کوچ پاییزه عشایر به ۳۵۰ منطقه قشلاقی شهرستان‌های گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد.
کد خبر: ۸۹۲۵۶۸۹
|
۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۷
معاون اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: زمان رسمی کوچ عشایر ۱۵ مهر است، اما تعداد زیادی از عشایر زود هنگام و پیش از زمان رسمی کوچ را آغاز کردند.
بهمن آزادی افزود: با شروع فصل سرما عشایر کهگیلویه و بویراحمد تا ۱۵ آبان سال جاری به همراه دام‌های خود از مناطق سردسیری استان‌های اصفهان و فارس به مراتع و عرصه‌های طبیعی قشلاقی کهگیلویه و بویراحمد بازخواهند گشت.
وی تعداد عشایر کوچ رو کهگیلویه و بویر احمد را بیش از ۱۱ هزار خانوار اعلام کرد و گفت: بیش از ۷۰ درصد از جمعیت عشایر کوچ روی این استان با کامیون به مناطق قشلاقی کوچ می‌کنند.
آزادی با اشاره به آمادگی کامل شهرستان‌های قشلاقی استان برای پذیرایی و استقرار عشایر در مناطق مشخص شده، افزود: استقرار گروه‌های دامپزشکی، مراکز بهداشتی و درمانی و نیروی انتظامی در مسیر حرکت عشایر، ساماندهی مخازن ذخیره آب، کامیون‌های آبرسانی سیار، بازگشایی جاده‌ها، فروشگاه‌های مناطق عشایری و ذخیره نفت سفید از برنامه ریزی‌های انجام شده برای پذیرایی از عشایر در مناطق قشلاقی است.
معاون اداره کل امور عشایر استان تعداد مخازن آب ساخته شده در مناطق عشایری استان را یک هزار و ۳۰۰ مورد اعلام کرد و افزود: ۳۰ مخزن ذخیره آب در مسیر تردد عشایر در بین راه‌های اصلی کهگیلویه و بویراحمد نصب شده است.
وی اضافه کرد: ۲۵ اتراق گاه در مسیر کوچ عشایر کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که تعدادی از آن‌ها به سکو، انبار‌های ذخیره، لوله کشی انتقال آب، برق و سایر زیرساخت‌ها تجهیز شده است.
آزادی تاکید کرد: به عشایر توصیه می‌شود برای امنیت خود و دام هایشان از کوچ شبانه و حرکت در مسیر جاده‌ها خود داری کنند.
عشایر کهگیلویه و بویراحمد با ۱۱ هزار خانوار، ۱۲ درصد از جمعیت استان ۷۱۳ هزارنفری استان را تشکیل می‌دهند که سالانه ۵۴ درصد گوشت قرمز، ۳۷ درصد شیر و ۱۰ هزار مترمربع صنایع دستی استان را تولید می‌کنند.
ارسال نظرات