بلومبرگ اعلام کرد: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تهدید کرد؛ «صادرات نفت منطقه کردستان عراق را متوقف می‌کنیم و شاید شبی برای کنترل وضعیت این منطقه وارد شویم.»
کد خبر: ۸۹۲۶۰۸۴
|
۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هشدار داد که ترکیه می‌تواند مسیر صادرات نفت کردستان عراق را در بندر سیحان ببندد. دو روز پیش کردستان عراق طی همه‌پرسی اعلام استقلال کرد. منطقه کردستان عراق روزانه می‌تواند 700 هزار بشکه نفت تولید کند که از طریق بندر سیحان ترکیه در مدیترانه منتقل می‌شود. 

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که منطقه کردستان عراق نمی‌تواند بدون تعمیق روابط خود با همسایگان نفت بفروشد. ترکیه مخالف استقلال همه‌پرسی کردستان عراق بود. بیش از 93 درصد با استقلال منطقه کردستان عراق رأی دادند که مجموع آرای شمرده شده 282 هزار رأی بود. 

اردوغان در استانبول گفت: در حالی که لوله‌های نفتی ترکیه و حتی کابل‌های برق منطقه کردستان عراق از ترکیه می‌گذرد.«بیایید ببینیم این منطقه کردستان عراق چگونه می‌خواهد نفت خود را بفروشد».

وی گفت: ما آماده‌ایم همچنان که در مسأله سوریه دخالت کردیم بر مسأله کردستان عراق هم وارد شویم و «احتمال دارد یک شب ناگهانی وارد ماجرا شویم». 

دو منبع آگاه که نخواست به دلیل تنش‌زایی نامش فاش شود اعلام کرد: روز دوشنبه از میدان نفتی که در کنترل کردستان عراق است نفت بدون هیچ مسأله‌ای منتقل و صادر شده است. 

در سال 2016 منطقه کردستان عراق روزانه 544 هزار و 600 بشکه نفت صادر کرده و امسال در نظر دارد این رقم را به 602 هزار بشکه در روز برساند. رقم سال گذشته صادرات این منطقه حدود 12 درصد صادرات عراق را شامل می‌شود. 

ارسال نظرات