اهمیت تغذیه سالم برای دوران تحصیل دانش آموزان

تغذیه سالم برای دوران تحصیل دانش آموزان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
کد خبر: ۸۹۲۴۰۲۴
|
۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۶
متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به اینکه مصرفاهمیت تغذیه سالم برای دوران تحصیل دانش آموزان صبحانه برای فرزندان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: اجتناب از خوردن صبحانه در برخی از دانش آموزان در مقاطع دبستان و راهنمایی سبب اختلال در رشد و یادگیری آنان می‌شود.
دکتر جان محمد ملک زاده ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از دانش آموزان تمایلی به صرف صبحانه ندارند، حضور همه اعضای خانواده در کنار سفره، تنوع مواد غذایی و خود داری از تکراری شدن و یکنواختی صبحانه در افزایش میل دانش آموز به صرف صبحانه بسیار موثر است.
متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد ادامه داد: صبحانه دانش آموزان باید شامل حداقل سه گروه از گروه‌های مواد غذایی گوشت و حبوبات (تخم مرغ، آش و عدسی)، لبنیات، نان و غلات، میوه و سبزیجات باشد.
دکتر ملک زاده مصرف میان وعده را یکی دیگر از ضروریات تغذیه در دانش آموزان دانست و افزود: با توجه به اینکه دانش آموزان به مصرف تنقلات و مواد غذایی کم ارزش مانند چیپس، پفک، لواشک و امثال آن‌ها در دوران تحصیل به ویژه دوران ابتدایی تمایل بیشتری دارند، بنابراین لازم است تغذیه آن‌ها به دقت تحت نظر باشد.
دکتر ملک زاده افزود: مصرف میان وعده‌های نامناسبی، چون بیسکوییت، کیک، کلوچه، لواشک، چیپس، پفک و آبمیوه‌های صنعتی نیاز‌های بدنی آن‌ها را تامین نکرده و سبب سیری کاذب در دانش آموزان می‌شوند.
وی با بیان اینکه سیری کاذب در نهایت منجر به سوء تغذیه و اختلال در رشد می‌شود ادامه داد: برنامه ریزی برای تغذیه صحیح دانش آموز و مصرف صبحانه توسط آن‌ها لازم است به دقت صورت گیرد.
متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به اینکه میان وعده باید ۳ ساعت قبل از نهار مصرف شود گفت: میان وعده‌ی مناسب باید جزو گروه‌های اصلی غذایی مانند نان و غلات، گوشت و حبوبات، لبنیات، میوه، سبزی و انواع مغز‌ها باشد.
وی افزود: چنانچه که دانش آموز دچار اضافه وزن باشد بهتر است از گذاشتن میان وعده‌های شیرینی چون؛ عسل و مربا خودداری و در صورتی که دانش آموز کم وزن باشد، افزودن مواد غذایی انرژی زایی مانند مربا و عسل علاوه بر مواد غذایی ذکر شده، می‌تواند به رشد آن‌ها کمک کند.
دکتر ملک زاده گفت: انتخاب مواد غذایی در صبحانه محدودیتی ندارد و حتی می‌توان از آش، سوپ، عدسی، آبگوشت، کوکو، کتلت و پنیر با مغز گردو که سبب تشویق دانش آموز به خوردن صبحانه می‌شوند، استفاده کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار