کد خبر: ۸۹۲۷۲۷۹
|
۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
نماینده سابق مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در واکنش به همه‌پرسی کردستان عراق گفت: کاملا مشخص است که همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق، طرح صهیونیستی است و با حمایت رژیم اسرائیل انجام می‌شود. اصل این پروژه به مثابه کلید خوردن یک بی‌ثباتی در سطح منطقه و درگیر کردن کشور‌ها با یکدیگر و نهایتا ایجاد هزینه و خسارت برای کشور‌های اسلامی است.

محمدصالح جوکار اظهار داشت: صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها سناریو‌های مختلفی برای منطقه دارند. وقتی بحث طرح خاورمیانه بزرگ که تحقق پیدا نکرد، آن‌ها طرح‌های مختلف دیگری را دنبال کردند برای اینکه بتوانند منطقه را به سمت تنش ببرند، از جمله بحث تولید تفکر تکفیری و داعش -این فرزند نامشروع صهیونیستم و انگلیس و آمریکا- در سطح منطقه بود که کشور‌های مختلف را درگیر کرد.

وی تصریح کرد: بحث دیگر جنگ‌های نیابتی در سطح منطقه است که متأسفانه استفاده از بودجه و اعتبارات کشور‌های اسلامی در دستور کار آن‌ها قرار گرفت به طوری که کشورهایی، چون عربستان سعودی، قطر و امارات را درگیر جنگ‌های نیابتی کردند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان داشت: امروز بعد از جمع شدن همه فتنه‌ها و شکست آن‌ها در عراق، لبنان و سوریه و جمع شدن کارنامه داعش، حال به دنبال عملیاتی کردن سناریوی بعدی‌شان هستند، که این سناریو ایجاد یک کشور کوچک در منطقه است. این سناریو با هدف اول تجزیه کشور‌های بزرگ به کشوری کوچک و دوم ایجاد یک غده سرطانی در بدنه کشور‌های اسلامی دنبال می‌شود.

جوکار عنوان کرد: با توجه به روحیه جاه‌طلبی که بارزانی دارد و همچنین همنوایی‌های وی با رژیم صهیونیستی، کردستان عراق زمینه این کار را داشت؛ لذا با همه مخالفت‌هایی که با بحث همه‌پرسی اقلیم کردستان صورت گرفت، اما باز هم آن‌ها این همه‌پرسی را برگزار کردند.

وی با اشاره به موانع پیش روی اعلام استقال کردستان گفت: البته اعلام استقلال توسط کردستان نیاز به پشتوانه‌ای عظیم دارد و کاری نیست که به راحتی بتوان آن را پیش برد. منطقه اقلیم کردستان فاقد شرایط برای کشور شدن است و این منطقه در محیطی بن‌بست قرار گرفته که موجب می‌شود توانایی برای کشور شدن را نداشته باشد. البته آن‌ها به پشتوانه‌هایی که دیگران از شان می‌کنند دل‌خوش هستند و تصور می‌کنند به واسطه پشتیبانی امثال رژیم صهیونیستی می‌توانند کار را پیش ببرند.

نماینده سابق مردم یزد اظهار داشت: دولت ایران هم می‌تواند در سطح منطقه بسیار تأثیرگذار باشد. منافع مشترک زیادی بین کشور‌های ایران، عراق، سوریه و ترکیه وجود دارد که یکی از این اشتراکات در موضوع قومیت کرد است و نباید این اجازه داده شود که کردستان عراق تبدیل به یک مرکز فتنه و مرکز بی‌ثبات برای کشور‌های همسایه شود و منافع آن را رژیم‌صهیونیستی و آمریکا ببرند.

جوکار در پایان گفت: امیدواریم کاری صورت بگیرد که در نهایت به نفع قومیت کرد بشود نه اینکه اقداماتی صورت بگیرد که منفعت آن برای رژیم‌صهیونیستی و هزینه‌ها و خسارت‌های آن برای مردم کرد باشد.
ارسال نظرات