از تعطیلی یک مدرسه در بندرخمیر تا تحصیل در مدارس کپری‌ بشاگرد

در شرایطی که وضعیت تحصیل در بسیاری از مناطق کشور مطلوب دنبال می‌شود، اما همچنان در برخی در استان هرمزگان دانش آموزان در مدارس کپری و کانکسی تحصیل و می کنند و همچنین با تعطیلی مدارس روبه رو هستیم.
کد خبر: ۸۹۲۰۵۲۲
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان به نقل از فرهنگ کده؛ هنوز در شرق استان هرمزگان مدارس کپری وجود دارد که با همان تعداد کم دانش‌آموزانی که هنوز از چرخه تحصیل خارج نشده‌اند و با همه محرومیت ها و مشقت ها به تحصیل مشغول هستند که این مدارس نه فضایی شاد و سالم برای ادامه تحصیل و نه بنایی محکم و وضعیت بهداشتی مناسبی دارند.

تحصیل دانش آموزان بشاگردی در مدارس کپری

دانش‌آموزان شهرستان بشاگرد همانند سایر دانش آموزان دیگر استان نیازمند مدارسی جدید همراه با سایر امکانات دارند که عدالت آموزشی حفظ شود اما هر ساله شاهد عکسی در فضاهای مجازی هستیم که دانش آموزان در کپری مشغول به تحصیل هستند که هرگاه عکسی از مدارس و کلاس‌های درس رسانه‌ای می‌شود، دل مردم دردمند و نیاز به دستان پرمهر خیران در این استان بیشتر از قبل احساس می‌شود.

دانش‌آموزان مناطق روستایی شهرستان بشاگرد باید با به جان خریدن تمام محرومیت‌ها و تحمل سختی‌ها به تحصیل بپردازند و یا باید کیلومترها مسافت را طی کنند تا به مدرسه برسند و موضوع دیگری که شرایط ترک تحصیل دانش آموزان این مناطق را مهیا کرده عدم توانایی مالی والدین و نداشتن وسیله نقلیه تا رسیدن به مدرسه است.

جاده های صعب العبور هم یکی از مهم ترین مشکلات دانش آموزان روستایی شهرستان بشاگرد است که تا کنون جان ده ها نفر را گرفته است که متاسفانه برای حل این معضل تاکنون از سوی مسئولان استانی و شهرستانی اقدام شایسته ای صورت نگرفته است و بسیاری از دانش آموزان را مجبور به ترک تحصیل کرده است.

به گفته یکی از مقامات کشوری استان هرمزگان از لحاظ فضای آموزشی ،کیفیت، معلم و امکانات کمک آموزشی جزء محروم ترین استان های کشور محسوب می شود و با توجه به اینکه مسئولان کشوری خود از این بی عدالتی خبر دارند اما هیچ تدبیری اندیشیده نشده است.

آغاز سال تحصیلی باز هم در کپر

دانش آموزان دبستان روستای خورشک بخش گافر و پارامون شهرستان بشاگرد امسال هم باید با ترس و دلهره در مدارس شبه کپری به تحصیل بپردازنند هر چند هم در سال های اخیر تلاش شده است پدیده مدارس کپرنشینی کاهش یابد اما هنوز در مناطقی مثل بشاگرد و جاسک که دانش آموزان در کپر و کانکس تحصیل می کنند که وضعیت مناسبی از نظر بهداشتی و درمانی و دیگر موارد ندارند و علم آموزی دانش آموزان در این مدارس با دلهره صورت می‎گیرد.

۴ مدرسه کپری در بشاگرد وجود دارد و همچنین ۵۴ مدرسه در این شهرستان رو به تخریب است که این می تواند یک آسیب و کابوس برای آموزش و پرورش باشد.

تعطیلی اجباری مدرسه راهنمایی وجیهه پل انگور

روستای پل انگور که قدمت آن به ۴۵ سال پیش برمی گردد و از محدود روستاهای استان است که دارای مکان ابتدایی آموزش و تعلیم و تعلم بوده و هست که به همت اهالی ساخته شده و دانش آموزان زیادی در آن به کسب علم می پردازند.

روستای پل انگور از ۱۵ سال پیش دارای یک باب مدرسه راهنمایی شده بود که دانش آموزان در آن درس می خوانند که لیکن امسال این دانش آموزان مورد بی مهری مسئولان آموزش و پرورش قرار گرفته اند و باعث سردرگمی این دانش آموزان شده است .

تعطیلی اجباری مدرسه راهنمایی وجیهه روستای پل انگور بندر خمیر باعث ترک تحصیلی خیلی از دانش آموزان می شود که نیاز است مسئولان آموزش و پرورش از این فاجعه بزرگ جلوگیری کنند.

مردم اهالی روستای پل انگور شهرستان بندر خمیر طی نامه ای به مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان خواستار مانع از تعطیلی و ترک تحصیلی دانش آموزان خود شدند.

انتقاد شدید امام جمعه روستای پل انگور بندر خمیر از تعطیلی مدرسه راهنمایی وجیهه

حسین مومنی نژاد امام جمعه روستای پل انگور شهرستان بندر خمیر در خصوص تعطیلی مدرسه راهنمایی وجیهه روستای پل انگور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار فرهنگ کده، اظهار کرد: در مردادماه سال جاری در یکی از جلسات آموزش و پرورش این شهرستان که چند نفر از اهالی و شورای روستا در این جلسه حضور داشتند حرف از تعطیلی مدرسه راهنمائی پل انگور و پل گل کن به میان آمد که در آن جلسه بحث و تبادل نظر شد اما نتیجه ای گرفته نشد و بنا شد در اوایل شهریور ماه نتیجه گزارش شود تا وقتی برای اعتراض باشد.

امام جمعه روستای پل انگور در ادامه بیان کرد: در ۲۵ شهریورماه سال جاری در همایش بازگشائی مدرسه علوم دینی بندر خمیر با یکی از مسئولان آموزش و پرورش شهرستان را ملاقات کردم و هیچ خبری مبنی بر باز و یا تعطیل بودن مدرسه به ما نرسید که رئیس آموزش و پرورش گفتند که مدرسه راهنمایی وجیهه پل انگور تعطیل اما مدرسه فضیلت پل گل کن باز است.

مومنی نژاد افزود: بنده به رییس آموزش و پرورش شهرستان وقتی گفتم«جناب رئیس شما مارا دعوت کردید و در آخر شماره تلفن همه ما را گرفتید و قرار شد که در هر صورت به ما اطلاع بدهید چرا زحمتی نکشیدید که ما را مطلع کنید تا داد خودمان به جای دیگری ببریم وی در پاسخ گفتند ما کاری به شما نداریم و به مدیر اطلاع دادیم وقتی بنده از مدیر پرسیدم اظهار بی اطلاعی کردند .

۴۵ دانش آموزان در بندر خمیر در آستانه ترک تحصیل

وی با بیان اینکه مدرسه وجیهه و فضیلت گل کن از مدارسی که هم از لحاظ مکان و از لحاظ رتبه با سایر مدارس این شهرستان برتری دارد چرا باید تعطیل شود؟ گفت: اگر بنا بر تعطیلی باشد باید مدارسی که رتبه پائین تری دارند را تعطیل می کردند و لذا از مسئولان امر از جمله فرماندار ،رئیس آموزش و پرورش بندر خمیر ، ریاست آموزش استان هرمزگان ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ،فرماندار شهرستان ،استاندار در این زمینه همکاری کنند تا از ترک تحصیل حدود ۴۵ نفر دانش آموز پسر و دختر در پل انگور گرفته شود.

امام جمعه روستای پل انگور اظهار کرد: تنها هدفم حمایت از حقوق ۴۵ نفر دانش آموز مقطع راهنمائی و والدین آنهاست که در اول سال تحصیلی سردرگم هستند و شاید موجب ترک تحصیل نیمی از این دانش آموزان شود .

مومنی نژاد خاطر نشان کرد: تعطیلی مدرسه راهنمائی وجیهه پل انگور در زمانی دارد صورت می گیرد که تعداد دانش آموزان رو به افزایش است و هر سال ۵ الی ۶ نفر به تعداد دانش آموزان در این روستا افزوده می شود.

وی تصریح کرد: به عنوان امام جمعه روستا به نمایندگی از کل اهالی از همه مسئولان در شهرستان خمیر و استان استدعا دارم که مردم و دانش آموزان را از ادامه تحصیل محروم نفرمائید و دانش آموزان را قربانی مسائل شخصی نکنید.

از مسئولان استانی و شهرستانی انتظار می رود برای ترویج و ادامه تحصیل در روستای پل انگور این مدرسه دوباره بازگشایی کنند چرا که استعدادهای نابی از دانش آموزان در این روستا خواهد خشکید و چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ درحالی که تحصیل این دانش آموزان باز هم آینده کشور و نظام را تضمین خواهد کرد.

ارسال نظرات