خبرهای داغ:
رئیس کانون تخصصی تعزیه استان فارس از اجرای ۳۵ مجلس تعزیه درباره حوادث روز عاشورا و بعد از آن در شهر شیراز خبر داد.
کد خبر: ۸۹۲۱۴۲۴
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳

عبدالصمد فهندژ سعدی با اشاره به ساخت نخستین فرهنگسرای تخصصی تعزیه ایران در این شهر اظهار داشت: مراسم افتتاحیه تعزیه‌های ماه محرم و تجلیل از پیشکسوتان این عرصه شامگاه سه‌شنبه در محل احداث فرهنگسرای تخصصی تعزیه اجرا می‌شود که مقدمه‌ای برای 35 مجلس اجرای تعزیه در ماه محرم و صفر است. 

وی با بیان اینکه شیراز خاستگاه تعزیه است و اغلب نسخه‌های تعزیه شیراز در هیچ کجا یافت نمی‌شود گفت: تعزیه ماه محرم و صفر از مجلس 2 طفلان مسلم و شهادت مسلم بن عقیل آغاز می‌شود و با روایت حوادث روز عاشورا و شهادت امام حسین (ع) و یارانش و پس از آن حوادث شام ادامه می‌یابد. 

رئیس کانون تخصصی تعزیه استان فارس با اشاره به اینکه این تعزیه توسط گروه 14 معصوم شیراز اجرا می‌شود افزود: 13 شب نخست ماه محرم این تعزیه در جوار آرامگاه سعدی اجرا می‌شود و پس از آن در نقاط مختلف شهر شیراز اجرای تعزیه انجام می‌شود. 

فهندژ سعدی با اشاره به برگزاری همایش علمی - تخصصی "شیراز خاستگاه تعزیه" بیان کرد: این همایش روزهای 25 تا 27 مهرماه در مرکز اسناد ملی شهر شیراز برگزار می‌شود که گروه‌های تعزیه از سراسر ایران در آن حضور دارند.

وی با بیان اینکه در این همایشه 3 روزه متخصصان به بررسی وجوه علمی تعزیه می‌پردازند  عنوان کرد: گروه‌هایی از استان‌های اراک، قزوین، تهران، اصفهان و فارس نیز به اجرای تعزیه می‌پردازند. 

ارسال نظرات
پر بیننده ها