خبرهای داغ:
کارآفرین لارستانی برای تولید روغن کنجد روشی را برگزیده که سودآوری اقتصادی را فدای سلامت مردم کرده است.
کد خبر: ۸۹۲۲۳۳۸
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷

تکیه به توان و ظرفیت بومی یکی از فاکتورهای اقتصاد مقاومتی است که سبب ایجاد شغل و رونق اقتصاد می‌شود. این موضوعی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی به آن اذعان دارند با این حال تکیه بر توان داخلی و بومی تنها در سطح گسترده و ملی مدنظر نیست بلکه در یک شهر کوچک یا حتی روستا نیز می‌تواند مصداق داشته باشد. 

یعقوب امینی کارآفرین لارستانی که از ظرفیت این شهرستان در تولید کنجد مرغوب استفاده کرده، کار و کسبی راه انداخته و برای 8 نفر اشتغالزایی کرده یکی از مصادیق این فاکتور اقتصاد مقاومتی است. وی معتقد است اگر در هر شهرستانی متناسب با توانمندی آن شهرستان پروژه‌های اقتصادی تعریف شود افراد بسیاری که مرتبط با آن فعالیت هستند، دارای شغل می‌شوند. 

سلامتی که بر سودآوری ارجحیت دارد 

به گفته امینی در حال حاضر کنجد لارستان از مرغوبیت بسیار خوبی برخوردار است که با راه‌اندازی کارگاه‌های روغن‌گیری کنجد نه تنها به دلیل کم آب بودن کشت این محصول در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود بلکه چرخه‌ای از شغل بین کشاورزان و تولیدکنندگان روغن کنجد و ارده به وجود می‌آید. 

این کارآفرین لارستانی در گفت‌وگو با تسنیم کار خود را چنین شرح می‌دهد « از سال 90 در شهرک صنعتی شروع به کار کردیم اما به دلیل مشکلاتی از جمله اجاره بهای بالا پس از 2 سال کار را متوقف و به شهر لطیفی بازگشتیم پس از آن با همکاری بسیج سازندگی در لطیفی اقدام به راه‌اندازی کارگاه روغن‌گیری کنجد کردیم». 

وی که موفق شده روزانه 300 کیلوگرم روغن کنجد تهیه کند از انتخاب روشی سخن می‌گوید که پس از 8 ماه تحقیق و همکاری با دانشکده علوم پزشکی لار  به آن رسیده است و هر چند روش سنتی محسوب می‌شود اما  به ادعای امینیکیفیت روغن به دست آمده از آن با روش صنعتی قابل مقایسه نیست. 

به گفته این کارآفرین لارستانی در روش سنتی هر چند سودآوری اقتصادی چندانی ندارد اما روغنی که تولید می‌شود هم تحمل حرارت بیشتری را دارد و هم اینکه درصد فسادپذیری‌اش کاهش پیدا می‌کند. انتخاب این روش و تولید روغن سالم سبب شده که امینی موفق به دریافت برند سیب سلامت شود. 

« تاکنون محصول تولید شده در سطح منطقه به فروش می‌رفت اما پس از دریافت برند سیب سلامت می‌توان برای بازاریابی به دیگر استان‌ها و کشورها نیز صادر کرد» این را امینی می‌گوید و به نقش بسیج سازندگی برای راه‌اندازی کارگاه،دریافت مجوزها و برند سیب سلامت اشاره می‌کند. 

وی درباره این روش تولید روغن می‌گوید: « در این روش از آب استفاده می‌شود که نقش مهمی در تصفیه روغن دارد و ابتدا کنجد به مدت 8 ساعت در آب خیسانده و در مراحل مختلف کنجد تمیز شده برای روغن‌گیری استفاده می‌شود در صورتی که در روش صنعتی گاهی کنجد را به صورت نشسته برای روغن‌گیری استفاده می‌کنند». 

تکمیل چرخه تولید روغن کنجد نیاز لارستان

به باور امینی در صورتی که کارگاه‌های روغن‌گیری کنجد در شهرستان فعال شود می‌توان مراکزی هم برای فرآوری و تمیز کردن کنجد راه‌اندازی کرد تا کشاورزان لارستان کنجد خود را در داخل شهرستان فرآوری کنند.

به گفته وی «کشاورز کنجد دارد اما کثیف است؛ برگ، چوب و خاک دارد که با راه‌اندازی این مرکز میتوان کنجدها را به یزد و دیگر استان‌ها فرستاد».  این کارآفرین لارستانی برای مشاوره به کسانی که می‌خواهند این فعالیت را شروع کنند، اعلام آمادگی می‌کند. 

محسن چرخی، رئیس بسیج سازندگی لارستان در گفت‌وگو با تسنیم راه‌اندازی، برندسازی و معرفی محصول را سه گام برای تحقق اقتصاد مقاومتی اعلام می‌کند و می‌گوید: از آنجا که لارستان به عنوان قطب صنایع تبدیلی کنجد معرفی شده در ابتدای شروع فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی جلساتی با تمامی ادارات برای تسهیل کارهای تولیدکنندگان گرفته شد. 

به گفته وی برای اینکه تولیدکنندگان درگیر پیچ و خم‌های اداری نشوند باید همه دستگاه‌ها و ادارات همکاری کنند و تفاهم‌نامه‌های مختلفی نیز با ادارات منعقد شده است. 

چرخی از ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان و صدور پروانه فعالیت برای آنان که هم سطح با پروانه کسب است، خبر می‌دهد و معتقد است با دریافت برند سیب سلامت تولیدکنندگان می‌توانند در سطح کشور و حتی خارج از کشور بازاریابی کنند. 

ارسال نظرات
پر بیننده ها