«پزشک پرواز» خاطرات دکتر محمد تقی خرسندی آشتیانی، پزشک معالج از رویدادها، اقدامات و مداوای مجروحان در دوران دفاع مقدس است؛ که توسط فاطمه دهقان نیری گردآوری و به نگارش درآمده است.
کد خبر: ۸۹۲۳۳۵۶
|
۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از  پایگاه خبری سوره مهر، دهقان نیری درباره کتاب گفت: این اثر در راستای پروژه‌ای است که در دفتر ادبیات هنر مقاومت حوزه هنری در حال انجام است مبنی بر اینکه خاطرات پزشکان که در دوران دفاع مقدس در جنگ حضور داشتند، گردآوری شود.
 
وی ادامه داد: در حوزه بهداشت و درمان در حوزه جنگ خیلی کم کار شده است، صرفا چند کار از پرستاران و چند اثر پراکنده هم از پزشکان است. این اثر روایت پزشکی است که از ابتدای تهاجم عراق در بطن جنگ(دزفول) حضور داشته است و سه سال داوطلبانه به مداوای مجروحان می‌پرداخته است.
 
دهقان نیری افزود: این اثر به دوران کودکی دکتر خرسندی، مراحل تحصیل وی، حضور داوطلبانه دردوران دفاع مقدس و روزهای پس از جنگ اختصاص یافته است.
 
وی همچنین اظهار داشت: دکتر خرسندی روز بیست و هشتم شهریور 59 وسایلش را بسته بندی کرده حتی مطبش را با تجهیزاتش در دزفول واگذار بود. پیشتر با پایگاه وحدتی دزفول هم تسویه حساب انجام داد. قرار بود در روزهای آینده به تهران رفته برای گرفتن تخصصش به خارج از کشور برود، که با شروع جنگ از رفتن به خارج صرف نظر کرد. که البته بعد سه سال به تهران آمد و با گرفتن تخصصش، از آن زمان به بعد بازهم داوطلبانه در جبهه‌های جنگ برای مداوای مجروحان در مناطق جنگی حضور داشت.
 
این نویسنده و خاطره‌نگار همچنین به عنوان کتاب اشاره کرد و گفت: دکتر خرسندی زمانی که در پایگاه دزفول حضور داشت طبق دوره ای که دیده بود در بیمارستان وظیفه مداوای خلبانان را بعهده داشت، لذا عنوان کتاب برگرفته از حیطه کاری ایشان است.
 
دهقان نیری در پایان درباره دو حیطه کاری نویسندگی و خاطره‌نگاری خاطر نشان کرد: کار در حوزه خاطره نگاری و تاریخ شفاهی سخت‌تر از عرصه نویسندگی است. داستان یک حُسنی دارد که همه مواردش دست نویسنده است، جهانی که خود نویسنده دوست دارد خلق می کند اما در حوزه خاطره و تاریخ شفاهی با آدمهای دیگری سر و کار دارید. در اصل به نظرم کار در حوزه تاریخ شفاهی سخت‌تر است از این که بعد که نویسنده سعی دارد حقیقت را بنویسد.
 
در قسمتی از کتاب اینگونه آمده است: جسد خلبان را آوردند بیمارستان. رفتم جلو او را معاینه کنم، دیدم تورج یوسف، دوست خودمان است. می‌رود برون مرزی؛ هواپیمایش نقص فنی پیدا می‌کند. می‌خواهد هواپیما را بیاورد و جایی بنشاند تا از دست نرود. هم زمان، هواپیماهای عراقی می آیند. او هم با هواپیمای عراقی درگیر می‌شود...
 
کتاب«پزشک پرواز» تولید دفتر ادبیات و مقاومت حوزه هنری است که در قطع رقعی و در شمارگان 2500نسخه به تازگی توسط سوره مهر منتشر شده است.

ارسال نظرات