حجت الاسلام والمسلمین سرافراز؛ امر به معروف و نهی از منکر را اصلی ترین ارزش دینی و مهم ترین بارزترین ویژگی جامعه اسلامی دانست.
کد خبر: ۸۹۲۵۲۳۸
|
۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ همایش بزرگ امر به معروف و نهی از منکر در حسینیه محمد رسول الله (ص) شهر چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ برگزار شد .

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین کریم سرافراز با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و گرامیداشت هفته امر به معروف و نهی از منکر و هفته دفاع مقدس،گفت: تقارن هفته دفاع مقدس با محرم سیدالشهداء علیه السلام  بسیار معنادار است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قمربنی هاشم علیه السلام افزود: انقلاب اسلامی ما و ایثار و فداکاری ملت ما در دوران دفاع مقدس، ریشه در مکتب امام حسین علیه السلام دارد. آنچه که ما دیدیم و شنیدیم همه ریشه در مکتب امام حسین علیه السلام دارد.

وی، ادامه داد: بدون جهاد و مقاومت، کسی حسینی و زینبی نمی شود و کسی نمی تواند بدون جهاد، بدون ایثارگری و بدون مقاومت ادعا کند حسینی و زینبی است.

حجت الاسلام والمسلمین سرافراز، تصریح کرد: هویت شیعه و فرهنگ عزت و اقتدار مؤمنان، همه از عاشورا الهام می گیرد و عاشور هم در حصار مکان و زمان متوقف نمی شود؛ لذاست که می فرمایند کل یوم عاشورا و کل ارضِ کربلا.

معاون تشکل های مردمی ستاد احیای امربه معروف ونهی از منکر چهارمحال و بختیاری با اشاره به آیات شریفه سوره آل عمران، گفت: آیات متعددی در قرآن کریم به فریضه امر به معروف و نهی از منکر اختصاص یافته است. امر به معروف و نهی از منکر، از اصلی ترین ارزش های دینی است. این دو فریضه از مهم ترین وظایف مؤمنان و بارزترین ویژگی جامعه اسلامی است.

این مقام مسئول، افزود: نامگذاری هفته اول محرم الحرام بعنوان هفته امر به معروف و نهی ازمنکر یک نامگذاری بامسما و دارای اثرات ماندگاری در عرصه اجتماعی است؛ چرا که این اقدام در حقیقت از این حقیقت ناشی می شود که در تفکر شیعی قیام عاشورا و نهضت خونین حسینی، با دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر به گونه ای عجین شده که هرکدام دیگری را در ذهن ها تداعی می کند.

حجت الاسلام والمسلمین سرافراز، با اشاره به عوامل متعددی دخیل در نهضت امام حسین علیه السلام اظهار کرد: اقامه دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر، مهم ترین عامل مؤثر در نهضت امام حسین علیه السلام است، یعنی اگر مردم کوفه امام حسین را دعوت نمی کردند و یا یزید بر بیعت امام با خودش اصرار نمی کرد، باز هم امام حسین علیه السلام نهضت خود را و قیام خود را دنبال می کرد.

وی، افزود: امام حسین علیه السلام در فرمایش مهمی تصریح می فرمایند، که؛ برای اجرا و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند." انما خرجتُ لطلب الاصلاح فی امه جدّی، اُریدُ أن آمر بالمعروف و أنهی عن المنکر و أسیر بسیره جدّی و ابی علی بن ابیطالب".

معاون تشکل های مردمی ستاد احیای امربه معروف ونهی از منکر چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: آثار انقلاب بزرگ امام حسین علیه السلام فقط محدود به زمین کربلا و مختص به روز عاشورا نشد، بلکه اسوه و الگویی برای تمام حرکت های حق طلبانه، در تمام اعصار و تمام نسل ها شد.

وی، به ولایت برخی از مؤمنین بر بعضی دیگر بر اساس آیه شریفه 71 سوره توبه اشاره کرد و در تشریح اهمیت و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر به تأسی از روایات متعدد معصومین علیهم السلام، گفت: پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم فرموده اند: تمام افراد جامعه نسبت به هم مسئول هستند و وظیفه دارند." کلک راع و کلکم مسئول عن رعیته...".

حجت الاسلام والمسلمین سرافراز، اضافه کرد: بر اساس آیات و روایات؛ امر به معروف ونهی از منکر، یک حق و وظیفه انسانی اسلامی است که هر فرد در برابر جامعه ای که در ان زندگی می کند، لازم است آنرا استیفا کند و به آن عمل نماید.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه افزود: این دو فریضه واجب الهی، یک عمل خیرخواهانه و از روی دلسوزی نسبت به افراد جامعه می باشد.

وی، ادامه داد: امر به معروف ونهی از منکر، همان نظارت عمومی و همگانی است که هر فرد بعنوان شهروندِ مسئول، خود را محق می داند در جامعه ای که زندگی می کند آن را روا دارد و انجام دهد.

این مقام مسئول در تشریح آثار و برکات امر به معروف و نهی از منکر گفت: خیر و برکت دنیا و آخرت، آرامش و امنیت اجتماعی، عزت مندی، شکوفایی امور، ورود به بهشت، از برکات انجام این فریضتین واجب فراموش شده در جامعه است.

حجت الاسلام والمسلمین سرافراز، پیامدهای ترک فریضتین را نیز یادآور شد و افزود: زوال برکات، سلطه نااهلان و نداشتن دادرس، عدم قبولی دعاها، دشمنی با خدا، رواشمردن گناه، مرده محسوب شدن در میان زندگان از آثار و پیامدهای ترک امر به معروف و نهی از منکر به شمار می روند.

وی، مراحل امر به معروف و نهی از منکر را نیز برشمرد وافزود: اعراض، اولین مرحله از انجام این فریضتین است؛ یعنی شخص آمر و ناهی با رفتار خود؛ شخص خطاکار را متوجه اشتباه خود کند؛ مثلاً چهره در هم بکشد، یا روبرگرداند، یا به گونه ای رفتار کند، که شخص متوجه شود  به خاطر کار حرام یا ترک واجب با او اینگونه رفتار شده است.

معاون تشکل های مردمی ستاد احیای امربه معروف ونهی از منکر چهارمحال و بختیاری؛ تذکر زبانی(لسانی) و مرحله توسل به زور(یدی) را از دیگر مراحل و مراتب امر به معروف و نهی از منکر برشمرد و تشریح کرد.

ارسال نظرات