مخترع محصولات شیمیایی ویژه آزمایشگاه در ابرکوه:

تولید فرمازین در داخل ۷ میلیون دلار برای کشور صرفه جویی دارد/ برخی مسولان فقط برای روبان بریدن اقدام می کنند

مخترع محصولات شیمیایی ویژه آزمایشگاه در ابرکوه گفت: در صورت حمایت از محصولات بومی، تنها یکی از این 53 محصول به نام فرمازین سالانه نزدیک به 7 میلیون دلار برای کشور صرفه جویی دارد.
کد خبر: ۸۹۲۳۲۶۸
|
۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۰
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از سرو ابرکوه، چندی پیش مدیرعامل شرکت دانش بنیان شفق کویر ابرکوه، که زیر نظر مرکز رشد وفناوری ابرکوه و پارک علم و فناوری یزد فعالیت می‌کند، با تکیه بر نیرو‌های جوان ابرکوهی از موفقیت در تولید ۵۳ محصول شیمیایی استاندارد آزمایشگاه ها، که مشابه نمونه‌های خارجی است خبر داد.

خبرنگار سرو ابرکوه نیز به سراغ این شرکت رفت تا از نزدیک با این نخبگان ابرکوهی دیدار و گفتگویی داشته باشد.

از ترم ۲ دانشگاه وارد فعالیت‌های پژوهشی شدم/ ساخت محلول کالیبراسیون دستگاه کدورت سنج
محسن احمدی پور فارغ التحصیل مهندسی شیمی و مخترع محصولات شیمیایی ویژه آزمایشگاه در این زمینه اظهار کرد: از ترم ۲ دانشگاه با هدف اختراع طرح و ایده‌ای که برای کشور و مردم ایران منافع مادی و معنوی فراوان داشته باشد وارد فعالیت‌های پژوهشی شدم.



احمدی پور افزود: در تکاپوی این ایده، به محلولی رسیدم که برای کالیبراسیون دستگاه کدورت سنج استفاده می‌شود، دستگاه کدورت سنج برای اندازه گیری کدورت مایعات استفاده و این دستگاه با محلول فرمازین تنظیم و یا به اصطلاح کالیبره می‌شود تا بتواند کدورت مایعات را اندازه بگیرد.

تولید ۵۳ محلول در شرکت دانش بنیان ابرکوه
مدیرعامل شرکت دانش بنیان شفق کویر ابرکوه تصریح کرد: خانواده این محلول‌ها فراوانند و تاکنون از آلمان، آمریکا و چند کشور دیگر به ایران وارد می‌شدند و شرکت ما دست به تولید این خانواده زد و در حال حاضر به ۵۳ محصول از این خانواده رسیده است.

وی در خصوص روند کار خود بیان کرد: حدوداً دو ماه پس از بررسی‌های فراوان در مقاله‌های زبان اصلی و مشورت با اساتید دانشگاه به دانش فنیش رسیدم. سپس دانش فنی این محصول را به مرکز نوآوری دانشگاه که زیر نظر پارک علم و فناوری خراسان بود ارسال کردم و در آنجا چندین داور در مورد این طرح داوری کردند، تا اینکه طرح به عنوان نوآوری پذیرفته شد و برای ساخت نمونه اولیه مبلغی پرداخت شد.

مخترع ابرکوهی در ادامه با هدف بازاریابی و شرکت در جشنواره‌های بزرگ و کسب استاندارد‌های بین المللی از ارسال نمونه اولیه کار خبر داد، که در مرحله بعد از ساخت انجام داده است.

اخذ استاندارد ISO برای محصول ساخته شده
احمدی پور ضمن تقدیر از حمایت‌های علمی دکتر صفوی عضو هیئت علمی دانشگاه مشهد ادامه داد: وقتی که این محصول در این مراکز تایید شد توانستیم ۵۳ محصول از این خانواده تولید کنیم، که حدوداً ۱۰ محصول آن برای اولین بار در کشور تولید می‌شود.



جوان ابرکوهی در مورد افتخارات علمی خود گفت: این طرح توانسته است از استاندارد ISO۱۷۰۵ تحت لیسانس شرکت TNRS آمریکا، استاندارد ISO۹۰۰۱ و استاندارد از اداره استاندارد استان یزد اخذ کند.

احمدی پور بیان کرد: همچنین این طرح پس از تاییدیه علمی از هیات علمی دانشگاه مشهد، در جشنواره‌های کارآفرینی شیخ بهائی، علم تا عمل تهران و طرح برتر نوآوری خراسان برگزیده شد و در پارک علم و فناوری استان خراسان و یزد عنوان برتر را کسب کرد.

برای شروع حداقل ۵۰ میلیون تومان سرمایه نیاز داشتیم
وی ضمن بیان مشکلات این راه پر فراز و نشیب از مسئولان استان و شهرستان گلایه کرد و افزود: برای راه اندازی تولید نیمه صنعتی به حداقل ۵۰ میلیون تومان سرمایه نیاز داشتیم، که متاسفانه مسئولان حاضر نشدند تسهیلاتی از صندوق کارآفرینی به ما بدهند. به همین علت در حال حاضر با همکاری وحید فلاح دخت در این عرصه فعالیت می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان شفق کویر ابرکوه، ضمن بیان اینکه برخی طرح‌ها بار‌ها از مزایای این صندوق استفاده کرده اند، گفت: با سرمایه فعلی که در دست داریم فقط می‌توانیم ۲۴ مورد از این محصولات را به مرحله تولید و بره برداری برسانیم.

احمدی پور عنوان کرد: در این زمینه از کمترین حمایت مسئولان محروم بودیم و متأسفانه برخی از آن‌ها فقط برای روبان بریدن، عکس گرفتن و سخنرانی کردن، اقدام می‌کنند.

وی تأکید کرد: با اینکه فرصت‌های زیادی از مشهد، شیراز و حتی خارج از کشور برای تولید ایجاد شده است، ولی اقدامی نکردم و علاقه‌مند بودم که این افتخار برای شهرستان ابرکوه و ایجاد زمینه اشتغال برای مردم همین شهر باشد.

محصول فرمازین ۷ میلیون دلار برای کشور صرفه جویی دارد
احمدی پور اذعان کرد: در صورت حمایت از محصولات بومی و ایجاد زمینه‌های تولید آن‌ها در داخل، تنها یکی از این ۵۳ محصول به نام فرمازین سالانه نزدیک به ۷ میلیون دلار برای کشور صرفه جویی دارد.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون بیش از ۹۰ درصد از این محصولات از خارج از کشور تهیه می‌شود و خروج از وابستگی، جلوگیری از خروج ارز، کیفیت مناسب، دسترسی راحت و سریع و هزینه پایین خرید برای مصرف کننده از دستاورد‌های این شرکت دانش بنیان در تولید این محصولات است.


ارسال نظرات
آخرین اخبار