برجام گروگان غروب آفتاب

نقشه آمریکا، فرانسه و رژیم‌صهیونیستی برای از بین بردن انقضای برجام و دائمی‌کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران و اعمال محدودیت‌های موشکی علنی شد.
کد خبر: ۸۹۲۱۳۸۳
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه «وطن امروز» در تیتر یک شماره روز گذشته خود با عنوان «به دنبال محدودیت مادام‌العمر» گزارش داد اظهارات امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در دیدار با حسن روحانی در حاشیه نشست سران مجمع عمومی سازمان ملل نشان‌دهنده هماهنگی آمریکا و دوستان اروپایی‌اش برای فشار مجدد بر ایران است تا محدودیت‌های اعمال شده علیه برنامه هسته‌ای در برجام در پایان دوره‌های انقضا تمدید شود. از سوی دیگر آنها تلاش می‌کنند پس از این بازه‌های زمانی، محدودیت‌هایی علیه برنامه موشکی ایران نیز اعمال کنند.

به صورت مشخص، تمرکز دونالد ترامپ، امانوئل مکرون و بنیامین نتانیاهو روی بندهای مربوط به انقضا در برجام یا همان بندهای موسوم به «غروب آفتاب» در این توافق هسته‌ای است. دولت آمریکا می‌گوید محدودیت‌های اعمال شده در برجام، در 2 دوره زمانی 10 ساله و 15 ساله (انقضا در 2025 و 2030) کافی نیست و پس از پایان این دوره‌ها ایران نباید از حقوق هسته‌ای خود برخوردار باشد. آنها به دنبال محدود کردن مادام‌العمر ایران از حقوق هسته‌ای هستند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه عصر روز دوشنبه در نیویورک این زیاده‌خواهی ترامپ را تایید کرد و گفت باید در این‌باره مذاکره شود. بنیامین نتانیاهو نیز پس از دیدار با ترامپ گفت نگرانی ترامپ درباره بندهای غروب آفتاب نگرانی رژیم صهیونیستی هم هست و برجام باید اصلاح شود.
 به گزارش «وطن‌امروز»، اما این برنامه یا به عبارت بهتر، این نقشه برای برجام و باز کردن دریچه مذاکره مجدد برای اعمال محدودیت‌های بیشتر، در نطق‌های رؤسای‌جمهور آمریکا و فرانسه و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مقر عمومی سازمان ملل علنی شد. دونالد ترامپ که در نطق خود سخنان بی‌سابقه‌ای علیه ایران مطرح کرد، به صورت مشخص به «انتهای برجام» اشاره کرد که در واقع همان بندهای موسوم به غروب آفتاب است. ترامپ در این‌باره گفت: «اگر توافقی در انتها پوششی را برای انجام یک برنامه هسته‌ای [برای ایران] فراهم آورد، ما نمی‌توانیم به آن پایبند بمانیم. توافق هسته‌ای ایران یکی از بدترین و یکسویه‌ترین توافقاتی است که ایالات متحده تاکنون وارد آن شده است. به کلام صادقانه، این توافق مایه شرمساری برای ایالات متحده است». بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر صهیونیست‌ها نیز در نطق خود در سازمان ملل به صورت واضح‌تری به موضوع انتهای برجام پرداخت. نتانیاهو با تایید و تمجید از اظهارات ترامپ علیه برجام، با اشاره به بندهای موسوم به «غروب آفتاب» گفت: بندهای غروب آفتاب، سایه‌ای تاریک بر جهان خواهد افکند و ایران را ظرف یک دهه در آستانه کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای قرار خواهد داد. نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس در ادامه ادعاهای خود تصریح کرد ایران با نگاه داشتن توافق هسته‌ای قادر به ساخت شمار زیادی سلاح هسته‌ای خواهد بود. نتانیاهو همچنین گفت: لغو برجام نیازمند فشار شدید و تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران است و اصلاح آن نیازمند بازرسی از تمام مراکز مشکوک و لغو تاریخ انقضای این توافق است.
فرانسه علیه برنامه موشکی ایران!
فرانسوی‌ها که بیشترین مواهب برجام را به جیب زده‌اند و پس از برجام قراردادهای چندده میلیارد دلاری در حوزه‌های خودرو‌سازی، گاز، انرژی و هواپیما با ایران امضا کرده‌اند اما تمرکز خود را بر برنامه دفاع موشکی ایران قرار داده‌اند. آنها همزمان با دفاع از برجام، محدود کردن برنامه موشکی ایران پس از سال 2025 را ضروری می‌دانند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در نطق خود در سازمان ملل این بازی دونبش فرانسوی‌ها را تشریح کرد. مکرون گفت: ما توافقی مستحکم، قوی و قابل راستی‌آزمایی با ایران کردیم که به ما نسبت به عدم دستیابی ایران به تسلیحات اتمی اطمینان می‌دهد. رد این توافق، اشتباه است و عدم پایبندی به تعهدات‌مان، اقدامی غیرمسؤولانه خواهد بود. این توافقی خوب است که برای صلح لازم است. رئیس‌جمهور فرانسه اما در ادامه بر ضرورت محدود کردن برنامه موشکی ایران پس از سال 2025 تاکید کرد. مکرون گفت: امیدوارم بتوانیم پس از ۲۰۲۵ برنامه موشکی ایران را محدود کنیم. این را دیروز به همتایان ایرانی و آمریکایی‌ام هم گفتم. وی افزود: امیدوارم بتوانیم روی محدود کردن برنامه موشک‌های بالستیک ایران هم کار کنیم. ما باید روی راهکاری برای دوره پس از ۲۰۲۵ کار کنیم. رئیس‌جمهور فرانسه ادامه داد: ما باید درخواست‌های خود را افزایش دهیم اما نباید دستاوردهایی را که با توافق‌های پیشین به دست آورده‌ایم، کنار بگذاریم. به لطف گفت‌وگو، توانستیم موضوع هسته‌ای ایران را حل کنیم. گفت‌وگو و چندجانبه‌گرایی تنها راه به جلو است و این درباره کره‌شمالی هم صدق می‌کند. با توجه به این گزاره‌ها به نظر می‌رسد برنامه یا همان نقشه ترامپ برای حفظ برجام با افزایش محدودیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران در حال پیشروی است. حالا دیگر نقشه ترامپ کاملا علنی شده است. او با اعلام مواضع تند علیه برجام و تهدید به خروج از این توافق هسته‌ای، به دنبال افزایش فشار بر ایران برای پذیرش محدودیت‌های بیشتر هسته‌ای و دفاعی است. ترامپ حضور آمریکا در برجام را به مادام‌العمر کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران در برجام و اعمال محدودیت‌های موشکی کشورمان پس از سال 2025 مشروط کرده است. به عبارتی او برجام را گروگان گرفته است تا به این شروط خود برسد.

تیلرسون: برجام اصلاح نشود، آمریکا از آن خارج می‌شود
در دوره دونالد ترامپ، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا امید حامیان برجام در ایران بود. آنها زیادی روی اختلاف او با ترامپ بر سر برجام حساب باز کرده بودند. حتی رسانه‌های آنان برای دیدار ظریف و تیلرسون ابراز علاقه و لحظه‌شماری کردند. با این حال اما تیلرسون صبح دیروز قبل از برگزاری جلسه وزرای خارجه ایران و 1+5، گفت اگر بندهای مربوط به غروب آفتاب اصلاح نشود، آمریکا از برجام خارج می‌شود. رکس تیلرسون صبح چهارشنبه در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت: «توافق هسته‌ای ایران واقعا باید اصلاح شود، اگرنه آمریکا از آن خارج می‌شود». تیلرسون در ادامه تصریح کرد: «این توافق دارای بندی موسوم به «غروب آفتاب» است که براساس آن، محدودیت‌های کلیدی اعمال‌شده بر برنامه هسته‌ای ایران به طور خودکار تا سال ۲۰۳۰ لغو می‌شود. اگر در این بند و برخی بندهای دیگر اصلاحات اساسی صورت نگیرد، آمریکا از آن خارج می‌شود». وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «متاسفانه این توافقی است که مشابه آن را دولت‌های گذشته با کره‌شمالی نیز امضا کردند؛ توافقی که هم زمان آن محدود بود و هم امکان تقلب در آن وجود داشت». تیلرسون اضافه کرد: «گمان می‌کنم ارزیابی رئیس‌جمهور ترامپ نیز از توافق هسته‌ای ایران این است که این توافق به اندازه کافی مستحکم نیست و سرعت برنامه هسته‌ای ایران را کند نمی‌کند، ضمن اینکه پاسخگو قرار دادن آنها [ایران] در قبال این توافق نیز دشوار است». وی در پایان گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ واقعا به دنبال اصلاح توافق هسته‌ای ایران است و برای تحقق آن به حمایت شرکای اروپایی خود و دیگران نیاز دارد».

ارسال نظرات