قدردانی مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان از خیرین؛
خبرگزاری بسیج: مدرسه 10 کلاسه شهیدان تقی زاده به دنبال برگزاری همایش توسعه سواحل مکران به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های مشارکتی در چابهار مورد بهره برداری قرار گرفت.
کد خبر: ۸۹۲۶۷۴۴
|
۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان سیستان و بلوچستان در آئین افتتاح این مدرسه خیر ساز با بیان اینکه 700 هزار دانش آموز در سال تحصیلی جدید در استان مشغول تحصیل می شوند؛ اذعان کرد: در طول سه چهار سال گذشته بیش از 70 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل وارد مدارس شده اند.

وی خاطر نشان کرد: سیستان و بلوچستان استانی جوان است و در حال حاضر 681 مدرسه در حال ساخت داریم که 317 مدرسه با مشارکت خیرین انجام می شود و به رغم تمام تلاش های دولت و کمک خیرین باز هم نیاز به مدارس بیشتری داریم با توجه به سرعت سه برابری نسبت به وضعیت موجود عقب ماندگی های استان جبران شود سرانه متوسط فضای آموزشی در کشور 13/5 است این وضعیت در استان سیستان و بلوچستان کمتر 3 متر مربع و در چابهار 9/1 است که نشان می دهد نسبت به سایر استان ها از فقر آموزشی رنج می برد.

 وی با اشاره به همایش توسعه سواحل مکران که سال گذشته در چابهار برگزار شد، اظهار داشت: در این همایش خیرین حضور چشمگیری داشتند و متعهد شدند 114 مدرسه در استان احداث کنند؛ خوشبختانه از این تعداد تاکنون 60 مدرسه تعهد شده که مدرسه 10 کلاسه شهیدان تقی زاده در زمینی به مساحت 3983 متر مربع با 1769 مترمربع زیربنا، 1519 مترمربع ساختمان آموزشی، 108 مترمربع سالن چند منظوره، 6 اتاق اداری، 137 مترمربع نمازخانه و 66 مترمربع اتاق سرایداری، به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های مشارکتی تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی خاطر نشان کرد: 400 دانش آموز از امکانات این فضای آموزشی بهره مند می شوند و با توجه به تعطیلی فضای استیجاری 500 نفر دیگر به این مدرسه منتقل می شوند و مدرسه در دو شیفت اداره می شود که می طلبد مدارس دیگری ساخته شود.

راشکی با اشاره به رشد فزاینده جمعیت در روستای کمب للو به عنوان یکی از مناطق حاشیه نشین چابهار، افزود: این روستا به عنوان یکی از بزرگترین و کم برخوردار ترین روستاهای کشور با 23 هزار نفر جمعیت ساکن فقط 3 مدرسه دارد و بقیه استیجاری است.

 وی اظهار امیدواری کرد که با کمک خیرین و بنیاد برکت بتوانیم در آینده بخشی از مشکل کمبود فضای آموزشی در این شهرستان را حل کرده و پوشش مقطع ابتدایی را کامل کنیم.

 این مقام مسئول با اشاره به اینکه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم نیز برای ادامه تحصیل باید به شهر مراجعه کنند، ادامه داد: در مجموع در شهر چابهار 200 مدرسه 6 کلاسه نیاز داریم تا بتوانیم مشکل فضای آموزشی را تا این مقطع حل کنیم. همچنین 10 مدرسه در مقاطع مختلف در حاشیه چابهار نیاز است که از این تعداد دو مدرسه امسال بهره برداری شد و 4 مدرسه نیز در حال ساخت است که با ساخت چهار مدرسه دیگر در کمب للو و عثمان آباد، مشکل حاشیه شهر برطرف خواهد شد.

وی افزود: برای تک شیفته شدن مدارس به 4000 کلاس درس نیاز داریم.

وی در ارتباط با سرانه فضای آموزشی در استان گفت: 11/3 درصد سرانه فضای آموزشی ما است که 34 درصد آن تخریبی بوده و از سه متر مربع یک متر مربع آن باید تخریب و بازسازی شود.

متوسط کشور در بحث بازسازی 25 درصد تخریبی است در حالی که این رقم در استان ما 34 درصد است یعنی باید 10 درصد بیشتر نسبت به سایر مناطق کشور تخریب و بازسازی در استان سیستان وبلوچستان صورت بگیرد.

وی گریزی هم به مدارس کپری در استان زد و گفت: تعداد 130 مدرسه کپری در استان وجود دارد و طرح تخریب و بازسازی مدارس خشت و گلی نیز از پارسال در سطح استان شروع شده است.

وی افزود: در طرح تحقیقاتی جمع آوری مدارس کپری باقی مانده، پیشنهاداتی مطرح شده که در این راستا یک سازه محکم در برابر زلزله و حوادث طبیعی مناسب با اقلیم منطقه طراحی کردیم که با یک قیمت تمام شده پایینی ساختمان مدارس یک و دو کلاسه ایجاد کنیم که قرار است از محل اعتبارات ملی و دولتی و کمک های خیرین تا سال آینده پروژه را اجرا کنیم.

راشکی، با اشاره به شعار دولت مبنی بر اینکه هیچ دانش آموز بازمانده از تحصیل نباید در کشور وجود داشته باشد، اظهار داشت: اکثر جمعیت ساکن در حاشیه چابهار به دلیل مشکلات خشکسالی و به امید پیدا کردن شغل به ساحل آمدند و ماندگار شدند که خارج از طرح تفصیلی شهر بوده و به مرور مشکلاتی را برای خود و مسئولان بوجود آورده است. وی ادامه داد: برای جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل مقرر شده حتی در دورترین مناطق هم خرید خدمت آموزشی انجام شود.

ارسال نظرات