کهگیلویه و بویراحمد سیاه پوش عزای امام حسین "ع"

کد خبر: ۸۹۲۱۷۰۵
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸
فصل دلدادگی عاشقان امام حسین (ع) از راه رسیده و مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در آستانه فرا رسیدن ماه حزن و اندوه سرور و سالار شهیدان با سیاه پوش کردن شهرها، خیابان‌ها، کوچه‌ها، مساجد و تکایا به استقبال این ماه رفتند.

همه ساله و چند روز مانده به آغاز ماه محرم همه اقشار اعم از پیر و جوان، کوچک و بزرگ و زن و مرد با غبارروبی مساجد و تکایا و سیاه‌پوش کردن شهر‌ها و خیابان‌ها، محلات و کوچه‌ها عشق و علاقه خود را به اهل بیت (ع) و امام حسین (ع) ابراز می‌کنند.

بیرق عزای اباعبدالله‌الحسین (ع) بر فراز امامزادگان در استان نصب شده و آیین سوگواری در ۹۰ بقعه متبرکه استان با حضور طلاب و روحانیون و مردم برگزار خواهد شد.

عصر امروز پنجشنبه ۳۰ شهریور هم بازخوانی واقعه کربلا با حضور هنرمندان تعزیه‌خوان و پیرغلامان سراسر استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود.

این برنامه امروز ساعت ۱۷ از امام‌زاده عبدالله (ع) تا مسجد صاحب‌الزمان (عج) شهر یاسوج با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد و تشکل‌های مردم‌نهاد برگزار می‌شود.

آیین‌های عزاداری در استان مختلف است که برخی از این آیین‌ها ثبت ملی شده‌اند، از میان آیین‌های عزاداری می‌توان به مراسم استقبال از ماه محرم در روستای امامزاده علی (ع) چرام، مراسم نذری روستای دشت‌رز بویراحمد، مویه‌خوانی و آیین شام غریبان کهگیلویه، دمام‌زنی حسینیه حضرت قاسم گچساران و آیین تعزیه خوانی سنتی لنده و آیین تعزیه خوانی سوق آیین‌هایی است که ثبت ملی شده‌اند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار