه مهم‌ترین اصلی که در این کار بدان پرداخته‌ایم، بحث توسل به اهل‌بیت(ع) است، گفت: ما در این عملیات مباحث توسل و توکل به خدا و اهل‌بیت(ع) که رمز موفقیت رزمندگان اسلام بوده است را برای کودکان خود تبیین کردیم.

حقیقی با یادآوری اینکه فرماندهی این عملیات توسط یک روحانی انجام می‌شود، گفت: با توجه به اینکه دشمن تلاش فراوانی امروزه برای جداسازی نسل جوان از روحانیت می‌کند، ما فرماندهی این عملیات را به یک روحانی سپرده‌ایم تا این مسئله جدایی از روحانیان در ذهن کودکان بماند.

کودکان با دشمنان اسلام آشنا می‌شوند

وی بابیان اینکه در عملیات مذکور مباحث تولی و تبری را به‌صورت عملیاتی برای کودکان تبیین می‌کنیم، گفت: در این راستا کودکان دوست و دشمن خود را می‌شناسند و می‌فهمند که چه کسانی در برابر مسلمانان و قرآن و اسلام ایستاده‌اند.

در ادامه این گزارش، دقایقی هم با کودکانی که در این عملیات شرکت کرده‌اند، همراه می‌شویم. کودکانی که شور و شوق و اشتیاق آنان برای مشاهده از نزدیک صحنه‌های جنگ وصف‌ناشدنی است.

نگاهی به اشتیاق‌های کودکان شرکت‌کننده در عملیات

طه علی پور، کودک ۸ ساله شیرازی با شور و اشتیاق فراوانش، هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد؛ او دراین‌باره گفت: من برای جنگ با داعش خون‌خوار آمده‌ام چراکه انسان‌های بی‌گناه بی‌شماری را می‌کشد.

وی بابیان اینکه بسیار دوست دارم که به جنگ با داعش بروم و همه آنان را بکشم چراکه آنان دشمنان مسلمانان هستند، گفت: من اصلاً از جنگ نمی‌ترسم و پدر و مادرم همیشه به من می‌گویند که برای جنگ با دشمنان نباید ترسید.

محمدرضا دشتی، نوجوان ۱۴ ساله‌ و یکی از دست‌اندرکاران پادگان آموزشی شهید عبدالله اسکندری است که او هم از علایقش به جنگ با دشمنان اسلام سخن گفت و تأکید کرد که من آمده‌ام تا به شهدا بگویم که تنها نیستند و راه آنان را ادامه خواهم داد.

وی با یادآوری اینکه ۳ سال است که در نمایشگاه بهشت خاکی همراه با سایر بسیجیان پایگاه مسجد الرضا(ع) حضور می‌یابد، گفت: من از زمانی که در بسیج عضو شدم، توانستم بسیاری از شهدای شهر و دیار خود را بشناسم. شهدای بزرگی که برای دفاع از این میهن شهید شدند.

بنا براین «بهشت خاکی» که به همت سپاه فجر فارس، پایگاه مقاومت مسجدالرضا(ع)، سپاه ثارالله(ع) شیراز و مجتمع پتروشیمی شیراز طی ایام هفته دفاع مقدس برپاشده بود، هرچه بود گذشت اما یاد و خاطره رزم‌های حماسی که کودکان در عملیات آزادسازی شیحه انجام دادند، در ذهن آنان برای همیشه حک خواهد شد و مسلماً در آینده ادامه‌دهنده راهی خواهند شد که مدافعان حرم و رزمندگان اسلام آن را در پیش گرفتند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها