خبرهای داغ:
گیاهان زینتی و آپارتمانی جایگاه ویژه ای در بین خانواده های ایرانی پیدا کرده است و با توجه به آب و هوای استان قم گیاهانی مثل کاکتوس که با آب و هوای گرم و خشک سازگار ترند جایگاه ویژه تری دارند.
کد خبر: ۸۹۲۰۵۴۰
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۳

از یک اتفاق ساده برای کارآفرین نمونه تا احداث بزرگترین گلخانه کاکتوس در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، «مصطفی عارفیان» متولد سال 1361بزرگ شده شهر قم است. پدرش یکی از عکاسان برجسته قمی بود که در سال1381به رحمت ایزدی پیوست. سه برادر و دو خواهر دارد که بعد از فوت پدر قسمتی از هزینه های جاری خانواده به دوشش افتاد.

مصطفی از دوران نوجوانی به گیاهان کاکتوس شدیدا علاقمند شده است و از همان دوران، اولین گیاه کاکتوس را برای خودش می خرد و بر اثر یک اتفاق، انگیزه اش برای جمع آوری گل های کاکتوس بیشتر می شود.

از یک اتفاق ساده برای کارآفرین نمونه تا احداث بزرگترین گلخانه کاکتوس در قم

با وی در خصوص فعالیت «کاکتوسی» اش گفت‌وگویی انجام داده ایم:

از نحوه شروع فعالیت و مدت زمانی که در این کار هستید بگویید؟

یازده سال است که در این حرفه مشغول به کار هستم. اوایل کار فقط از روی علاقه به این کار کشیده شدم و فقط با یک گلدان علاقه مند شدم.به این صورت که در راه برگشت از مدرسه یک کاکتوس دیدم و خریدم که به ترک بند دوچرخه ام بستم ولی متاسفانه در راه بازگشت به خانه افتاده بود و وقتی که رسیدم و دیدم کاکتوس نیست بسیار ناراحت شدم ولی ناامید نشدم و بعد از این که وارد دانشگاه شدم چند کاکتوس خریدم و شروع به جمع آوری و تکثیرشان شدم. به تدریج کار به جایی رسید که مادرم تهدیدم می کرد که اگر فقط یک گلدان دیگه بخرم همه آنها را میریزد توی کوچه، زیرا تمام راه پله پر شده بود و دیگر جایی نداشتیم.

چگونه و با چه سرمایه ای کارتان را گسترش دادید؟

به پیشنهاد یکی از دوستانم در سال 1387 یک گلخانه روی پشت بام خانه با چند تکه چوب و پلاستیک متری زدم از آنجایی که تجربه نداشتم تمام گلدان هایم را زیر آن چیدم و بعد از چند وقت به نمایشگاه گیاهان زینتی به تهران رفتم و بعد از سه روز کار در آنجا به خانه آمدم و اولین کاری که کردم به کاکتوس ها سر زدم و دیدم بیش از نیمی از آنها زیر افتاب شدید از بین رفته اند و بسیار ناراحت شدم ولی باز هم نا امید نشدم و ادامه دادم و باز هم از گلخانه های کرج اقدام به خریداری کاکتوس کردم تا آنجایی که از برنامه «در شهر» آمدند برای مصاحبه و رفته رفته کارم گسترش پیدا کرد و کار به جایی رسید که فضای پشت بام کم بود و نیاز به فضای بزرگ تر و و گلخانه ای بزرگ تر داشتم. این در حالی بود که هیچ سرمایه ای برای راه اندازی گلخانه ای بزرگ تر نداشتم. از سازمان های ذیربط در خواست کمک کردم ولی متاسفانه در همایش ها و جلوی دوربین وعده کمک میدادند ولی بعد از این که دوربین ها می رفت کاملا واضح زیر وعده های خودشون میزدند و پنج سال از عمر من را در راه پله های اداره هایشان تلف کردند. تا اینکه که خدا تلاشم رو دید. یکی از کارکنان اداره به من پیشنهاد داد یکی از دوستانم مزرعه زراعی دارد میتونم معرفی کنم تا کار رو گسترش بدهم.

من هم که خسته شده بودم و ناامید از کمک مسئولین قبول کردم و با صاحب اونجا به توافق رسیدم ولی سرمایه  زیادی برای شروع کار نداشتم. مجبور بودم خودم تمام کار های اونجارو انجام بدم و در ماه رمضان با تمام گرما و سختی شروع کردم به درست کردن فضا برای گلخانه و بعد از پنج ماه کار مشقت بار توانستم در سال 91گلخانه را افتتاح کنم.

عکس العمل سایرین نسبت به پیشرفت شما چطور بود؟

خیلی ها می گفتند این کار فایده ندارد و بدرد نمی خورد ولی من ناامید نشدم و با تلاش بیش تر ادامه دادم تا این جا که بزرگترین گلخانه کاکتوس در استان قم با بیش از 2700گونه کاکتوس دارم.

متوسط در آمد و بازار فروش محصولات چگونه است؟

من چیزی در حدود 150میلیون تومان سرمایه گذاشته ام و میانگین در ماه حدود سه ملیون در آمد دارم ولی در عین حال که نسبت به سرمایه در آمد کمی داردم ولی برکت زیادی دارد و حداقل می دانم که لقمه ام حلال است و سود پول از بانک ها نمی گیرم.

البته به تازگی با وارد کردم کاکتوس از کشور چین آسیب زیادی به ما میزنند در حالی که این گیاهان به دلیل این که با مواد شیمیایی رشد میکند مرغوبیت ندارد و زود از بین می رود.

برای چند نفر اشتغال زایی کرده اید؟

در این جا به جز خودم دو نفر دیگر مشغول به کار هستند البته از خوبی های این کار این هست که کسانی که قبلا در اینجا کار می کردند کار رو یادشان دادم و کمکشان کردم و الان توانسته اند برای خودشان گلخانه بزنند.

از یک اتفاق ساده برای کارآفرین نمونه تا احداث بزرگترین گلخانه کاکتوس در قم

از مسئولین چه مطالبات و خواسته هایی دارید؟

الان با توجه به این که مقام معظم رهبری این همه تاکید بر اقتصاد مقاوتی دارند ولی هیچ پشتیبانی ای از ما تولید کننده های داخلی نمی شود به غیر از این که کمکمان نمی کنند سنگ پیش روی پایمان هم می اندازند از تمام مسئولینی که می توانند کمک کنند عاجزانه خواهش میکنم تا با کارآفرینان همکاری کنند.

بازدید کنندگان چه ساعاتی می توانند  جهت بازدید از گلخانه مراجعه کنند؟

علاقه مندان می توانند جهت بازدید صبح ها از ساعت 9الی 13و عصرها از ساعت 17الی 21 به نشانی انتهای بلوار شهید محلاتی روستای مبارک آباد کوچه قنادی مهران(جاده حاجی آباد آقا) دست راست درب آخر مراجعه کنند و جهت هماهنگی با شماره تلفن خودم به شماره09128519282 تماس بگیرند.

از یک اتفاق ساده برای کارآفرین نمونه تا احداث بزرگترین گلخانه کاکتوس در قم

ارسال نظرات
پر بیننده ها