تیپ مستقل 316 زرهی شهید قهرمان همدان در دوران دفاع مقدس با نام تیپ 3 لشکر 16 زرهی حضوری پررنگ و نقش به‌سزایی در عملیات‌های جنگ تحمیلی به ویژه در عملیات «کرخه نور» داشت.
کد خبر: ۸۹۲۵۰۳۴
|
۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶

نقش‌آفرینی رزمندگان تیپ 3 زرهی همدان در دوران دفاع مقدسبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، هفته دفاع مقدس یادآور هشت سال ایستادگی و استقامت ملتی است که جانانه در برابر استکبار جهانی ایستاد.

ملتی که با تأسی از مکتب عاشورا، حماسه‌ها و رشادت‌های آن در برگ برگ تاریخ نقش زرینی حک کرد که تا همیشه تاریخ الگویی برای تمام آزادیخواهان جهان و درس عبرتی برای آنهایی خواند بود که چشم طمع به خاکی دارند که مقتدای آنان امام حسین(ع) است که در راه اسلام و حفظ دین زیر بار ظلم نرفت و ملت ایران نیز پیرو مکتب حسینی است.

همه نیروها اعم از نیروهای نظامی، ارتش، سپاه، بسیج و مردم از تمام اقشار در افتخارآفرینی دوران دفاع مقدس نقش بسزایی داشتند و ارتش نیز یکی از این نیروهایی بود که با حضور حماسی و اثرگذار خود در مناطق جنگی در حفظ و حراست از مرز و بوم نظام جمهوری اسلامی نقش اساسی داشت.

تیپ مستقل 316 زرهی شهید قهرمان نیز در دوران دفاع مقدس با نام تیپ 3 لشکر 16 زرهی حضوری پررنگ و نقش مؤثری در عملیات‌ها داشت که یکی از این عملیات‌ها، عملیات «کرخه نور» بود،  بر آن شدیم تا با دو تن از فرماندهان ارتش همدان در این خصوص به گفتگو بنشینیم که در ادامه می‌خوانید.

* تیپ زرهی همدان جزو نخستین یگانی بود که به جبهه‌ها اعزام شد

جانشین فرمانده تیپ مستقل 316 زرهی شهید قهرمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج با گرامیداشت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس اظهار داشت: هشت سال دفاع مقدس حماسه‌ای بی نظیر از نقش‌آفرینی‌های نیروهای مسلح با همراهی ملت سرافزار ایران اسلامی بود.

سرهنگ امیرحسین طایفه با تبیین نقش ارتش در دفاع مقدس عنوان کرد: در طول 2 هزار و 882 روز جنگ تحمیلی که به سرکردگی آمریکا آغاز شد، 162 عملیات رزمی در سطح نیروهای ارتش و سپاه به صورت مجزا و مشترک اجرا شد.

وی با بیان اینکه عملیات‌ها در سه سطح بزرگ، متوسط و کوچک اجرایی می‌شد، افزود: از 162 عملیات، 18 عملیات به صورت گسترده با نیروهای تک‌فر بیش از 10 هزار نفر، 17 عملیات به صورت متوسط  و 126 عملیات در سطح کوچک با نیروهای تک‌فر کمتر از 2 هزار نفر انجام شد.

جانشین فرمانده تیپ مستقل 316 زرهی شهید قهرمان با اشاره به رشادت‌ها و ایثارگری‌های نیروهای ارتش در جنگ تحمیلی تصریح کرد: رشادت‌های تیپ 316 زرهی شهید قهرمان در جنگ تحمیلی بی‌نظیر بود و نخستین یگانی بود که برای مقابله با دشمن به جبهه‌ها اعزام شد.

وی با بیان اینکه تیپ 316 زرهی شهید قهرمان در جنگ تحمیلی در عملیات‌هایی همچون نصر، بیت‌المقدس  و طریق القدس و ثامن ائمه حضور موثری داشت، گفت: عملیات «کرخه نور» یکی از عملیات‌های گسترده در سال 59 بود که این  تیپ در انجام این عملیات نقش به‌سزایی ایفا کرد که حائز اهمیت است.

نقش‌آفرینی رزمندگان تیپ 3 زرهی همدان در دوران دفاع مقدس

* تیپ 316 زرهی شهید  قهرمان 791  شهید در جنگ تحمیلی تقدیم انقلاب کرد

طایفه با اشاره به اینکه ارتش جمهوری اسلامی در عملیات‌هایی که در طول هشت سال دفاع مقدس شرکت کرده جانباز، اسیر، آزاده و شهید تقدیم انقلاب کرده است، تاکید کرد: از تعداد 48 هزار شهید  ارتش جمهوری اسلامی 46 شهید مربوط به نیروی زمینی قهرمان و یک هزار و 408 شهید متعلق به نزاجای استان همدان است.

وی تعداد شهدای تیپ 316 زرهی شهید  قهرمان در جنگ تحمیلی را 791  شهید برشمرد و بیان داشت: تعداد جانبازان بالای 70 درصد این تیپ 30 نفر، تعداد جانبازان پایور 314  نفر و تعداد آزادگان نیز 183 نفر است.

جانشین فرمانده تیپ مستقل 316 زرهی شهید قهرمان در ادامه سخنان خود در خصوص وضعیت و ماموریت‌های  این تیپ عنوان کرد: با توجه به طرح‌های دفاعی در سطح نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران که تدوین، طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی می‌شود این تیپ جزئی از طرح‌های دفاعی نزاجا محسوب شده و آمادگی انجام ماموریت خود را دارد.

وی با اشاره به تدابیر مقام معظم رهبری در راستای طرح ثامن الائمه  مبنی بر چابک‌سازی ارتش یادآور شد: با توجه  به تغییراتی که در سطح تیپ های رزمی نزاجا در حال صورت اجرا است، تیپ‌های  پا در رکاب‌تر و با تحرک بالاتر به تیپ های هجومی و با واکنش سریع تبدیل می‌شوند  که این تیپ نیز با ابلاغیه نیروی زمینی با طرح ثامن الائمه ساختارهای خود را با توجه به طرح های جدید طرح‌ریزی و ساماندهی کرده  که بتواند ماموریت‌های ابلاغی را به نحو مطلوب به مرحله اجرا برساند.

* ضرورت اهتمام بیشتر بر گرامیداشت هفته دفاع مقدس

فرمانده اسبق تیپ 3 لشکر 16 زرهی همدان نیز در ادامه به خبرنگار خبرگزاری بسیج گفت: هفته دفاع مقدس یادآور ایثار و دلاوری ملتی است که نیروهای مسلح آن با توکل به خدا توانست در مقابل نیروی عظیمی که ابرقدرت جهان آن را پشتیبانی می کرد، ایستادگی کند.

امیر سرتیپ محمد جوادی با تاکید بر ضرورت اهتمام بیشتر بر گرامیداشت هفته دفاع مقدس عنوان کرد: خاطرات هشت سال دفاع مقدس میراث گرانبهای است که برای ما از این دوران مانده و  درسی برای جوانان تا بدانند آسایش و آرامش کشور از خون همان شهدایی است که  با تمام قدرت، در برابر دشمن تا بن دندان مسلح ایستادگی کردند.

وی با اشاره به ضرورت نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت، هفته دفاع مقدس را فرصتی مغتنم در این راستا دانست و بیان داشت: شهدا چراغ راهنمای ملت هستند بنابراین ضروری است که خون آنها را ارج بنهیم  تا ایثار و فداکاری در ملت بزرگ ایران جاودانه بماند.

فرمانده اسبق تیپ 3 لشکر 16 زرهی همدان تصریح کرد: خاطرات دفاع مقدس یاد رهبری‌های رهبر کبیر انقلاب است که با روح بزرگ الهی توانست در بدترین و بحرانی‌ترین زمان یک ملتی را هدایت کند.

وی بنیاد هر ارتش را بر سه پایه آموزش، تعمیر و نگهداری و انضباط روحیه و روان دانست و تاکید کرد: در شرایطی که ارتش ما از نظر توان رزمی زیر 75 درصد و بدون تعمیر و نگهداری، آمادگی رزمی و فاقد انضباط روحیه  و روان بود به مقابله با دشمن پرداخت که امام(ره) با آن روح بلند توانست ارتش را به جایی رساند که نتیجه آن بر همه روشن شد.

* جنگ هشت ساله یک موهبت عظیم

امیرسرتیپ جوادی با اشاره به نقش ارتش در دفاع مقدس عنوان کرد: ارتش با ایثارگری و تلاش‌های خود در مقابل هجمه دشمنی که در صدد بود سه روزه و پنج روزه به تهران برسد ایستادگی کرد و با بضاعت کم کار بزرگی انجام داد و توانست در عرض سه الی چهار روز جلوی حرکت  دشمن را بگیرد که  این اولین تودهنی به صدام بود.

وی با اشاره به فرمایشات امام راحل جنگ هشت ساله را موهبتی برای کشور و ملت ایران دانست و اضافه کرد: با وجود از دست دادن جوانان عزیز و وارد آمدن صدمات از نظر مالی و زیربنایی با نتیجه‌ای که از این جنگ گرفتیم در حال حاضر قدرت و توان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در سطح بسیار بالا و یک موهبت عظیم است.

وی با اشاره به سوابق مسئولیتی خود در فرماندهی تیپ سه زرهی همدان، فرمانده تیپ 40 سراب، فرمانده لشکر 18 کردستان، فرمانده قرارگاه مقدم ارتش در غرب کشور در طول هشت سال دفاع مقدس ابراز داشت: با  تیپ سه لشکر 16 زرهی که پرافتخارترین تیپ ارتش جمهوری اسلامی است توفیق اعزام به جبهه را داشتم و نزدیک به سه سال با فرماندهانی چون امیران رضایی، اسکویی و احمدی و پرسنل این تیپ که بهترین  پرسنل از نظرسربازی، درجه داری و فرماندهان بود خدمت کردم.

فرمانده تیپ 3 لشکر 16 زرهی در دوران دفاع مقدس ادامه داد: با توجه به مسئولیت‌های بنده از  فرمانده دسته تا فرمانده قرارگاهی در ارتش به جرات می توانم بگویم که بهترین‌ها، چه از نظر متفکرین که افسران بودند و چه از نظر استخوان‌بندی که درجه‌داران باشند و چه از نظر عضله که پیکره تیپ را تشکیل می‌دادند، در تیپ سه زرهی همدان بودند.

وی پر افتخارترین خدمت خود را در تیپ سه زرهی همدان دانست و بیان کرد: اگر بگویند پر افتخارترین خدمت در کدام واحد بود به جرات می گویم در تیپ سه زرهی همدان که امروز به عنوان تیپ 316 زرهی مستقل نامگذاری شده است.

نقش‌آفرینی رزمندگان تیپ 3 زرهی همدان در دوران دفاع مقدس

* دریافت نشان فتح از مقام معظم رهبری حاصل ایثارگری و خون شهدای تیپ 316 است

امیرسرتیپ جوادی با اشاره به اینکه تیپ سه زرهی همدان در طول جنگ از لحظه‌ای که وارد منطقه شد در تمام عملیات‌ها حضور موثری داشت و لحظه‌ای عقب‌نشینی نکرد، گفت: غیر نظامی‌ها که از نظام چندان اطلاعی ندارند تصورشان بر این است که دفاع عملیات نیست، در صورتی که دفاع مادر تمام عملیات‌ها است و به واسطه آن حمله و عقب نشینی شروع می شود.

وی در ادامه به دریافت نشان فتح از مقام معظم رهبری در راستای خدماتش در آزادسازی خرمشهر اشاره و عنوان کرد: لحظه‌ای که آن نشان فتح به دست مقام معظم رهبری بر سینه‌ام آویخته شد بهترین لحظه زندگیم بود و آن نشانی بود که توسط سربازان، درجه‌داران و افسران تیپ سه زرهی همدان به من داده شد وگرنه این نشان متعلق به تمام پرسنل این تیپ بوده و حاصل تلاش، ایثارگری و خون شهدای این تیپ است.

فرمانده اسبق تیپ 3 لشکر 16 زرهی همدان اضافه کرد: من اگر امروز آبرویی در بین مردم دارم و اگر کسی مرا قبول می کند بخاطر تلاش  و ایثارگری پرسنل تیپ سه زرهی همدان است چراکه من  به تنهایی نمی توانستم کاری از پیش ببرم جز با پرسنل ایثارگر این تیپ.

وی با اشاره به نقش رزمندگان تیپ سه زرهی در عملیات «کرخه نور» و رشادت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان بیان داشت: در این عملیات از نظر ایثارگری نمی توان کسی را متمایز کرد  چراکه همه ایثار و شجاعت داشتند و  توانستند موفقیت به‌سزایی کسب کنند.

امیرسرتیپ جوادی با بیان اینکه در عملیات‌ها تمام فرماندهان در خط و پهلو به پهلوی پرسنل حرکت می‌کردند، گفت: در همین عملیات 15 دی ماه از سرهنگ اسکویی و سرهنگ رضایی‌های زمان ایثارگری بزرگی دیدیم که دندانشان را می فشردند و برای حمله روزشماری می‌کردند.

* برای بازنشستگان نظامی بازنشستگی وجود ندارد

وی با بیان اینکه تمایزی بین هیچ کدام از رزمندگان قائل نیستم، عنوان کرد: تمایز بین ایثار رزمندگان بی‌وفایی به دیگر رزمندگان و به خصوص شهدا است که جانشان را فدا کردند.

فرمانده اسبق تیپ 3 لشکر 16 زرهی همدان بر ضرورت زنده نگهداشتن یاد و خاطر شهدا در جامعه پرداخت و تاکید کرد: به فرموده امام خامنه ای(مد ظله العالی) «یاد شهدا کمتر از شهادت نیست»، بنابراین باید ملت و به خصوص جوانان را با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا و آنها را در مسیر شهدا حرکت داد تا آرمان‌ها حفظ و اهداف متعالی شهدا تحقق یابد.

وی با اشاره به ناامنی کشورهای منطقه، امنیت پایدار کشور را حاصل خون شهدا دانست و یادآرو شد: این امنیت باید حفظ شود و نباید از خون پاک شهدا غافل بود.

امیرسرتیپ جوادی با بیان اینکه برای بازنشستگان نظامی بازنشستگی وجود ندارد، تصریح کرد: هر جا که احساس شود آرمان‌های انقلاب در خطر است همه جان بر کف از آن دفاع خواهیم کرد و هیچ‌گاه نمی‌گویم افتخار بازنشستگی دارم چراکه پرسنل نظامی همواره مشتاق خدمت  به مملکت و مردم هستند.

وی خاطرنشان کرد: نظامی‌ها همچون شهدای گمنامی هستند که هیچ گونه توقع، سهم و ادعایی ندارند که باید آنها را به عنوان الگو برای جوانان قرار دهیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات