خبرگزاری غربی در تحلیلی به نقل از کارشناسان و مقام‌های سابق صهیونیست نوشت: اسرائیل تنها رژیمی است که از ایجاد دولت مستقل کرد سود می‌برد.
کد خبر: ۸۹۲۱۳۹۶
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج،  در تحلیلی پیرامون همه پرسی‌ کردستان عراق نوشت: به باور کارشناسان، اسرائیل تنها رژیمی است که آشکارا از ایجاد یک دولت مستقل کرد حمایت می‌کند. دلیل آن نیز روابط خوب بین کردها و یهودیان است و اسرائیل این انتظار را دارد کردستان «جبهه‌ای مقابل ایران و افراط گرایی» شود.

منطقه کردستان عراق قصد دارد روز 25 سپتامبر با وجود اعتراض‌های عراق، ایران و ترکیه و همچنین آمریکا  همه‌پرسی استقلال برگزار کند.

دیوان عالی عراق نیز در روز دوشنبه دستور تعلیق همه پرسی را صادر کرد، اما مسئولان کردستان همچنان بر برگزاری این همه‌پرسی تأکید دارند.

«بنیامین نتانیاهو»  نخست وزیر اسرائیل هفته گذشته گفت، اسرائیل نخستین دولتی است که به صراحت از تلاش‌های قانونی مردم کردستان برای مبدل شدن به یک کشور حمایت می‌کند.

«یعیر گولان» ژنرال سابق ارتش اسرائیل در اندیشکده واشنگتن برای خاور نزدیک در این زمینه گفت: «به‌طور اساسی با نگاه به ایران در شرق، بی‌ثباتی منطقه، شکل گیری کرستان پایدار و یکپارچه در میان این باتلاق ایده بدی نیست.»

«گیدئون سعار» وزیر پیشین رژیم اسرائیل، گفت: «کردها متحدان قابل اعتماد و بلند مدت اسرائیل بوده و خواهند بود و همچون اسرائیل گروهی اقلیت در منطقه هستند.»

سعار گفت: «ما باید از استقلال اقلیت‌هایی که در صد سال گذشته با سایکس پیکو مورد ستم قرار گرفته و یا تحت رژیم‌های اقتدارگرایی چون "صدام حسین"در عراق و "اسدها" در سوریه سرکوب شده‌اند، حمایت کنیم».

وی همچنین تلاش‌های کردستان را در تضعیف نیروهای اسلامگرا در منطقه مورد توجه قرار داد و گفت: «با نگاهی به موقعیت کردها در نقشه متوجه می‌شوید که آن‌ها می‌توانند یک سد مسدود کننده برابر گسترش اسلام افراطی (همچون داعش) در منطقه باشند،.»

«افریبا بنگیو» رئیس برنامه مطالعات کردستان در دانشگاه تل آویو، خاطر نشان کرد که اسرائیل خلال سال‌های 1965 تا 1975 به کردستان کمک های نظامی، اطلاعاتی و بشردوستانه داد.

بنگو گفت : «با توجه به این‌که کردستان از سوی همه عوامل عربی تحت فشار قرار خواهد گرفت، من نمی‌دانم تا چه اندازه کردستان می‌تواند یک متحد باشد اما دستکم با اسرائیل موضع  خصمانه‌ای نخواهد داشت.»

وی ادامه داد: «مطمئن باشید که از همه مهمتر، کردستان می‌تواند منطقه‌ای حائل برابر عناصر افراطی نه تنها ایران بلکه دیگران باشد. یک کردستان که بر سکولاریسم، دموکراسی، میانه‌روی و پذیرش دیگران تاکید دارد، عنصری مثبت در یک منطقه خواهد بود که به طور فزاینده‌ای در حال مبدل شدن به افراطگرایی و ناپایداری است.»

ارسال نظرات