خاطرات تلخ و شیرین بسیاری از دوران دفاع مقدس وجود دارد که «رضا امیری» از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس با دوربین خود ثبت کرده‌ است؛ تصاویری که هرگز نمی‌دانست که ماندگار خواهند شد.
کد خبر: ۸۹۲۶۶۹۰
|
۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸

رضا امیری از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج استان مرکزی؛ با اشاره به حضور خود در جبهه‌های حق علیه باطل گفت: سال 64 به عنوان نیروی جهادی داوطلبانه عازم جبهه‌ها شدم، آن زمان 20 سال بیشتر نداشتم و باتوجه به اینکه در بخش سمعی بصری جهادسازندگی مشغول بودم در منطقه نیز به عنوان تصویربردار در بخش تبلیغات مشغول شدم.

وی افزود: زمانی که در جبهه‌ها حضور یافتم و در اولین عملیات شرکت کردم عملیات بیت‌المقدس بود و بعد در عملیات‌های خیبر، بدر، والفجر مقدماتی حضور پیدا کردم تا سال 67 در جبهه‌های جنوب بودم و سال 67 راهیی جبهه‌های غرب کشور شدم.

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس تصریح کرد: تصاویری که از جبهه‌های تهیه کرده‌ام و ماندگار شده‌اند و برای خودم نیز جذاب هستند تصاویری است که موقع عملیات‌ها ضبط کرده‌ام یا تصاویری است که قبل و حین عملیات از رزمندگانی گرفته‌ام که به درجه رفیع شهادت نایل آمده‌اند.

امیری تاکید کرد: تصاویر شهدای بسیج و جهاد ماندگارترین شدند چراکه بحث شهدا مخصوصا شهدایی که چند روز قبل از زمان شهادتشان تصاویری از آن‌ها ثبت و ضبط کرده‌ایم ماندگارترین آثار به جای مانده هستند.

وی افزود: برای صدا و سیما مجموعه‌ای به نام «یاد یاران» ساختیم که بسیاری از خانواده‌های شهدا با دیدن آن تصاویر از من درخواست می‌کردند که تصویری از شهیدشان را در اختیارشان قرار دهم و خیلی از خانواده‌ها آمدند و تصاویر شهدایشان را گرفتند که این برایم خیلی جذاب بود.

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس تصریح کرد: شهید حاج صادق بابایی از جمله شهدایی بود که عکس و فیلم از وی تهیه کردم و در مصاحبه‌ای که با او داشتم اذعان می‌کند "آنچه که می‌ماند همین عکس‌ها و فیلم‌ها است" و جالب اینکه در عملیات کربلای 5 به شهات رسید.

وی افزود: جالب است که همین تصاویر است که بازگو کننده حقایق و انتقال دهنده خاطرات دوران دفاع مقدس به آیندگان است که نسل بعد از جنگ به واسطه همین تصاویر حقایق و شرایط دوران دفاع مقدس را بهتر درک و لمس می کند.

امیری از سختی‌های کار فیلمبرداری در جبهه‌های نبرد گفت: آن زمان که کار تصویربرداری را انجام می‌دادم سبک ترین نوع دوربین، دوربین 8 میلیمتری بود که کمبود فیلم‌ها، تمام شدن باطری از جمله مشکلات کا برود چراکه درست لحظه‌ای که در حال ضبط و ثبت بهترین و حساس‌ترین رویداد بودیم بعد از سه دقیقه فیلم تمام می‌شد و بعد از تعویض دو حلقه فیلم باطری تمام می‌شد که خوب سختی خود را داشت.

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس تصریح کرد: دوربین‌های ویدیویی موجود در آن زمان هم دست کم 6 کیلو وزن داشت که جابجایی ان کاری بس سخت و دشوار بود. کار فیلمبرداری در شب هم که سختی خاص خود را داشت و تصاویر کمتری از شب‌های منطقه دارم.

وی افزود: در عملیات‌ها بیشترین تصاویری که ضبط کرده‌ام از فعالیت بچه‌های جهادسازندگی است که در حین خاکریز زدن هستند و چون بیشتر عملیات‌ها در شب بود و امکان فیلمبرداری یا تصویربرداری کاری سخت بود در نهایت تصاویر کمتری حین عملیات ها دارم.

امیری یادآور شد: خاطرات تلخ و شیرین بسیاری از دوران دفاع مقدس است که ثبت کرده‌ام و تصور نمی‌کردم ماندگار بشود، بعد از عملیات خیبر بود که اعزام از اراک داشتیم و تصاویری را آنجا ثبت کردم و از بین نیروهای اعزامی تعدادی از بچه‌ها به شهادت رسیدند آنجا بود که مصمم شدم تصاویر و فیلم بیشتری را از جبهه‌ها ضبط و ثبت کنم.

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس تصریح کرد: با این وجود غبطه می‌خورم که چرا دوربین‌های دیجیتال امروزی وجود نداشت که بتوان خاطرات هر لحظه از جبهه‌ها را ثبت کرد.

وی خاطرنشان کرد: هر از گاهی با فرزندانم می‌نشینیم و تصاویر و فیلم‌ها را نگاه می‌کنم و برایشان از خاطرات آن روزها می‌گویم که خود در انتقال فرهنگ ایثار و مقاومت بی‌شک اثرگذار است.

امیری خاطرنشان کرد: در عملیات بدر در حالیکه از منطقه عملیاتی فیلم تهیه می‌کردم و به خاطر آلوده بودن منطقه، جانباز شیمیایی شدم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات