ایران از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون روزانه بیش از ۵۰۰ هزار بشکه میعانات به شرق دور صادر کرده است.
کد خبر: ۸۹۲۴۶۵۲
|
۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، ایران از ابتدای سال 2017 تاکنون روزانه بیش از 500 هزار بشکه نفت خام بسیار سبک (میعانات) به شرق دور صادر کرده و انتظار می رود میزان صادرات میعانات این کشور به این کشورها تا پایان امسال همچنان بالا باقی بماند، زیرا کره جنوبی در حال افزایش برنامه خرید خود از ایران است و دیگر خریداران آسیایی نیز قیمت میعانات تولیدی پارس جنوبی را نسبت به سایر انواع میعانات موجود در بازار رقابتی می دانند.

به گفته تجار، بازگشت ایران به بازار بین المللی بعد از لغو تحریم ها در اوایل سال 2016 با استقبال کشورهای شمال آسیا مواجه شد و جریان صدور میعانات از ایران به شرق دور احتمالا در ماه های آینده نیز قوی باقی خواهد ماند. این صرف نظر از هرگونه بروز اختلال احتمالی در عرضه میعانات ایران به دلیل تشدید تنش ها بین ایران و آمریکاست.

دو منبع مطلع از مفاد قراردادهای ایران و کره گفتند، میعانات پارس جنوبی ایران امسال به سرعت به میعانات محبوب کره جنوبی تبدیل شده و این کشور قصد دارد در سه ماهه پایانی سال روزانه حداقل 250 هزار بشکه میعانات از ایران خریداری کند.

یکی از این منابع افزود، شرکت هانوها توتال پتروچمیکالز از ابتدای امسال تاکنون روزانه 100 تا 120 هزار بشکه میعانات پارس جنوبی وارد کرده است. وی افزود، بعید است افزایش محبوبیت میعانات ایگل فورد آمریکا موجب تغییر ترجیح کره جنوبی به واردات میعانات از ایران شود.

این منبع کره ای افزود: «واردات میعانات از آمریکا امسال رشد بالایی داشته است. اما خب که چه؟ میعانات پارس جنوبی ایران همچنان ارزان تر است و سهم بالایی از واردات کره جنوبی را به خود اختصاص داده که هیچگاه قابل جایگزین شدن نیست.»

تجار میعانات گفتند، دیگر مصرف کنندگان میعانات در شمال آسیا از جمله اس کی اینوویشن و هیوندای چمیکال کره و جی ایکس تی جی ژاپن هم احتمالا تا پایان زمان قراردادهایشان در سال 2017هر ماه حداقل یک سوپرتانکر میعانات پارس جنوبی وارد خواهند کرد.

تجار همچنین خاطر نشان کردند که ایران احتمالا از کاهش اخیر عرضه میعانات قطر به بازار آسیا نیز منتفع شده است.

یک منبع دیگر گفت: «عدم حضور میعانات قطر برای ماه نوامبر احتمالا خریداران میعانات پارس جنوبی را تشویق کرده تا خریدهای بیشتری را انجام دهند...تاخیر در تحویل محموله های ارسالی از آمریکا به دلیل طوفان های اخیر نیز احتمالا به نفع ایران تمام شده است.»

منابع مطلع گفتند افزایش ظرفیت پالایش میعانات کره جنوبی نیز احتمالا موجب افزایش واردات این کشور در سه ماهه پایانی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خواهد شد.

همچنین شرایط قیمتی جذاب میعانات پارس جنوبی احتمالا خریداران شمال شرق آسیا را به خرید بیشتر از شرکت ملی نفت ایران تشویق کرده است.

یک منبع آگاه در شرکت ملی نفت ایران میزان میعانات صادراتی ایران به شرق دور را از ابتدای امسال تاکنون بیش از 500 هزار بشکه در روز برآورد کرده است.

یک تاجر میعانات در سنگاپور گفت: «قیمت های رسمی میعانات برای عرضه به بازار آسیا بسیار بالا هستند... تفاوت قیمت میعانات قطر بسیار زیاد است.»

به گفته تجار، در حالی که عربستان و قطر قیمت رسمی میعانات خود برای عرضه در بازار آسیا را افزایش داده اند، قیمت رسمی میعانات پارس جنوبی برای بارگیری در سه ماهه پایانی سال با تخفیفی 50 سنت تا یک دلاری نسبت به برآوردهای موسسه پلاتس عرضه شده است.

ارسال نظرات