در نخستین روز از سال جدید تحصیلی پس از تشکیل صف و برگزاری آیین آغاز مهر مدارس، خانواده‌های دانش‌آموزان محمدآبادی تصمیم گرفتند تا در اقدامی به جای راهی کردن فرزندان خود به کلاس درس، دانش‌آموزان را به منازل ببرند تا هر چه زودتر تکلیف کمبود معلمان این روستا برطرف شود.
کد خبر: ۸۹۲۳۱۲۴
|
۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، مهر ماه مهربانی و آغاز فصل پاییز است که با خود تحرک، پویایی، جنب و جوش، نوآوری و حرکت به همراه دارد.

بازگشایی مراکز علمی، دانشگاه و مدارس در مهر ماه بوی سرزندگی و طراوت دارند و آغازی نو را به ارمغان می‌آورند.

در زمینه آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت و تحصیل وجود مشکلاتی برای دانش‎آموزان و خانواده‎های آنها همانند کمبود فضاهای آموزشی، قیمت بالای لوازم‎التحریر، مشکلاتی در مسیر ثبت‎نام، پرداخت هزینه‎های ورود به آموزشگاه‎ها و کمبود معلم مورد نیاز طرح است که وظیفه رسانه‎ها گام برداشتن در راستای حل مشکلات است.

با کنکاش برای با خبر شدن از مشکلات آموزشی مدارس با مردم روستای محمدآباد بخش امامزاده عبدالله روبرو شدیم که از کمبود معلم برای مدرسه تازه تأسیس هفت کلاسه خود گلایه داشتند و عدم محقق شدن وعده‌های مسؤولان آموزش و پرورش شهرستان آمل را به میان آوردند.

دهیار روستای محمدآباد بخش امامزاده عبدالله در گفت‎وگو با فارس بیان کرد: این روستا در مسیر جاده ارتباطی و ترانزیتی هراز دارای بیش از یک هزار نفر جمعیت با تعداد 350 خانوار است.

قاسم ادهمی با اشاره به اینکه بالای 100 دانش‎آموز این روستا در مقطع ابتدایی و مهدکودک مشغول به تحصیل هستند، افزود: عملیات اجرایی ساختمان جدید مدرسه روستای محمدآباد از سال 1394 آغاز شده و اقدام ساخت آن در سال 1395 با اعتبارات طرح بنیاد برکت دنبال شد.

وی با بیان اینکه مدرسه هفت کلاسه روستای محمدآباد در مقطع ابتدایی 20 بهمن سال گذشته همزمان با ایام دهه فجر با حضور مسؤولان کشوری، استانی و شهری به بهره‌برداری رسید، ادامه داد: این مدرسه طی مدت 6 ماه زودتر از موعد مقرر افتتاح شده است.

دهیار روستای محمدآباد بخش امامزاده عبدالله آمل یادآور شد: زمین این مدرسه از سوی اهالی روستا حدود 40 سال گذشته برای مدرسه اختصاص یافت هر چند این دبستان 6 کلاسه بوده ولی با رایزنی فراوان با اختصاص یک کلاس برای مهدکودک به هفت کلاس تبدیل شده است.

این مسؤول با اعلام اینکه برای سال تحصیلی جدید با توجه به در اختیار داشتن 6 پایه و دانش‌آموزان لازم درخواست فعالیت 6 معلم برای کلاس‌های درس داده شد، افزود: این موضوع از سوی مدیر و مسؤولان اداره آموزش و پرورش با مخالفت روبرو شده و 4 معلم برای 6 پایه تحصیلی در نظر گرفته شده است.

ادهمی با اشاره به اینکه از سوی اداره آموزش و پرورش آمل اعلام شده که مدیر مدرسه باید یک کلاس درس را برعهده بگیرد و یکی از معلمان هم تدریس در دو کلاس را تقبل کند، بیان کرد: اگر روزی مدیر مدرسه جلسه‌ای داشته باشد یا برای پیگیری حوادث احتمالی مدرسه را ترک کند امر آموزش با مختل روبرو می‌شود همچنین با مرخصی استحقاقی یا استعلاجی معلمی که تدریس دو پایه را دارد باز والدین و دانش‌آموزان با مشکلات زیاد روبرو می‌شوند.

وی با تأکید بر استفاده قانونی معلمان بالای 20 سال سابقه کار در مدارس و تعطیلی یک روز غیر از پنج‌شنبه، خاطرنشان کرد: با حضور اعضای شورای مدرسه و شورای اسلامی روستا طی هماهنگی با بخشدار امامزاده عبدالله نشستی با مدیر آموزش و پرورش شهرستان آمل داشتیم که نتیجه نداد.

ادهمی با بیان اینکه اداره آموزش و پرورش آمل برای ساخت و عملیات عمرانی مدرسه روستای محمدآباد هزینه‌ای متقبل نشد، گفت: با توجه به عدم دریافت پول از والدین برای تحصیل فرزندان، هزینه‌های جاری مدرسه با درخواست سرانه 130 هزار تومانی از هر دانش‌آموز پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به انجام نشدن قول‌هایی از سوی اداره آموزش و پرورش این شهرستان، بیان کرد: نیروهای مازاد زیادی در آمل وجود دارند که بدون تدریس حقوق دریافت می‌کنند هر چند حاضر هستیم از این نیروهای مازاد برای استفاده در دبستان محمدآباد بکارگیری شود که این امر هم با مخالفت روبرو شد.

ادهمی با اشاره به اینکه سال گذشته حقوق یکی از معلمان این روستا با استفاده از بسته حمایتی مورد حمایت اهالی محل تأمین می‌شد، ادامه داد: امسال حتی حاضر به استفاده از معلمان بسته حمایتی بودیم ولی آموزش و پرورش بدون استفاده از فرهنگیان با سابقه پایین و دارای انگیزه اعلام کرده که معلم بازنشسته مورد نظر خود را راهی کلاس درس می‌کند که با مخالف اولیا و خانواده‌ها روبرو شد.

وی یادآور شد: در نخستین روز از سال جدید تحصیلی پس از تشکیل صف و برگزاری آیین آغاز مهر مدارس، خانواده‌های دانش‌آموزان محمدآبادی تصمیم گرفتند تا در اقدامی به جای راهی کردن فرزندان خود به کلاس درس، دانش‌آموزان را به منازل ببرند تا هر چه زودتر تکلیف کمبود معلمان این روستا برطرف شود.

ادهمی با اعلام اینکه خانواده‌ها به دنبال کاهش دغدغه امر تحصیل فرزندان خود هستند، بیان کرد: محمدآباد از روستاهای نزدیک به شهر است و احتمال می‌رود خانواده‌ها با مخالف اداره آموزش و پرورش شهرستان آمل فرزندان خود را با اختصاص سرویس مدرسه راهی مدارس شهر کنند و از تحصیل در روستا انصراف دهند در حالی که دبستان جدیدالتأسیس روستا با هزینه حدود 800 میلیون تومان از محل اعتبارات بنیاد برکت برای کاهش مهاجرت از روستا به شهر اختصاص یافته و همه تلاش‌ها و فعالیت‌ها را زیر سؤال می‌برد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها