یک کشاورز بسیجی در گفتگو با «بسیج»:

سماق کاران با مشکلات فراوانی روبرو هستند

علی فارابی گفت: متاسفانه سماق کاران در روستای خانیک با مشکلات فراوانی روبرو هستند نبود بازاریابی مناسب و مسیر جاده ای نامناسب موجب شده است که برداشت و عرضه سماق خانیکی در بازار با چالش‌هایی مواجه شود.
کد خبر: ۸۹۲۲۵۷۸
|
۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۳

علی فارابی یکی از کشاورزان بسیجی و پدر شهید حسین فارابی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: روستای خانیک در شهرستان گناباد استان خراسان رضوی، سماق کشت می‌شود . سماق درختچه ای خزان پذیر بوده و نسبت به سرما حساس می‌باشد. گل دهی آن در ماه های تیر و مردادماه است.

وی با بیان اینکه سماق نورپسند است افزود: سماق مقاوم به آفات و امراض است و گیاه سماق در برابر بادهای قوی مقاوم است. با رسیده شدن دانه ها در اواخر پاییز، آنها را از شاخه جدا می‌نمایند. اجزای سماق پس از جداکردن میوه ها از ساقه خوشه ای، آن را بهم ساییده و در اثر این سایش پوسته قابل مصرف جدا می‌شود. امروزه به وسیله آسیاب، پوسته از هسته جدا می‌شود و پس از الک کردن و جدا کردن دانه ها پوست ترش قابل مصرف می‌باشد.

وی در ادامه افزود: سماق، خواص زیادی دارد و از طبع سرد و خشک برخودار  بوده و خاصیت ضد میکروبی دارد.

فارابی خاطرنشان کرد: متاسفانه سماق کاران در روستای خانیک با مشکلات فراوانی روبرو هستند نبود بازاریابی مناسب، نبود بسته بندی و دوری از مرکز شهرهای بزرگ و مسیر جاده ای نامناسب موجب شده است که برداشت و عرضه سماق خانیکی در بازار با چالش‌هایی مواجه شود.

این کشاورز بسیجی در خاتمه افزود: انتظار می‌رود دولتمردان و مسوولان حمایت لازم را از سماق کاران داشته باشند و در جهت ترویج و توزیع و بسته بندی سماق در بازارهای داخلی و خارجی نقش بسزایی ایفا کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار