خبرهای داغ:
موقعیتی که آن‌چنان در گرداب دنیا و متعلقاتش افتاده‌ایم که برای نجات از آن، تنها دستی غیبی به فریادمان رسیده و اوضاعمان را ختم به خیر کرده، برای همه اتفاق افتاده است؛ پیشنهاد کتاب این هفته نگاه شما را به زندگی، دنیا، خدا، آخرت و حتی نمازخواندن تغییر خواهد داد.
کد خبر: ۸۹۲۱۳۰۳
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۴

روزهایی بر او می‌گذشت که تحمل سختی‌ها و روزمرگی‌های زجرآورش عرصه را بر او تنگ کرده بود و در دادگاه وجودی‌اش به دنبال متهمی می‌گشت تا شاید مرهمی شود بر زخم‌های دلش؛ بی‌هدف در خیابان‌ها پرسه می‌زد، پاهای تاول‌زده و ورم‌کرده‌اش از بس که خیابان‌ها را به قصد نامعلوم گز کرده، بود دیگر تحمل وزنش را نداشتند.

چشم‌هایش را چرخاند کمی جلوتر ایستگاه اتوبوس را دید که مسافران زیادی منتظر در صف‌های نامشخص و نامرتب ایستاده بودند، تا به خودش آمد که تصمیم بگیرد آیا سوار بر اتوبوس بشود یا نشود در چشم به هم‌زدنی اتوبوس مسافران خسته و عجولش را سوار کرد و به راه افتاد و تنها چیزی که از اتوبوس در ذهنش نقش بست این آیه بود که بر روی شیشه‌ی اتوبوس با شبرنگ نوشته شده بود: «وَ مَن اَعرَضَ عَن ذِکری فَاِنَّ لَه مَعیشَهً ضَنکاً...»

اگر بخواهیم کمی صادقانه داستان این هفته‌مان را به تحلیل بنشینیم شاید به این اتفاق نظر برسیم که این داستان برای یک‌بار هم که شده برای همه ما رخ داده؛ موقعیتی که آن‌چنان در گرداب دنیا و متعلقاتش افتاده‌ایم که برای نجات از آن، تنها دستی غیبی به فریادمان رسیده و اوضاعمان را ختم به خیر کرده است.

اما در هفتانه کتاب امروز، می‌خواهیم شما را با کتابی آشنا کنیم که با خوانش آن قطع به یقین نگاهتان به زندگی، دنیا، خدا، آخرت و حتی نماز خواندن تغییر خواهد کرد، پس اگر دلتان می‌خواهد از امروز عینک نگرشتان به زندگی را کمی غبارروبی کنید، دقایقی با ما باشید.

«چگونه یک نماز خوب بخوانیم»  عنوان کتابی است که این بار شما را به خوانش آن دعوت می‌کنیم کتابی که به زعم بعضی هر چند موضوعی تکراری و شاید هم خارج از حوصله مخاطب داشته باشد اما محتوای دل‌نشین، عامیانه، خاص و متفاوت آن به نماز، مخاطب را آن‌چنان جذب در خوانش خواهد کرد که در پایان مطالعه آنچه نصیبش می‌شود خواندن دو رکعت نماز عاشقانه و خالصانه و تغییر نگرش وی به نماز خواهد بود.

این کتاب از سلسله مباحث حجت‌الاسلام پناهیان با موضوع «چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟» است که در حرم مطهر رضوی ارائه شده و نسخه صوتی آن مورد استقبال گسترده اقشار مختلف به ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان و مراکز فرهنگی، پرورشی قرار گرفته است، این سلسله مباحث توسط گروه تدوین مؤسسه بیان معنوی بازنویسی و تنظیم شده تا قابل ارائه به شکل کتاب شود.

عناوین موضوعی این کتاب شامل: نقش نماز در زندگی، نماز خوب چه نمازی است؟، نماز مؤدبانه، آثار و فواید نماز مؤدبانه و نماز متفکرانه است.

اگر شما هم سؤالاتی مثل چرا نماز خوب خواندن را برای خودمان مشکل کرده‌ایم؟ راه ساده خواندن یک نماز خوب چیست؟ چگونه خودمان را قانع کنیم که نماز بخوانیم؟ چرا نماز در ما زیاد تأثیر نمی‌گذارد؟ و سؤالاتی از این دست ذهنتان را مشغول کرده به شما پیشنهاد می‌کنیم در اولین فرصت مطالعه این کتاب را در دستور کار برنامه‌های روزانه‌تان قرار دهید.

این کتاب را به صورت حضوری از پاتوق کتاب آسمان واقع در میدان احمدآباد، ابتدای خیابان سروش، کوچه 7 می‌توانید خریداری کنید و یا با مراجعه به آیدی aseman_book@ به صورت اینترنتی جهت خرید اقدام کنید.

اما در آخر چند سطری از این کتاب را مهمان ما باشید:

بعضی‌ها را خداوند آن‌قدر مشغول و گرفتارشان می‌کند که اصلاً وقت و حوصله پیدا نمی‌کنند در خانه خدا بروند و با او مناجات کنند ولی بعضی‌ها را خداوند آن‌قدر دوستشان دارد که خودش آن‌ها را صدامی زند تا بیایند در خانه خدا، فرق این دو دسته در چیست؟ در ابهت و عظمتی است که از خدا در دل آن‌ها قرار دارد، در حسابی است که از خدا می‌برند؛ امیرالمؤمنین(ع) درباره متقین می‌فرماید: «خدا در جان‌هایشان عظمت پیدا کرد و به همین خاطر هر چیزی غیر از خدا، در چشم‌هایشان خرد و حقیر شد.»

یکی از مهم‌ترین کارهایی که آیات قرآن با ما انجام می‌دهد این است که ابهت خدا را به دل ما می‌اندازد؛ به‌ عنوان مثال، خداوند در سوره زلزال می‌فرماید: «هر کس ذره‌ای کار خوب انجام بدهد نتیجه آن را می‌بیند و هر کس ذره‌ای کار بد انجام بدهد، نتیجه آن را می‌بیند.» اگر ابهت همین دو آیه در دلت بیفتد، سحرها دیگر نمی‌خوابی.

اولین صفتی از خدا که باید در دل ما بنشیند، با آن انس پیدا کنیم و عمیقاً درک کنیم، عظمت و کبریایی خداست؛ اگر مدتی دقت کنیم و نمازمان را درست بخوانیم و احکام و آداب نماز را بهتر رعایت کنیم، کم‌کم عظمت خدا در دل ما خواهد افتاد.

اما چرا باید عظمت خدا در دل ما بیفتد؟ چون مهم‌ترین مانع برای برقراری ارتباط انسان با پروردگارش، تصور اشتباهی است که از خودش، نسبت به خدا دارد، مرکز این تصور اشتباه هم خودبزرگ‌بینی انسان است؛ ما معمولاً آن‌طور که باید، خودمان را در برابر خدا کوچک و حقیر احساس نمی‌کنیم، تا وقتی انسان خودش را بزرگ بداند و به کوچک بودن خودش در برابر خدا نرسیده باشد و عظمت خداوند را درک نکرده باشد، تمام تلاش‌هایش برای برقراری ارتباط با خدا بی‌ثمر بوده و هیچ ارتباط مؤثری شکل نمی‌گیرد، نه محبتی رد و بدل می‌شود و نه دعایی بالا می‌رود و نه دریافتی صورت می‌گیرد.

کارکرد ساده اما بسیار مهم نماز، رفع همین مانع یعنی تکبر انسان است؛ احکام واجب نماز طوری طراحی شده است که با تکرار چندباره آن در هر روز، دو مفهوم کلیدی، یعنی بزرگ و عظمت خدا و حقارت انسان در برابر خدا را به انسان القاء می‌کند.

ذکر محوری نماز الله‌اکبر است، یعنی توجه به عظمت و علو خداوند...

ارسال نظرات
پر بیننده ها