خدام تکیه زنجیری شاهرود گفت: تکیه زنجیری شاهرود قدمتی از زمان صفوییه دارد و 120 سال است که آیین سیاهپوشان این تکیه طبق رسم سنتی برگزار می شود.
کد خبر: ۸۹۲۰۴۵۷
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱

محمود جلالی خادم اباعبدلله و تکیه زنجیری شاهرود در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در شاهرود با اشاره به قدمت تکیه زنجیری شاهرود اظهار کرد: اجرای مراسم سیاه پوشان تکیه زنجیری به بیش از صد سال قبل باز می‌گردد که با حضور خادمین و مسئولین برگزار می‌گردد.
وی افزود: در ابتدا نام این تکیه محمدعلی افشار بوده که تاسیس آن به زمان صفوییه برمی گردد و بعد در زمان فتحعلی شاه قاجار به شکل فعلی در می‌آید.
جلالی با اشاره به وجه تسمیه این تکیه به نام زنجیری گفت: در ۱۲۰ سال قبل زنجیری که اکنون مشاهده می‌کنید از طرف بادکوبه از دریای مازندران به با کشتی به ایران آورده می‌شود و با ارابه به شاهرود و به بالای تکیه منتقل می‌کنند و چادری به عنوان خیمه روی این مکان نصب می‌شود.
وی ادامه داد: این و رسم هر ساله بیست و هفتم ماه ذی الحجه انجام می‌شود و با حضور خدام و بزرگان شهر این سنت انجام می‌شود و به جا مانده از نسل‌های قدیم و به عنوان احترام اباعبدالله و رسمیت پیدا کردن مراسم عزاداری در سطح شهر بوده است.
جلالی با اشاره به فعالیت‌های این تکیه در ایام محرم بیان کرد: برنامه‌های عزاداری و مجلس سخنرانی و موعظه و اطعام در این تکیه انجام می‌شود و روز پنجم محرم دسته یا عباس یا عباس اینجا می‌آید و در ایام محرم پذیرای هیئت‌های دیگر هستیم و روز یازدهم و نخل گردانی هم مراسم عزاداری در این مکان برگزار است.
وی با اشاره به توسعه این آیین در سال‌های بعد عنوان کرد: تلاش داریم آیین سیاهپوشان را در سال‌های بعد وسیع‌تر و با اطلاع رسانی و حضور عموم مردم انجام می‌دهیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها