خبرهای داغ:

سامان‌دهی باغ شاهی پاسارگاد در دستورکار قرار گرفت

مدیر پایگاه میراث‌ جهانی پاسارگاد از ساماندهی باغ شاهی پاسارگاد خبر داد.
کد خبر: ۸۹۲۱۴۰۰
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱

حمید فدایی با تأکید بر اینکه آبراهه‌ها و قطعات سنگی باغ شاهی نیازمند حفاظت و مرمت مداوم است، اظهار داشت: در سال 1385 حدود 100 متر از مسیر آبراهه‌ها مرمت و سامان‌دهی شد که پس از 10 سال وقفه در حوزه مرمت و اقدامات حفاظتی در مجموعه، فصل جدید سامان‌دهی و حفاظت از آب‌نماهای باغ شاهی از ابتدای شهریور 95 گذشته در محوطه باغ پاسارگاد آغاز شد.

وی افزود: در این طرح ابتدا کانال‌ها و مسیرهای گذر آب که طول آن 1100 متر است به‌همت نیروی فنی ماهر و زیرنظر کارشناسان پایگاه پاک‌سازی می‌شود. از نکات قابل‌توجه این طرح تثبیت خاک‌های اطراف و ایجاد شیب منفی در طرفین آب‌نماها برای جلوگیری از ورود آب‌های سطحی به‌داخل آب‌نماهاست.

فدایی بیان کرد: در ادامه این طرح در خرداد 96 با دعوت از استادکاران مجموعه تخت‌جمشید باب جدیدی از همکاری‌های مشترک و اشتراک گذاشتن، تبادل دانش و تکنیک حفاظت و مرمت سنگ گشوده شد. حضور این استادان باتجربه و ماهر سبب فعال شدن کارگاه، آموزش نیروهای کارشناس و سایر افرادی است که می‌توانند انتقال‌دهنده این علم به نسل‌های بعد باشند.

کانال‌های آبرسان یا همان آبراهه‌های باغ شاهی پاسارگاد یکی از آثار فاخر و ارزشمند هخامنشیان محسوب می‌شود که به‌دنبال ایجاد فضای باغ و پیوستگی با مجموعه میراث‌جهانی پاسارگاد شکل گرفته است. پیشینه اقدامات حفاظتی این اثر مربوط به سال 85 می‌شود که با حضور تیم حفاظت و مرمت تخت‌جمشید با سرپرستی حسن راهساز و استادکاران آموزش‌دیده و دارای مهارت انجام گرفته است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها