اوایل سال ۹۶ بود که رئیس جمهور با حضور در بندرعباس و افتتاح پالایشگاه ستاره وعده افزایش تولیدات سوختی این واحد را داد اما به یکباره بیش از ۱۰۰ نفر نیروی متخصص این واحد به بهانه نداشتن تخصص و گواهی آموزش اخراج شدند.
کد خبر: ۸۹۲۱۳۶۴
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۳

 

 
 
 به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛خیابان های معطوف به فرمانداری بندرعباس امروز برای چندمین بار متوالی میزبان جمعی از کارگران اخراجی نفت ستاره خلیج فارس بود که در اعتراض به سیاست های مغرضانه پیمانکار و اخراج بی دلیل کارکنان بخش بهره برداری این شرکت بزرگ تجمع کرده بودند.

بالغ بر ۱۰۰ کارگر با تجربه و حرفه ای بخش بهره برداری نفت ستاره خلیج فارس که از ماهها پیش با تغییر پیمانکار و تصمیمات غیر معقولانه متولیان شرکت اویکو به بهانه نداشتن تخصص لازم و آموزش های مربوط در زمینه بهره برداری  اخراج شده اند مقابل فرمانداری جمع شدند تا مسئولان را در جریان اقدامات اخیر این شرکت قرار دهند.

پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در سال ۹۲ فراخوان جذب ۱۰۰ نیروی کار را منتشر کرد که متقاضیان این زمینه برای دستیابی به کار و متناسب با تخصصاشان از چهار گوشه کشور جمع شدند و پس از گذراندن فرآیند استخدامی شامل آزمون کتبی، مصاحبه تخصصی، مصاحبه عقیدتی، سیاسی ، گذراندن دوره آموزشی ۶ماهه در بدو استخدام، برگزاری آزمون های تئوری و عملی و کسب نمره قابل قبول را کسب کردن سال گذشته به کار دعوت شدند و فعالیت خود را آغاز کردند.

بر این اساس مقرر شد که این تعداد نیروی آموزش دیده که بیش از حضور دربندرعباس در سایر استان های کشور تخصص لازم را دیده بودند فعالیت خود را با وعده جذب و استخدام رسمی در شرکت نفت ستاره خلیج فارس آغاز کردند.

اوایل سال ۹۶بود که رئیس جمهور با حضور در بندرعباس پالایشگاه ستاره را افتتاح کرد و مقرر شد که در ماههای آینده میزان تولیدات سوختی این واحد افزایش یابد تا به خودکفایی در تولید بنزین دست یابیم اما چندماه پس از حضور روحانی و در میانه تابستان داغ جنوب بیش از ۱۰۰ نفر نیروی متخصص این واحد تولیدی به یکباره اخراج شدند و کارکنانی که طبق روال روزمره خود را به محل کار رسانده بودند اجازه  ورود به محوطه پالایشگاه و بخش بهره برداری را نداشتند.

از این زمان پیگیری کارکنانی که با هزار امید و آرزو کوله بار زندگی را برای کسب زمینه شغلی مناسب بسته بودند و عازم شهری شدند که گرمای طاقت فرسا و محرومیت از چهره شهر می بارد یکباره با تصمیمان نابخردانه به ویرانه تبدیل می شود و بالغ بر صد جوان این سرزمین که گواهینامه ها و مدارکشان دال بر تخصص و حرفه است نادیده گرفته می شود.

پیمانکار وقت علت اخراج این تعداد نیروی متخصص را نداشتن آموزهای لازم عنوان کرد این درحالی بود که تمامی نیروها به طبع زمینه فعالیت خود دوره های لازم را دیده بودند و برخی نیز در سایر واحدهای پتروشیمی کشور آموزش های لازم را گذرانده بودند.

یکی از کارکنان اخراجی این واحد در گفتگو با هرمز با اشاره به اعتراضات دنباله دار کارگران نفت ستاره و پیگیری های مسئولان استانی اظهار کرد: اداره کار نامه بازگشت به کار نیروهای اخراجی را زده بود و در تاریخ بیست و ششم شهریور به پالایشگاه بازگشتیم  از ورود ما ممانعت کردند.

وی افزود: مسئولان استانی تاکنون تصور می کردند که تمام نیروها به کار خود برگشته اند و امروز با دیدن جمع ما متعجب شدند.

ریاست مدیران یهودی و اخراجی در پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس

این جوان اخراجی یادآور شد: اکنون پیمانکار بر روی دو مسئله بزرگ  آموزش و بومی بودن نیروها پافشاری می کنند چنانچه اگر بهانه بومی بودن است چرا ۳۰ نفری که بومی استان هم اخراج می کنند و اگر بحث آموزش مطرح است تمام نیروهای اخراجی مدرک لازم برای آموزش ها را دارند.

وی ادامه داد: شرکت اویکو  بخش های مختلفی مانند مکانیک، حراست، پروسز، برق و نقلیه داراست اما بخش آتش نشانی ندارد به همین بهانه درصددند آتش نشانان نفت ستاره بعنوان آموزش زیر نظر اویکو برده شود این درحالی است که تمامی نیروها بومی بندرعباس می باشد.

این نیروی کار متخصص افزود:هارونیان آدم معلوم الحالی است که اول های سال انقلاب  از پالایشگاه اصفهان پاک سازی شد و مسئولیت نفت ستاره را برعهده گرفت زمانی که  برنامه ها، سیاست ها و دلایل را توضیح بده گفته من اصلا با شما حرفی ندارم .

این نیروی جوان تصریح کرد:هارونیان به بچه هایی که باهاش جلسه داشتند گفته بود که ۷ یا ۸سالی اویکو هستید فکر استخدام را از سرتون بیرون کنید اینجا همیشه پیمانکاری و اگر وعده دوساله دادند دروغ است.

وی تاکید کرد: عده ای غرب زده و یهودی مذهب که خانواده هایشان ساکنان کشورهای آمریکایی و اروپایی هستند سرمایه های کشور را دارند نایود می کنند و زمانی که متوجه شد نیروها بنا به منابع موثق روی یهودی بودنشان مانور می دهند فرد دیگری را جایگزین خود کرد وی نیز  سیستم زورگویی دارد و پالایشگاه را تبدیل به پادگان نظامی کرده است.

این جوان ادامه داد:  فائق که در حال حاضر مشاور مدیر عامل است سیاست های  هارونیان را تکرار می کننددر گذشته در عسلویه مسئول بود که با اعتراض کارکنان واحد عسلویه جابه جایی شد و بی ادبی ویژگی بارز این فرد است وی نیز در سمت های قبلی خود سابقه دریافت حقوق های نجومی دارد.

 

وی ادامه داد: بیش از ۱۰۰نفر زندگی و دیار خود را رها کرده اند  و وقتشلان را در نفت ستاره گذرانده اند حالایک نفر اومده و می گویئ حرف ها و تعهدات قبلی را قبول ندارم.

متخصص بخش بهره برداری پالایشگاه نفت ستاره گفت:تماما نفراتی که در شرکت اویکو مشغول به کار هستند به واسطه وابستگی های فامیلی و بدون تخصص وارد کار شدند و با تجهیزان ناآشنا هستند.

مدیران جنگ رسانه ای راه انداخته اند

یکی دیگر از کارگران این واحد اظهار کرد: اویکو، شرکتی است که در آستانه ورشکستگی قرار دارد به نحوی که فازهای ۱۲ و ۱۴ این شرکت به شدت دچار مشکل حقوقی و مالی شده است و در حال اعتصاب هستند به همین دلیل مدیران به هر طریقی که شده می خواهند از امکانات نفت ستاره و در واقع از امکانات بندرعباس برای راه انداری آن استفاده کنند.

وی گفت: اگر تمام قسمت های این پالایشگاه راه بیفتد به تبع ۳هزار نفر نیروی اسنانی نیاز دارد که در این میان نیروهای بومی در اولویت هستند و قطعا باید از نیروهای بومی استفاده شود حتی برای بیشتر بومیان این منطقه بصور غیرمستقیم شغل ایجاد می شود اما اکنون از امکانات و پول بندرعباس برای یک راه اندازی شرکت دیگری استفاده می کنند که بی نام و نشان است و چون حالا با مشکلات مالی روبرو شده می خواهند ا بودجه و امکانات نفت ستاره استفاده کنند و آن شرکت را از ورشکستگی نجات دهند.

این نیروی کارورزیده ادامه داد: اویکو اصلا نیروی بومی ندارد و شاید فقط ۱۵ نفر از تمام نفرات فازهای ۱۲،۱۴،۱۸ با سابقه باشند و ۶۰۰ نفر از آنها بدون تجربه، مهارت و تخصص و با لابی کردن استخدام شده اند در صورتی که همه ما برای استخدام هفت فیلتر را رد کردیم حتی از اهالی محل زندگی هم تحقیقات لازم انجام شده است اما باز هم این برخوردهای دور از انصاف را می بینیم.

وی بحث بیمه را دروغ محض دانست و افزود: به ما گفته شده که عده ای باید با پیمان کار و عده ای با کارفرما قرارداد داشته باشن که دچار مشکل بیمه ای نشوند در صورتی که به هیچ وجه درست نیست و دروغ محض است حتی بیمه هم چنین چیزی را تایید نمی کند.

ارسال نظرات