مسئول بسیج کارگری استان قم در گفتگو با «بسیج»:

اشتغالزایی پیش کش، جلوی تعدیل نیرو را بگیرید!/40 درصد کارخانجات قم تعطیل اند

مسئول بسیج کارگری استان قم گفت: سازمان بسیج و به خصوص بسیج کارگری این توانمندی را ندارد تا با حمایت مالی کارخانجات را از ورشکستگی نجات دهد.
کد خبر: ۸۹۲۲۹۷۹
|
۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۵

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: نام‌گذاری امسال به عنوان سال تولید و اشتغال بیانگر عمق حساسیت‌ها نسبت به وضعیت بازار کار و ازدیاد بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان است.

تاکید رهبر معظم انقلاب بر مقوله تولید و اشتغال ناشی از اهمیت آنها در شرایط کنونی کشور است لذا شناسایی چالشهای پیش روی تولید و اشتغال در عرصه کنونی اقتصاد ایران باید در دستور کار همه دستگاه ها قرار گیرد.

تردیدی نیست که در حال حاضر بزرگترین و مهمترین مشکل کشور بیکاری است. حداقل از اظهارات صریح و پیام‌های هشدار دهنده اقتصاددانان و کارشناسان امر می‌توان به این نتیجه رسید، اما ایجاد اشتغال از عهده یک وزارتخانه خارج است و همه دستگاه‌ها و مجموعه‌ها باید برای اشتغالزایی همت کنند و به میدان بیایند. در همین حال لازم است تا در برخی رویکردها نسبت به اشتغال اصلاحاتی صورت گیرد و زیرساختهای لازم برای تحریک بازار کار به نحو شایسته فراهم شود.

 اشتغالزایی پیش کش، جلوی تعدیل نیرو را بگیرید!/40 درصد کارخانجات قم تعطیل اند

فعالان کارگری معتقدند برای آنکه شعار امسال عملیاتی شود دولت باید موانع پیش روی تولید و اشتغال را از میان بردارد.

راهکار دیگری که برای برون رفت تولید از رکود باید در پیش گرفت، تقویت سرمایه‌گذاری است. اگر امنیت سرمایه‌گذاری در ایران تامین و تضمین شود، سرمایه گذار داخلی و خارجی با اطمینان کامل در فعالیتهای تولیدی مشارکت کرده و سرمایه‌های خود را وارد می‌کند.

اهداف و جایگاه کم نظیر بسیج کارگری در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال بیش از پیش اهمیت دارد؛ از این رو گفتگویی با مسئول بسیج کارگری استان قم ترتیب دادیم که از نظرتان می گذرد.

مرادی، مسئول بسیج کارگری استان قم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به میزان مشارکت دولت در تحقق اشتغال در جامعه گفت: در مورد فعالیت دولت و میزان موفقیت آنها در ایجاد اشتغال و کار خود مردم باید صحبت کنند بر همین اساس یک زمانی وقتی شب وارد شهر قم می شدید چراغ ها و انوار شهر نشان از رونق کسب و کار داشت اما امروز اگر شبی وارد شهر بشوید به یاد شهر اموات خواهید افتاد.

مسئول بسیج کارگری استان قم با انتقاد از شعارزدگی مردم و نیز عملکرد ضعیف دولت در اشتغالزایی جوانان تصریح کرد: در عمل دولت برای تولید و اشتغال علی رغم این همه شعار و آمارها تقریبا هیچ کاری انجام نداده است.

 این درحالی است که هر روز شاهد تعدیل و اخراج نیروها از کارگاه ها و کارخانجات کشور هستیم. اگر دولت کاری انجام داده بود حداقل جلوی تعدیل نیروها را می گرفت اما دولت نه تنها اشتغال و کار جدید ایجاد نمی کند بلکه روز به روزشاهد  تعطیلی کارخانه ها هستیم.

وی در مورد آمار تعطیلی کارخانجات استان قم عنوان کرد: ما آمار دقیقی از اوضاع فعالیت کارخانجات استان قم نداریم اما در خوشبینانه ترین حالت 60 درصد از کارخانه های این استان درحال کار هستند. امروز نزدیک به 40 درصد از کارخانجات استان به طور کامل تعطیل شده اند و مابقی آنها به حالت فعال و نیمه فعال هستند و متأسفانه آمار دقیقی که به توان بر روی آن استناد کرد وجود ندارد.

مسئول بسیج کارگری استان قم  در پاسخ به این سوال که بسیج از کارخانجات ورشکسته حمایت مالی می کند؟ تصریح کرد: در مورد حمایت مالی بسیج از کارخانجات تعطیل شده باید گفت که سازمان بسیج و به خصوص بسیج کارگری این توانمندی را ندارد تا با حمایت مالی کارخانجات را از ورشکستگی نجات دهد و اگر در جایی از کشور چنین اتفاقی رخ داده در استان قم کاری صورت نگرفته است. در همین خصوص سازمان بسیج به علت عدم حمایت مالی از سوی دولت به قدری در تنگنا است که توانایی کمک مالی ندارد و تنها طرح و برنامه های خود را در زمینه فرهنگ سازی و کار تبلیغی متمرکز کرده است.

ارسال نظرات